Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kan inte bränna


jarskaveln

Rekommendera Poster

jarskaveln

Plötsligt fungerar inte brännaren på min stationära dator.Maskinvaruhanteraren påstår att enheten fungerar .Kan ite bränna varken cd eller dvd.När jag såtter i skivan verkar det inte som om brännaren "tar " den.Det kommer medd.att inget medium är isatt.Har någon tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hur gammal är datorn?

 

Du kan ju fått damm/smuts på lasersensorn i CD/DVD-brännaren, speciellt om den har några år på nacken så kan damm alltid leta sig in.

Det finns speciella rengöringsskivor med mikrofiberborstar på dom flesta elektronik och datorhandlare tex. Kjell & Company. Brukar kosta under hundringen.

Dessa passar också på vanliga DVD-spelaren och rengöringsspåret aktiveras via en meny ungefär som på en helt vanlig DVD-film (i allafall på min hama-rengöringsskiva).

Torka av släden från damm och smuts.

 

CD/DVD-brännaren kanske inte har fullt stöd för det CD/DVD-fabrikatet du använder?

Brukar ibland fixas med en Firmware uppdatering från tillverkarens webbsida och dom brukar ju också skriva ut vilka skivfabrikat som stöds av brännaren.

 

Kvaliteten på skivorna varierar mellan olika fabrikat. Själv kör jag med Verbatim, efter att ha fått många "frisbees" av billigare fabrikat.

Men det finns många andra bra fabrikat på skivorna.

 

Jag brukar också bränna på en lägre hastighet, än vad skivorna klarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plötsligt fungerar inte brännaren på min stationära dator.Maskinvaruhanteraren påstår att enheten fungerar .Kan ite bränna varken cd eller dvd.När jag såtter i skivan verkar det inte som om brännaren "tar " den.Det kommer medd.att inget medium är isatt.Har någon tips?

 

testa på den här sidan: http://support.microsoft.com/kb/314060/

essin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem för ett tag sedan. Jag misstänker att drivrutinen hade blivit skadad på något sätt. För efter att jag avinstallerat den i enhetshanteraren och startat om datorn så den installerades om fungerar den igen.

Kan ju vara värt att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...