Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill aktivera ipv6 men registret återställs


Claes5

Rekommendera Poster

Har Windows 7 (64bitars) och av randiga skäl och rutiga orsaker strulade jag till det med ipv6 och Teredo Tunnel Pseudo-Interface. Nå, när jag nu försöker leta mig tillbaka så har jag gjort följande (enligt http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/w7network/thread/4865cd00-4ed9-4407-83eb-4babd99bf1e3):

Tjänsten "Peer Networking Grouping" automatisk o startad.

Tjänsten "PNRP Machine Name Publication" Service automatisk och startad.

 

I registret (HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\TCPIP6\Parameters) har nyckeln "DisabledComponents" satts till (decimalt) 0. MEN när jag startar om datorn återställs värdet till 255. Värdet 0 ska användas för att aktivera alla ipv6-tjänster.

 

Eller måste jag ändra någon annanstans också? På "Egenskaper" för anslutningen till nätverk är IPv6 ibockad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

lite knepigt, kollade i min dator, vi har tydligen inte samma registervärden, ditt "DisabledComponents" syns inte hos mig.

Bif. bild.

Här kör vi med hemgrupp med 3 datorer på Windows 7, så IPV6 är aktiverat.

Mvh

Mats H

 

post-71618-0-48892100-1298803296_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

lite knepigt, kollade i min dator, vi har tydligen inte samma registervärden, ditt "DisabledComponents" syns inte hos mig.

Bif. bild.

Här kör vi med hemgrupp med 3 datorer på Windows 7, så IPV6 är aktiverat.

Mvh

Mats H

 

Nej, jag tror att man först måste ha avaktiverat IPv6 på nåt klumpigt sätt, som jag inte kan komma ihåg, för att den nyckeln ska dyka upp. Om den saknas så betyder det att allt med IPv6 funkar. Sedan finns det olika värden man kan ange för att få vissa funktioner att vara på respektive av.

 

BTW. Jag kommer installera en ny router. Det kanske löser alla problem?!!!! Återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle ju kunna försöka med en systemåterställning till en tidpunkt innan du strulade till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt på systemåterställning men det skulle också innebära att en mängd andra (nyttiga inställningar) försvinner och jag har inte loggat vad jag gjort.

 

Däremot har jag förstått, efter att ha grävt lite till, att antivirus-program ibland (utan att de redogör för det) sysslar med återställningar av registret. Tanken är god: elakt virus eller annan elak aktivitet skulle kunna åstadkomma skadliga registerändringar utan att användaren direkt vet om det. Just ipv6 har ibland nämnts i säkerhetssammanhang. Och på nätet finns exempel på att virus-program (som oftast har med moduler mot "skadlig programvara" med mera) ibland verkar ha rapporterat fel för "Teredo tunneling" (dold enhet under Nätverkskort i Enhetshanteraren) vilket på nätet gett upphov till diverse diskussioner o förslag om avinstallationer. Och i det sammanhanget har det nämnts att antivirus-program överhuvudtaget haft det knepigt med tjänster och protokoll som har att göra med ipv6.

 

SÅ min slutsats är att jag ska avinstallera antivirusprogrammet och först därefter antingen ta bort registernyckeln eller rätta till den för att därefter starta om. Att enbart avaktivera virusprogrammet lär inte hjälpa.

 

Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallerade AVG 2011 och försökte (med ZoneAlarm avstängt) sätta registernyckeln "DisabledComponents" till (decimalt) 0.(HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\TCPIP6\Parameters). MEN efter omstart återställs den till 255.

 

Installerade ny Router men det har ju egentligen inte med det här att göra? I vilket fall som helst påverkade inte det någonting.

 

Är ute i CMD och tittar på netsh --> interface ipv6 men känner mig alltför okunnig för att hitta något där. Kan man avinstallera och återinstallera ipv? Teredo står som "disabled" fast jag kört "set teredo client" och fått OK. (Teredo dyker inte upp som den ska i Enhetshanteraren nder Nätverkskort (visa dolda enheter).

 

Känner mig tämligen rådlös och hopplös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ja detta är knepigt.

prova att reparera systemfiler med sfc/ scannow

Öppna kommandotolken som admin, skriv sfc /scannow vid systempromten.

Kanske kan hitta felaktiga systemfiler.

Använda Systemfilsgranskaren för att felsöka saknade eller skadade systemfiler i Windows Vista eller Windows 7

 

Ett annat alternativ kan ju vara att prova att reparera Windows från Windows CDn. Starta datorn med CDn i och välj Reparera befintlig installation. Du kanske behöver ställa om Boot ordning i Bios, tryck F2 eller annat alternativ som du ser vid uppstart, välj att boota från CD.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört scannow och det är normalt ett bra tips men inga integritetsbrott funna.

 

Däremot avinstallerade jag - inte bara stoppade - ZoneAlarm. OCH nu har åtminstone registernyckeln bibehållit värdet 0.

 

SÅ har ni problem med ipv6 - avinstallera ZoneAlarm!

 

Därmed avslutar jag den här tråden!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...