Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Produktaktivering


Artur

Rekommendera Poster

Hej, för ca ett halvår sedan köpte jag en Windows 7 på Tradera.se.

Jag började använda den på en gång när den kom och det fungerade utmärkt, jag har även på senare tid format och gjort flera rena ominstallationer och det har fungerat bra!

 

Men nu har jag formaterat den igen och nu säger den så här: The product key you have typed has been blocked for use by Microsoft.

 

Då har jag klickat på aktivera via telefon och följt instruktioner, men telefonsvararen säger att det är en piratkopia :(

 

Men en sak till: när jag försöker att installera Microsoft Security Essentials så säger det att den ska verifiera Windows och efter ca 2 minuter säger denna verifiering att den ÄR ekta.

 

Vad kan jag göra?

 

Tack på förhand

Artur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många gånger har du aktiverat den?

Det går bara göra detta ett begränsat antal gånger på en fullversion/retail.

Men även så, skall du inte behöva få svaret att det är en piratkopia.

 

Har du kartong med originalskivor och allt?

Seriös säljare?

 

Om du är osäker på att det är en Fake:

Så identifierar du den

och

Galleriet med förfalskad programvara

 

Microsoft hade förut ett erbjudande om att få en helt ny Win 7 produkt, om man skickade in sitt falska Win 7 produktpaket tillsammans med information om inköpsställe etc. Men jag kan inte vid en snabbkoll hitta igen det nu på MS-webbsida.

 

En fråga bara, när du köpte den på Tradera var det av en privatperson eller en firma? Du kanske skulle försöka ta kontakt med säljaren och om han är någorlunda seriös så borde du kunna få häva köpet eller ge dig en ny utgåva?

 

Det är svårt sånt där och om du tror att utgåvan inte är äkta och säljaren inte vill gå med på nån uppgörelse, så återstår det väl bara att dels kontakta Microsoft för att få hjälp med verifieringen av utgåvan och dels att Polisanmäla säljaren och meddela Tradera. Jag har tyvärr ingen erfarenhet själv av sådant, men andra kanske har?

 

Har man en icke laglig kopia av MS-O/S så kan man ringa det här numret till Microsoft 08-55 99 0000 och beställa nånting som heter Windows Genuine Advantage Kit Direct CD No Key - Windows 7 Ultimate och vilket språk, till rabatterat pris.

Skivan levereras från Irland och aktiveringsnyckeln med e-post.

 

Det är ju fullt möjligt att du har en "riktig" version också, då måste du ta direktkontakt så du får prata med Microsoft. Använd telefonnumret ovan.

 

MVH

 

[Edit] Så här vet du att du köper äkta Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, är du säker på att du är den ena som har den nyckeln?

Att det är en legal kopia du har? Jag menar, köpa operativsystem privat via tradera?

 

Enda jag kan säga är att enda chansen du har att rätta till detta är att ringa till MS och på något vis visa att din kopia är den riktiga och se om den nyckel du har kan återaktiveras eller om det kan lösas på annat sätt. Det är alltså upp till dig att visa att det är legal version.

 

kanske det är så enkelt att du ändrat för mycket i datorn, installerat om för många gånger att MS system slagit till.

 

Ring dem, de är de enda som kan räta upp denna situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av Windows 7 har du köpt?

Fullversion eller en OEM -version?

Med skiva, eller bara en produktnyckel via ett mail?

 

Du är troligen tyvärr inte den enda som råkar ut för detta, som Monshi är inne på, du kan tyvärr inte vara säker på att du är ensam om denna produktnyckel.

 

Visst, har man ominstallerat/använt nyckeln det antal gånger som man är berättigad till, så ska man kunna aktivera i stort sett oändligt antal gånger via telefon, men om man får info om att nyckeln är en piratkopia via den telefonservicen, då är det definitivt något skumt på gång.

 

Gör som Monshi säger, ring direkt till Microsoft så bör dom kunna hjälpa dig att få reda på om det du köpt är seriöst eller inte.

 

Är denna Windows 7 inte okej, så vet du vad du inte ska köpa nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. tack för alla snabba svar :D

 

Förpackningen kom inplastad och ser precis ut som en riktig Windows 7 Ultimate.

Ska ringa MS idag eller i morgon får vi se vad dom säger.......

 

 

Artur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det borde nog lösa sig. Under tiden kan du titta på länkarna i mitt tidigare inlägg och noga jämföra etiketterna och hologrammen och skivorna som det finns exempel på hos Microsoft.

 

Denna information kan vara bra att veta när du ringer till dom. Tex. att om allt ser äkta ut etc. Det räcker inte att bara titta på kartongen och skivorna utan att ha något att jämföra med.

 

Lycka till.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, nu har jag ringt till Microsoft och min Windows 7 Ultimate var äckta men......

det är en gratiskopa som Microsoft brukar dela ut till förtag mm. d.v.s en demo som bara fungerar i 6 månader.

 

 

Tack för alla jättesnabba svar

MVH

Artur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jaha, så det betyder att du måste köpa en licensnyckel?

 

Och du har betalat för denna, en inplastad kartong med mjukvara, på en auktion du vunnit på Tradera?

Då är det läge för Polisanmälan tycker jag. Man kan ju inte ge sig till att sälja en Demoversion och utge den för att vara en riktig utgåva.

 

Eller exakt vad är det du har köpt på Tradera, en dator som denna följde med?

Hur var annonsen utformad?

Då blir det en helt annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag måste köpa en ny.

Den såg ut att vara en vanligt Windows 7 med titten "Windows 7 Ultimate Retail 64/32-bit" eller något liknande.

Jag kollade noga upp så att det inte var något skumt och allt såg helt normalt ut.

Ska fundera på det här med polisanmälan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Fick du inte något svar från Microsoft vad du skall göra, jag menar rekommenderade dom inte något alternativ?

 

Jag vet ju att dom har rabatterade priser för dom som har en piratutgåva.

Precis som jag skrivit i mitt tidigare inlägg. Du beställer från samma telefonnummer också.

 

Det är det billigaste alternativet för dig att kunna köpa en ny Windows 7 utgåva.

Jag har själv handlat en Windows XP för flera år sedan på det sättet av MS - Inga problem.

 

Eller att köpa en licensnyckel istället för hela programpaketet?

 

Frågade du dom om detta?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag frågade om det och det gäller piratprogram, detta var en äkta demo version som microsoft delar ut till företag mm. som bara gäller i 6 månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...