Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasigt 5850? Köpa nytt vilket?


Sabelström

Rekommendera Poster

Sabelström

Nu är det så att jag förmodligen haft sönder mitt Gigabyte Radeon HD5850 OC, kan bara ändra clocken för volten är låst. Men efter att ha kört furmark på så hög memory och gpu clock så att datorn låste sig så har jag fått mycket grafikbuggar i spel och i bland även grårandig skärm. Kör nu på standard inställningar men hjälper inte, funkar några timmar när datorn varit avstängd sen börjar det bugga igen, men den blir inte varm.

 

Nu till min fråga ska jag köpa ett likvärdigt kort att slänga i och köra med dubbla även att det buggar och vilket är bäst i så fall 5970 eller något? Mitt moderkort har dessa PCI-E platser 1st x16, 1st x8, 1st x4.

 

Eller är det helt enkelt bättre att skrota kortet och i så fall köpa något annat värre på marknaden, vilket är det värsta radeon just nu 6990? Benchmark är inte det viktigaste för mig utan att det flyter på med full grafik i olika spel, och denna gång ska jag vara väldigt försiktig med min clockning.

 

Eller en länk till någonstans på tomshardware där de senaste korten finns med för har inte hittat något nytt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sabelström

Ok då är det ju GeForce GTX 580 som är bäst, men för det priset går det köpa 2st Radeon HD 6950 sen lägga in Radeon HD 6970 bios på och få ut en bra prestanda, frågan är bara om den är bättre än 1st GeForce GTX 580.

 

Skulle nog behöva rekommendationer vad som är mest för pengarna här, finns ju även många oc modeller av alla kort. Men man kan ju sätta en max prislap på 5000kr eller något och sen jämnföra prestandan man får för 3000kr så man vet om det är värt att betala de där extra 2000kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sabelström

Har kollat full HD prestanda och priser så det är dessa jag har att välja på:

 

Geforce GTX 480 ca 3000kr

AMD HD 6970 ca 3000kr

Radeon HD 6950 2 GB ca 2500kr

2 x Radeon HD 6850 in CrossFire ca 3000kr

2 x GeForce GTX 460 1 GB in SLI ca 3000kr

 

Nu vet ju inte jag om mitt moderkort kan köra både SLI och CrossFire.

 

Men vad jag hört så bör man köra med ett kort så länge det är möjligt och då lutar det åt Geforce GTX 480 mäst prestanda för pengarna, har dock inte hittat någon vettig sida där man kan se dessa uppsättningar jämnförda, tomsharware brukar ju alltid ha sli och crossfire men denna månaden verkar det bara vara singel kort med i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sabelström

Då har vi ju bantat ner listan lite.

 

Geforce GTX 480 ca 3000kr

AMD HD 6970 ca 3000kr

Radeon HD 6950 2 GB ca 2500kr

2 x Radeon HD 6850 in CrossFire ca 3000kr

 

Och skulle jag köpa ett 6950 skulle jag lägga in 6970 bios för har läst på om det och det funkar bra får upp prestandan till en billig peng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The new GeForce GTX 570 and Radeon HD 6970 took this price segment by storm, offering unmatched performance in the $360 range. In many cases, they perform similarly to a pair of GeForce GTX 460 cards in SLI or Radeon HD 6850 cards in CrossFire. But they do so without the hassles associated with a multi-card rig.
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-6950-1gb-geforce-gtx-560-ti-gaming-graphics-card,2857-5.html
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...