Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upplösning i Windows 7 - dubbla skärmar


Not_Like_Them

Rekommendera Poster

Not_Like_Them

Installerade nyligen om operativsystemet på min dator, och bytte då ifrån XP till Windows 7. Innan bytet så fungerade båda mina bildskärmar felfritt, och visade samma bild på båda (spegling). Men nu efter installationen av W7 så får jag inte upplösningen att fungera. Den på min LCD-TV är som den ska, men den på datorn är helt fuckad. Det är en svart kant på ca 4 cm till vänster och höger om bilden, och ca 0.5 cm upptill och nertill :( Kort sagt är bilden på datorskärmen mycket mindre än vad den bör vara.

 

Jag har försökt att ändra upplösningen i Bildskärm -> Skärmupplösning, men det kan endast bli ännu mindre bild på datorn då. Just nu är upplösningen inställd på högsta möjliga, 1024 x 768. Bifogar ett skrämklipp. Är helt ny med W7 och vet nu inte alls hur jag ska göra för att lösa problemet. Några tips?

post-71633-0-56457000-1298739784_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svart kant till vänster och höger tyder på att upplösningen inte är tillräckligt bred. De flesta LCD-tv (som inte har full-HD) har upplösningen 1366x768 och det är också en ganska vanlig upplösning på bärbara datorer.

 

Om du inte kan få fram rätt upplösning så tyder det på fel drivrutiner till grafikkort/skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Not_Like_Them

Svart kant till vänster och höger tyder på att upplösningen inte är tillräckligt bred. De flesta LCD-tv (som inte har full-HD) har upplösningen 1366x768 och det är också en ganska vanlig upplösning på bärbara datorer.

 

Om du inte kan få fram rätt upplösning så tyder det på fel drivrutiner till grafikkort/skärm.

 

 

Jag tror att jag redan har den senaste drivrutinen. Om jag går in på Bildskärm -> Skärmupplösning -> Avancerade inställningar -> Egenskaper -> fliken Drivrutin -> Uppdatera Drivrutin så står det att de bästa drivrutinerna redan är installerade :/

post-71633-0-32506600-1298819950_thumb.png

post-71633-0-90342300-1298819955_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att inte klona skärmarna? Fördelen med att inte klona är ju att man kan göra en sak på en skärm och något annat på den andra.

 

Ditt grafikkort klarar minst 1280x800. Sedan beror det på vad skärmarna klarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Not_Like_Them

Har du provat att inte klona skärmarna? Fördelen med att inte klona är ju att man kan göra en sak på en skärm och något annat på den andra.

 

Ditt grafikkort klarar minst 1280x800. Sedan beror det på vad skärmarna klarar.

 

Jag provade att inte klona, och då blir upplösningen som den ska på både datorskärmen och tvn. Men det funkar inte riktigt i praktiken, eftersom jag vill kunna använda min tv som spegelbild av datorskärmen. Jag vill kunna sitta i sängen och köra mina spel och se på film o.s.v. Det måste ju på nåt sätt gå att få det att funka, det har ju fungerat förut när jag hade XP. Så det kan knappast vara skärmarna det är fel på? Eftersom det fungerade felfritt tills jag bytte OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du fler möjliga upplösningar om du klickar på knappen "Visa alla lägen" som syns i första bilden i inlägg 3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

]Hej

 

Jag tror felen är att bilden på datorn ej skalas upp.En mindre upplösning än skärmens skall normalt ändå fylla upp skärmen. .Finns det i CCC några inställningar för detta.

post-57552-0-90788600-1298911541_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Not_Like_Them

Får du fler möjliga upplösningar om du klickar på knappen "Visa alla lägen" som syns i första bilden i inlägg 3?

 

Ja då kommer det fram en lista med lägen ifrån lägsta 640x480, 256 färger, 59 hz till högsta 1024x768, (True Color) 32 bitar, 85 hz.

post-71633-0-85746100-1299007758_thumb.png

post-71633-0-20699800-1299007765_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Not_Like_Them

]Hej

 

Jag tror felen är att bilden på datorn ej skalas upp.En mindre upplösning än skärmens skall normalt ändå fylla upp skärmen. .Finns det i CCC några inställningar för detta.

post-57552-0-90788600-1298911541_thumb.png

post-71633-0-15557900-1299008785_thumb.png

post-71633-0-35013200-1299008791_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-17456800-1299038806_thumb.jpg

 

Om jag markerar attribut under egenskaper för notebook så har jag valet helskärm som "bläser upp" en för låg upplösning till helskärm.

 

När man klonar fås i regel samma upplösning på båda skärmarna men som således ibland kan blåsas upp till helskärm

Vad har TVn för upplösning.1024 x768 kan kanske stämma för en plasma TV .

