Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skriva över hårdisk(Bärbar)


proppar11

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en reservdelsdator(startar ej) som jag är på väg att sälja i delar. Innan dess vill jag skriva över innehållet på hårddisken. Kan jag ta den hårddisken , stoppa i den i en dator av samma modell, starta,formatera,skriva över och sedan byta tillbaka?

 

De borde ju funka , men jag oroar mig för att jag på något sätt kommer att påverka inställningar i olika moderkort,ljudkort mm på datorn som funkar.

 

tacksam för synpunkt

 

Proppar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du sätter i den som en extra disk i en stationär(edit)dator, eller sätter den i ett USB-kabinett, så kan du ju göra vad du vill med den disken utan att det påverkar den dator du kör från.

 

Du kan ju rensa disken med ex. KillDisk Free

 

Edit: ja en bärbar så är det väl 2,5" men den går också att sätta in i en stationär dator, mha. adapter.

Edit2: att sätta in disken som enda disk i endator och sedan starta den för att formatera disken blir ju som att såga av den gren man sitter på eller att låsa en dörr och kasta in nyckeln.

 

Dock så bör det ju gå bra att sätta in disken i en dator och starta upp med en skiva, ex. XP, och formatera därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du sälja den i delar, så spelar det ju ingen roll, anledningen är ju om jag förstår dig rätt att du vill radera hårddisken ordentligt.

 

Så visst kan du göra som du har tänkt., sätt in den i en annan dator som slave, och fomatera den.

 

Du kan faktiskt formatera den flera ggr direkt efter varandra.

Öppna kommandoprompten genom att i kör, skriva cmd.och enter

 

Kommandot är

 

format X: /P:5

som du skriver direkt på raden du får upp.

 

X = enheten som du vill formatera.

5 = antalet gånger du vill att informationen ska skrivas över.

 

På varningen som dyker upp, klicka J för svenskt Windows och Y för engelskt Windows, tryck Enter

 

Sedan är hårddisken klar och det är ju upp köparen sedan att lägga in vad köparen vill.

 

Visst kan man också använda andra speciella program som Mikael63 tipsar om, men principen är ändå detsamma, om man inte vill leta upp/skaffa något av dessa program.

 

Detta fungerar under Vista och Windows 7, men bör fungera under XP också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Format kommandot skriver inte över datat på hårddisken. Så skall du sälja hårddisken bör du använda ett program, som skriver över hela disken med binära nollor eller godtyckligt data. Hårddisktillverkarenas diagnosprogram kan göra det. Killdisk är ett annat alternativ. Ett tredje alternativ är dd från en live-CD-linuxdistribution.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och tips.

 

 

Min viktigaste fråga verkar ändå kvarstå. Kommer några ettor/nollor ändras på moderkortet, ljudkort, grafikkort då jag stoppar i en annan hårdisk, formaterar+skriver över. Kommer datorn funka som vanligt då sätter tillbaka den första disken?

 

proppar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Format kommandot skriver inte över datat på hårddisken. Så skall du sälja hårddisken bör du använda ett program, som skriver över hela disken med binära nollor eller godtyckligt data. Hårddisktillverkarenas diagnosprogram kan göra det. Killdisk är ett annat alternativ. Ett tredje alternativ är dd från en live-CD-linuxdistribution.

 

Förstår vad du menar, men inte ens med killdisk eller dd, tar du helt bort någon information från hårddisken, du skriver ju endast över den info som finns.

Du kan aldrig fysiskt ta bort någon info från en hdd, eftersom det är i praktiken omöjligt.

Allt beror ju i stället på hur noga du vill göra infon oläslig.

 

Det bästa är att använda en degausser, som med kraftiga magnetpulser, helt raderar skivorna i hårddisken.

Det är så som proffsen jobbar.

 

Andra raderings program är t.ex Hdderase och som bygger på den Secure Erase-funktion som finns inbyggd I moderna ata- och sata-diskar.

Men det kräver också att du skapar en dos-baserad bootbar cd, floppy eller usb-sticka, som du lägger programmet på.

 

Eller köra med Dban, som är en Linuxbaserad mjukvara som säkert raderar de diskar på den dator som bootas med den.

Men stoppa inte i den bootbara skivan i fel maskin, den raderar fullständigt alla diskar totalt, den tar alltså inte en vald disk, utan alla som finns monterade, så man ska vara försiktig med detta program.

 

Sen finns det andra sätt också.

 

Men det enklaste, och som faktiskt fungerar bra, är att formatera flera ggr efter varandra.

Det skapar tillräckligt mycket oreda, och du måste använda ganska avancerade program för att kunna återskapa info från hårddisken.

 

Har svårt att tro att den vanliga hemmapularen, köper en lös hårddisk, privat, och sedan som första åtgärd, försöker med kraftiga program, vara nyfiken och vill försöka återskapa info från en sådan hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...