Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Glocalnet PppoE till DHCP


Macke Mot

Rekommendera Poster

Hej nu har GN gjort slag i sakkenoch bytt från pppoe till dhcp uppkoppling, jag stötte på patrull direkt. I normal fallet har jag en netgear router DG834g men eftersom att GN inte ger support påannat än sina egen levererade produkter så bytte jag tillmitt GN orginal modem Xavi X5258-p2, det jag blev tvungen att göra för att fådet att fungera efter samtal med kundtjänst var.

 

1 Resetta modemet med reset knappen på baksidan. Hjälpte inte

 

2 kontrollera att inställningarna för IPV4 protokollet stämmde alltså erhåll automatiskt för ip och dns. Var aldrig fel.

 

3 ange ett roligt commando i explorer 192.268.1.1/WanProtocol=0 vänta tills routern startade om sedan dra ur Lan kabel till datorn. Sedan var problemet löst.

 

Det jag gissar är att det är flera som kommer att pyssla med dessa inställningar under dagen. Jag antar dessutom att de fickfrigöra min mac adress iom byte av router oxå under dagen. Men jag är ju bara nybörjare på dessa ting.

 

Det som återstår att lösa är att få min Netgear router att fungera, men måste nog vänta om det har med mac adressen att göra.

 

Tilläggas bör nog att jag efter detta inte längre kunde logga in i min Xavi router men det kan ju vara tillfälligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej,

 

Har samma netgear, dock inte deras modem så det kan jag inte testa. Har du lyckats få netgear att funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Även jag har ett Netgear DG824G modem/router. Kommer själv att tvingas byta imorron (!), fick brevet från Glocalnet igår. Snacka om kort framförhållning :-(

 

Har kollat snabbt på detta (men inte kunnat testa eftersom GN ints slår om förrän imorron) och tror följande kan fungera:

 

  • Kör "Setup Wizard" och "om gud är god" så hittar den att det är Dynamic IP och allt är frid och fröjd.
  • Om ovan inte funkar bör man kunna gå in i "Basic Settings"
    • Klicka i "No", på "Does Your Internet Connection Require A Login.
    • Alla PPP varianter ska nu försvinna och sen bör man välja
      • Internet IP Adress : "Get Dynamically from ISP"
      • Domain Name Server (DNS) Address: "Get Automatically form ISP"

      [*]Verkar sen som om användare hos en del operatörer fått problem med att ISPn låser till vissa MAC adresser men att man kan ringa supporten så låses detta upp. Må detta inte hända hos GlocalNet för risken är att man aldrig kommer fram till telefon supporten ...

Jag hör av mej igen här när jag själv testat, har annars ett gammalt modem från Spray tiden som jag får prova med...

 

/Nuclear

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har kommit en bit på vägen. Ringde till deras support och fick tipset att brygga modemet, om jag förstått det rätt så är det att koppla bort router-funktionen när jag gjorde det så funkade det. Tyvärr innebär ju det att routern inte längre är en router, men allting annat funkar så jag är i alla fall hyfsat nöjd. Här kan du läsa om hur man bryggar:

http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=34348

 

Lycka till och hör gärna av dig om du hittar någon annan lösning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Idag hade min gamla PPPoE inställning slutat fungera. Gick in i "Basic Settings" och valde "No", på "Does Your Internet Connection Require A Login". Sedan var "Get Dynamically from ISP" och "Get Automatically form ISP" redan valda. Klickade "Apply" och allt hoppade igång precis som innan utan problem.

 

Har alltså alla gamla inställningar och lokala IP tilldelningar kvar. Router funktionalitet och öppna/stängda portar lika så. Förutom "kontorsdatorn" fungerar Internet Radio, Media Pc, Webserver och Wii spelet precis som förut. Ungarnas PCs lika så. Återstår att se om VPN mot jobbet åxå fungerar.

 

/Nuclear

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...