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Not_Like_Them

post-57552-0-17456800-1299038806_thumb.jpg

 

Om jag markerar attribut under egenskaper för notebook så har jag valet helskärm som "bläser upp" en för låg upplösning till helskärm.

 

När man klonar fås i regel samma upplösning på båda skärmarna men som således ibland kan blåsas upp till helskärm

Vad har TVn för upplösning.1024 x768 kan kanske stämma för en plasma TV .

 

LARSAS

 

Tyvärr så finns inte detta alternativ för mig :( Se bild.

 

Är osäker på vad tvn har, är så dålig på upplösning och sånt. Men det skulle kunna vara 1366x768 (Det står i instruktionsboken som rekommenderat läge och maxläge under rubriken Skärmläge).

post-71633-0-33753700-1299095945_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar över en sak. Det är inte så att du har TV:n som första skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Okej, då vet vi att det är så som jag trodde i mitt första inlägg. TV:n har upplösningen 1366x768. Kan du inte välja den så beror det alltså på fel drivrutiner till grafikkort eller skärm.

 

Men vi har också fått reda på att din dators skärm har upplösningen 1280x800. Det är ingen bra kombination. Vill du klona måste du ha samma upplösning och eftersom tv och skärmen inte har samma upplösning så går det inte att få perfekt. I synnerhet när de har olika förhållande mellan bredd och höjd. (TV:n är bredare.) Antingen får man ha sorgkanter eller så kommer bilden att förvrängas något på endera skärmen.

 

Vill du ha bilden perfekt på tv:n väljer du 1366x768, vill du ha den perfekt på datorn 1280x800. Prova dig fram vad som blir bäst, men kolla tv:ns manual så att den kan ta emot den upplösning du försöker med.

 

Enligt dina skärmdumpar ser det ut att vara problem med drivrutinen till tv:n. Det står ikryssat "Använd EDID (Extended Display Indentification Data) eller drivrutinens standarddata" och det verkar som att drivrutinens standarddata används, vilket blir fel. Prova att ta bort det och se om du kan ställa in rätt upplösning och 60 Hz, men kolla först tv:ns manual så det är rätt frekvens.

 

(LARSAS: I och med att de svarta kanterna bara finns på sidorna så innebär inte det att upplösningen är för låg, utan för smal. Det är alltså fel proportioner mellan bredd och höjd. En uppskalning då kommer inte att bli bra.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Not_Like_Them

Jag undrar över en sak. Det är inte så att du har TV:n som första skärm?

 

Hur tar jag reda på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

En LCD tv med upplösningeng 1366 x 768 i klonat läge med en bärbar dator med upplösningen 1280 x 800 .borde ge möjligheten att som HÖGSTA upplösning välja 1280 x 768 .

I klonat läge kan man i regel INTE välja olika upplösningar på skärmarna.Minsta gemensamma upplösning i höjd resp. bredd gäller också.

 

I helskärmsläge med klonade skärmar så kommer ingen av skärmarna i det här fallet visa alldeles korrekta proportioner.

 

Om du väljer att visa endast en skärm åt gången .Vilka upplösningar kan du då välja.

På min bärbara HP dator kan man stega emellan skärmarna med tangenterna Fn+F4.

Frågan är om TV n har identifierats korrekt .

 

Den här grafikkortsdrivrutinen har den hämtats från HP som avsedd för Windows 7 .

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Not_Like_Them

Okej, då vet vi att det är så som jag trodde i mitt första inlägg. TV:n har upplösningen 1366x768. Kan du inte välja den så beror det alltså på fel drivrutiner till grafikkort eller skärm.

 

Men vi har också fått reda på att din dators skärm har upplösningen 1280x800. Det är ingen bra kombination. Vill du klona måste du ha samma upplösning och eftersom tv och skärmen inte har samma upplösning så går det inte att få perfekt. I synnerhet när de har olika förhållande mellan bredd och höjd. (TV:n är bredare.) Antingen får man ha sorgkanter eller så kommer bilden att förvrängas något på endera skärmen.

 

Vill du ha bilden perfekt på tv:n väljer du 1366x768, vill du ha den perfekt på datorn 1280x800. Prova dig fram vad som blir bäst, men kolla tv:ns manual så att den kan ta emot den upplösning du försöker med.

 

Enligt dina skärmdumpar ser det ut att vara problem med drivrutinen till tv:n. Det står ikryssat "Använd EDID (Extended Display Indentification Data) eller drivrutinens standarddata" och det verkar som att drivrutinens standarddata används, vilket blir fel. Prova att ta bort det och se om du kan ställa in rätt upplösning och 60 Hz, men kolla först tv:ns manual så det är rätt frekvens.

