Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken minne passar bäst?


jan_jan

Rekommendera Poster

Min moderkort (ASUS M4A87TD Evo), Max busshastighet 2600 MHz, 4 x DIMM, 16 GB, DDR3 2000(O.C.)/1600/1333/1066 ECC,icke-ECC,obuffrat minne, Dubbellkanalig minnesarkitektur, på asus hemsida står: this motherboard can support up to DDR3 1333MHz. Jag har läst någonstans att den användbara minnet klockan minneskontrollern i CPU-beroende och att vissa AMD CPU modeller saknar stöd för DDR3 1600 eller högre frekvens DIMM-moduler

 

Processor AMD Phenom II 1055TBOX 6x 512KB 6x2,8Ghz 125Watt, i specifikation står Kontrollerkort Minne som standard DDR3-800, DDR3-1066, DDR3-1333, Minneskanaler 2, Turbo Core (3.30GHz)

 

Undrar vilken (hastighet) minne bör passa best till dem ovan specifikationer för att få bästa prestanda? Kan jag köpa DDR3 2000 och vad händer i det fallet, skulle minne funka som 1333 MHz. Jag undrar vad styr dators hastighet som helhet? Hastigheten på en minnesmodul bör passa processor och moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kommit till ASUS site är du halvvägs till sanningen.

QVL-listan för moderkortet.

På QVL-listan för nyare moderkort redovisar ASUS hur olika minnen (fabrikat, modell) fungerat.

Mina betyg är:

Mycket bra (funkar med ett minne samtidigt i alla 4 sloten ex 4 x2GB) bra (i 2 slot ex 2 x 2GB)

dåligt (i 1 slot 1 GB) kass inte alls.

 

Allra säkrast för funktion är givetvis minnen som funkat i alla 4 sloten samtidigt.

Även om man bara köper 2 stickor av den typen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är slöseri med pengar att köpa en supersnabb processor, om inte moderkortet kan matcha hastigheten. Det betyder att processorn kommer att arbeta med samma hastighet som moderkortets kapacitet även om processorn är kapabel till mycket högre hastigheter. Detsamma gäller när man väljer RAM-minne.

Kan man förklara närmare vad den här innebär, ge en exp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...