Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemåterställning


BillyDeKid

Rekommendera Poster

Hej Alla!

Jag skulle behöva lite hjälp, jag windows Xp där systemåterställningen varit ur funktion i flera år, Jag har ett svenskt program nu som inte längre finns tror jag det heter Back on Track. På senaste cd:n som var med PC för Alla fanns ett program som heter "Comodo Time Machine" ett gratis systemåterställningsprogram, Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av det programmet? Tacksam för all hjälp.

MVH BillyDeKid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på "Den här datorn", och välj Egenskaper, fliken Systemåterställning. Rutan "Inaktivera Systemåterställning på alla enheter", ska var urbockad. Och sedan ska det stå att din/dina enheter är Övervakade i rutan över Tillgängliga enheter. Hur ser det ut hos dig i din dator? ------------------------------ Flyttar tråden till bättre forum Laso - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Om systemåterställningen pajat, kan du reparera den på detta sätt.

 

Ominstallera systemåterställningen i XP om den inte fungerar längre. (Det händer att funktionen pajar)

 

1. Aktivera visning av gömda systemfiler i explorern.

markera "Visa dolda filer och mappar" och nedanför den Avmarkera "Dölj skyddade operativsystemfiler" (rekommenderas ej). Glöm inte att markera den senare igen.

 

2.Leta reda på filen "sr.inf" som finns i C\WINDOWS\INF högerklicka och välj Installera.

 

3. Du kan bli tillsagd att använda windows installations CD men tror knappast det.

 

Denna operation, återställer funktionen och förhoppningsvis skall din systemåterställning fungera igen.

 

Det kan vara klokt att då och då avaktivera systemåterställningen, för att rensa gamla återställningspunkter, eftersom beroende på hur stor disk man har, så tar den utrymme, men gör det bara, när allt fungerar som det skall. Visserligen rensas dom äldsta punkterna efter en tid, men ändå och beroende på hur insatt användaren är. Normalt rensas gamla punkter bort efter 90 dagar, denna tidsgräns går att ändra i reigstret för den som är lite händig, men jag tänker inte gå in på det här.

 

Glöm inte kolla att den är igång då och då, dvs att återställningspunkter skapas.

 

Lycka till.

 

BackOnTrack använde jag själv för många år sedan, men sedan programmet såldes till Roxio har det vuxit, och jag litar inte på det längre. Programmet var från början helsvenskt. och fanns i 3 versioner. Comodo Time Machin är alldeles för nytt och har bara sett någon enstaka fråga om det. Det är visst meningen att det ska ingå i någon slag säkerhetssvit från Comodo, har jag läst någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara klokt att då och då avaktivera systemåterställningen, för att rensa gamla återställningspunkter,
Ett bättre alternativ, dels för att funktionen fortsätter att vara på och dels för att den lämnar den senaste återställningspunkten kvar, är att använda Windows diskrensningsprogram för att ta bort gamla återställningspunkter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...