 

(LARSAS: I och med att de svarta kanterna bara finns på sidorna så innebär inte det att upplösningen är för låg, utan för smal. Det är alltså fel proportioner mellan bredd och höjd. En uppskalning då kommer inte att bli bra.)

 

 

Det gör inget om bilden förvrängs lite på nån av skärmarna, bara den inte är svart runt omkring. Den är inte bara svart på sidorna nu, det är ca en halv centimeter där uppe och nere också, men ca 4 cm på höger och vänster sida. Jag kryssade ur EDID och ställde in den på 1280x800 och 60 hz (1366x768 finns inte som valmöjlighet), och verkställde. Men det blev ingen skillnad alls :-S Har jag alltså fel drivtutiner ändå, trots att det står att jag har de senaste?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tar jag reda på detta?

 

Högerklicka på skrivbordet. Sedan "Anpassa"-"Bildskärmsinställningar".

post-36233-0-61484400-1299171184_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Not_Like_Them

Högerklicka på skrivbordet. Sedan "Anpassa"-"Bildskärmsinställningar".

 

Du har inte Windows 7 va? För mitt ser inte alls ut som ditt. Se bild...

post-71633-0-53018700-1299195465_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-80676300-1299210838_thumb.jpg

 

Möjligt att du kan tvinga helskärm i CCCc grund i panelen ovan.

 

Grund----Snabbinställningar---Egenskaper för Note....---Ändra storlek på skrivbordet.

 

När du bockade ur EDID kunde du pröva upplösningen 1280 x 768 ?

Det skulle förvånat mej om upplösningarna du testat skulle fungerat,1366 är större än 1280 och 800 är större än 768!

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Not_Like_Them

post-57552-0-80676300-1299210838_thumb.jpg

 

Möjligt att du kan tvinga helskärm i CCCc grund i panelen ovan.

 

Grund----Snabbinställningar---Egenskaper för Note....---Ändra storlek på skrivbordet.

 

När du bockade ur EDID kunde du pröva upplösningen 1280 x 768 ?

Det skulle förvånat mej om upplösningarna du testat skulle fungerat,1366 är större än 1280 och 800 är större än 768!

LARSAS

 

Jag testade att tvinga helskärm genom att välja "Ändra storleken för att passa bildskärmen" och sen verkställa. Då blev bilden större för ett ögonblick, men återgick sen till samma konstiga som innan.

 

Jag vet inte om jag kunde välja 1280x768 när jag bockade ur EDID. Dock vet jag att det igår inte gick att välja nån högre upplösning än 1024 x 768 när jag högerklickade på skrivbordet och gick in på Bildskärm -- > Skärmupplösning. Men nu provade jag detta igen, efter jag försökt tvinga helskärm i CCC, och nu helt plötsligt så kunde jag välja maxläget som är 1280 x 800. Jag gjorde detta, och nu är båda bilderna helt normala utan kanter runt :-O Nu ser det ut som det ska göra! Men jag förstår inte hur detta kommer sig? Vad var det jag ändrade som var felet? Var det att jag försökte tvinga helskärm först som gjorde att jag sedan kunde ändra upplösningen genom Skärmupplösning?

post-71633-0-58066500-1299233163_thumb.png

post-71633-0-16448000-1299233175_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad bra.Vi får hoppas det håller i sej.Jag tror det har att göra med att datorns program har "accepterat/registrerat" att TV ns upplösning är högre än 1024 x 768.Senast igår när jag testade en bärbar win 7 med en klonad skärm fick man strula med inställningar till jag helt plötsligt kunde välja högsta möjliga upplösning för kombinationen..

 

Om du scrollar i rutan vid flera bildskärmar(övre bilden) så kan du välja att visa varje bildskärm separat.Då ser man också dess egna upplösning..

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Not_Like_Them

Hej!

 

Vad bra.Vi får hoppas det håller i sej.Jag tror det har att göra med att datorns program har "accepterat/registrerat" att TV ns upplösning är högre än 1024 x 768.Senast igår när jag testade en bärbar win 7 med en klonad skärm fick man strula med inställningar till jag helt plötsligt kunde välja högsta möjliga upplösning för kombinationen..

 

Om du scrollar i rutan vid flera bildskärmar(övre bilden) så kan du välja att visa varje bildskärm separat.Då ser man också dess egna upplösning..

 

LARSAS

 

Jag jag hoppas inget strular till sig igen. När jag scrollar på Flera Bildskärmar så finns det Spegla, Utvidga, Visa endast skrivbordet på 1 och Visa endast skrivbordet på 2. Om jag väljer Utvidga, så går det inte längre att ändra Upplösning eller Orientering, utan båda två är inställda på 1280x800, liggande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...