Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mikael63

Byta batteri

Rekommendera Poster

Mikael63

Behöver sökhjälp.

Tänkte byta batterier i min skruvdragare, en Black % Decker med några år på nacken.

Batteripacket heter A12 och kostar ca 650 kr vilket motsvarar en ny skruvdragare, för mina måttliga behov, på ex. Clas, Biltema osv.

Tänkte jag skulle byta själva batterierna men det verkar lite svårare än jag först trodde, eller så har jag inte sökt tillräckligt.

Batterierna torde vara NiMH eftersom de nya är det. (får kolla upp det så att de laddas på rätt sätt, liksom även hur många Ah de nuvarande är på)

Storleken på varje batteri är diam. 22, längd 32 och måste ha lödfanor.

Så några bra tips på Svenska företag vore inte så dumt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
sprättägg

Du kan kolla här:

batteriexperten.com

batteryclub.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

En snabb fundering - kontrollera att det verkligen är NiMh. Många handverktyg har idag Li-Ion. Om ditt är några år gammalt kanske det inte är sannolikt att det är Li-Ion med kontrollera en gång extra.

Samt det viktigaste i sammanhanget är att du får ut samma spänning från de nya batterierna. Inte att de passar exakt i storlek även om större ger mer kapacitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

ELFA har jag kollat och urvalsguiden på nätet är ju lite lynnig, hittar inget, får kolla papperskatalogen senare.

Conrad gav inget.

Batteriexperten har 3000 mAh, NiMH. Kostar rätt mycket.

BatteryClub har en ersättare, 2100mAh, NiMH men det kostar också mer än vad jag förväntar mig lösa batterier ska kosta. Men jag kan ju ha fel..

CellTech hade inga heller.

Eftersom det finns ersättningsbatterier så antar jag att laddaren klarar denna typ.

Jag får kolla en del gamla kataloger när jag är tillbaks på jobbet igen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jannejanne

Som du redan märkt, priserna för lösa batterier i Sverige är så höga att det ofta är enklast/billigast köpa ny skruvdragare/borrmaskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi
Postad (redigerade)

Som du redan märkt, priserna för lösa batterier i Sverige är så höga att det ofta är enklast/billigast köpa ny skruvdragare/borrmaskin.

någon som då kanske kan länka till exempelvis en tysk butik? de kan ju ofta vara billigare på delar som denna.

Annars, TS, kan man få en bild på batteripaketet/batterierna?

Mått och spänning också? Mått har vi iofs.

Tittar igenom vad Elfa har, just den dimensionen har de inte. Den är väldigt udda förövrigt, väldigt korta ackumulatorer.

Redigerad av Monshi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
Postad (redigerade)

någon som då kanske kan länka till exempelvis en tysk butik? de kan ju ofta vara billigare på delar som denna.

Annars, TS, kan man få en bild på batteripaketet/batterierna?

Mått och spänning också? Mått har vi iofs.

Tittar igenom vad Elfa har, just den dimensionen har de inte. Den är väldigt udda förövrigt, väldigt korta ackumulatorer.

Länk till hela accen:

http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/verktygsbatterier/black-decker/bd-12v-30ah-a12-ersattnignsbatteri.html

Ja, jag har kollat papperskatalogen av ELFA liksom även Bejokens katalog.

Spänning per batteri/cell torde vara 1,2 då det är 10 stycken i serie.

Edit: eg. skulle jag ju slutat leta för länge sedan när man ser vad ett, visserligen för stort, batteri med ung. samma data kostar..

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi
Postad (redigerade)

Tänkte snarare på en bild på innehållet i paketet.

NiMh på 1,2 V är inget svårt att hitta. Att hitta efter exakt dina dimensioner är värre men kanske man kan knåpa ihop några andra celler i paketet och få ut samma spänning och tillräcklig ström?

Redigerad av Monshi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
Postad (redigerade)

Tänkte snarare på en bild på innehållet i paketet.

NiMh på 1,2 V är inget svårt att hitta. Att hitta efter exakt dina dimensioner är värre men kanske man kan knåpa ihop några andra celler i paketet och få ut samma spänning och tillräcklig ström?

Grr.. webläsaren pajade innan jag hann skicka..

men igen då: Ja 5 st på 2,4 V skulle kanske gå att pilla ner.

23x34 såg jag fanns i en gammal katalog från CellTech och de bör rymmas.

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vedex

batteri 4/5 Sub-C är det som du behöver....

Men om det blir billigare vete f.. + arbetet.

Har själv en acc av black/decker men bara på 1.7 A.

Ev. får du plocka ur tempgivaren(bryter om det blir för varmt) ur accen och sätta den till dina nya batterier.

Sen om laddaren trivs med 3 A vet jag inte heller.

Ska du handla så blir det utlandet och andra krångel, men lägre priser.

http://www.fmcc.se/ItemInfo?itemId=209354754&itemName=4/5+SUB-C+cell+NiMH-batteri+1.2V+2200mAh+%2823.0+x+34.0+mm%29;BLSHOP-1296632313501=9usjutg9tl49i

http://shop.conrad.se/websale7/NIMH-4%2F5-SUB-C-SINGLE-CELL-220-0MAH-M.-LF.htm?shopid=conrad-swe&act=product&prod_index=205998&cat_index=SHOP_AREA_20058_1209070&fp1=44&fp2=650&fp3=780

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

batteri 4/5 Sub-C är det som du behöver....

Men om det blir billigare vete f.. + arbetet.

Har själv en acc av black/decker men bara på 1.7 A.

Ev. får du plocka ur tempgivaren(bryter om det blir för varmt) ur accen och sätta den till dina nya batterier.

Sen om laddaren trivs med 3 A vet jag inte heller.

Ska du handla så blir det utlandet och andra krångel, men lägre priser.

http://www.fmcc.se/ItemInfo?itemId=209354754&itemName=4/5+SUB-C+cell+NiMH-batteri+1.2V+2200mAh+%2823.0+x+34.0+mm%29;BLSHOP-1296632313501=9usjutg9tl49i

http://shop.conrad.se/websale7/NIMH-4%2F5-SUB-C-SINGLE-CELL-220-0MAH-M.-LF.htm?shopid=conrad-swe&act=product&prod_index=205998&cat_index=SHOP_AREA_20058_1209070&fp1=44&fp2=650&fp3=780

Jaså, de fanns på Conrad ändå :thumbsup:

Mina ser ut som de på FMOnline.

Jodå, laddaren klarar(eller ger ut hoppas jag) 220 mA så det blir perfekt.

Hmm 49*10=499. +frakt så blir det ju nästan lika dyrt som ett färdigt paket men det är ju ingen "sport" att köpa ett sånt.

Får väl passa på att handla annat hos Conrad. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Sådär ja..

..då har jag nya batterier till min B&D.

Kostade mig 392 kr om man räknar bort frakten.

När jag kollade papperskatalogen av Kjell & Co så såg jag att batterierna fanns även där. Jo, de finns på webbutiken med men det gick inte där att få fram måtten när jag inte kände till att de skulle heta så som Vedex skrev.

Jaja... nästa gång får jag handla där.

Jag kan dock inte rekommendera någon att byta batterier på detta sätt. Det var ganska svårt att löda ihop lödfanorna så att man kunde veckla ihop batterierna så att de skulle få plats. Dessutom utan att göra kortslutning.

Nästa projekt blir att fixa en 14-timmars timer så att jag inte överladdar batterierna..

Får kanske köpa en sådan kaffebryggartimer och se om det går att modifiera den.

Jo, jag har tidreläer också men det blir lite klumpigt - kanske..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...