Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera mapp/filnamn till en lista


Lill

Rekommendera Poster

Hej!

Om jag har en en massa mappar/filer i mina dokument, kan jag kopiera namnen på dessa och lägga in i excel, för att få ett register på alla mina mappar/filer?

Tacksam för hjälp om detta går.

Mvh Lill

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två alternativ

 

1: Du öppnar en kommandoprompt i mappen du vill få in i Excel, skriver något i stil med

dir >c:\mappdata\mapp1.txt

varvid resultatet av dir-kommandot sparas i den filen du angett.

Varefter du importerar resultatet i Excel.

Om det inte är en mindre mängd mappar och du bara ska göra detta en gång är kanske denna metod att rekommendera.

 

2: VBA.

ett exempel

http://www.freevbcode.com/ShowCode.Asp?ID=1487

eller utgå från

http://xldennis.se/ListaSkyddadeFiler%28vba%29.htm

eller

http://www.jumper.ch/english/e_014.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, men detta övergick mitt förstånd. Jag förstod inte nånting. Jag ska strax iväg och jobba, jag får kolla igen ikväll.

Mvh Lill

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt blev det för komplicerat?

 

Som sagt - är det en gång du ska göra det kanske dir-alternativt är att föredra. Några handmoment, du kör kommandot i en kommandprompt och sparar resultatet i en textfil. textfil som du sedan importerar.

 

Eller så tar vi och skapar lite VBA-kod som gå igenom dina mappar men då en fråga

Är det en mapp du ska lista eller vill du bygga upp ett trädvy över dina mappar och filer i dessa?

Och när du har dessa, vad ska du göra med dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag inte svarade förrän nu, jag fick aldrig något mail, så jag trodde ingen hade svarat mig. Alltså, jag släktforskar, och har ganska många olika filer, både bildfiler och olika dokument. Jag har en stationär dator, en bärbar + 3 olika externa hårddiskar + några usb-minnen...;-)

Min tanke är att ordna register i ex excel på vad jag har för filer i dom olika enheterna, så jag kan hitta det jag söker. För att slippa skriva ner dessa filerna så skulle jag bara vilja kopiera namnen på filerna, om det går. Det du skriver om kommandopromp har jag inte hört förut och vet inte hur jag gör. Finns det inget enklare sätt? ;-)

 

Mvh Lill

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på ett sätt, kanske för komplicerat; B)

Öppna mina dokument och visa lista,

Ta en skärmdump,

öppna i paint och klipp ut bara texten på filerna,

klistra in i word och skriv ut,

skanna in som "text (OCR) till RTF-fil,

därefter kopiera filnamnen till ex excel.

Det verkar väl lite knäppt, men det fungerar... :thumbsup:

Tack och gonatt!

Register med mina filer.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många vägar mot samma mål.

Inte den väg jag hade valt men nu fungerade det och då är inte jag den att säga något annat :)

 

Fast om du behöver göra detta igen, då kan jag nog lära dig en ny metod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Två alternativ

 

1: Du öppnar en kommandoprompt i mappen du vill få in i Excel, skriver något i stil med

dir >c:\mappdata\mapp1.txt

varvid resultatet av dir-kommandot sparas i den filen du angett.

Varefter du importerar resultatet i Excel.

Om det inte är en mindre mängd mappar och du bara ska göra detta en gång är kanske denna metod att rekommendera.

 

2: VBA.

ett exempel

http://www.freevbcode.com/ShowCode.Asp?ID=1487

eller utgå från

http://xldennis.se/ListaSkyddadeFiler%28vba%29.htm

eller

http://www.jumper.ch/english/e_014.htm

Precis vad jag sökte idag när vår fotoklubb ska agera jury åt en annan fotoklubbs årstävling och det underlättas av excel.

Använde alternativ 1 eftersom DOS fungerar bättre i mitt huvud :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på ett sätt, kanske för komplicerat; cool.gif

Öppna mina dokument och visa lista,

Ta en skärmdump,

öppna i paint och klipp ut bara texten på filerna,

klistra in i word och skriv ut,

skanna in som "text (OCR) till RTF-fil,

därefter kopiera filnamnen till ex excel.

Det verkar väl lite knäppt, men det fungerar... :thumbsup:

Tack och gonatt!

Det var inte lättaste lösningen och hur många tecken blir fel när du använder Ocr?

 

Göra en lista med filer i excel för att hålla reda på vilka filer man har och kunna söka filer tycker jag är att göra något enkelt väldigt komplicerat. Du kan söka efter filer direkt i Utforskarens sökruta uppe till höger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte lättaste lösningen och hur många tecken blir fel när du använder Ocr?

 

Göra en lista med filer i excel för att hålla reda på vilka filer man har och kunna söka filer tycker jag är att göra något enkelt väldigt komplicerat. Du kan söka efter filer direkt i Utforskarens sökruta uppe till höger.

Du inser väl att diskussionen före mitt inlägg är från 2011?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...