Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med boot från USB


legre

Rekommendera Poster

Har precis köpt ny dator med Windows 7 64-bitar som inte har DVD/CD och jag måste därför kunna boota från USB-sticka. Har en som fungerar med mina gamla datorer som kör XP-pro. Stickan innehåller en PE built som jag själv gjort med XP-pro som operativsystem. När jag försöker boota den nya datorn från USB-minnet kan man se hur XP laddas fram till att XP-loggan kommer fram. Sen blir det blue-screen med ett allmänt meddelande "Ett fel uppstod och Windows har stängts.."

Vad göra för att kunna boota datorn med USB-minnet?!

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använda ett operativsystem som är kompatibelt med hårdvaran.

Jag kan ge ett exempel från tidigare generation av Windows:

Windows 95 levererades på CD-skiva,

MEN hittade inte installationsprogrammet en floppy så avbröts installationen.

 

Eventuellt kan du lösa problemet genom inställningar i BIOS.

Ställa SATA diskarna i IDE läge t.ex.

 

Men möjligheten finns ju att det är ett hårdvarufel i datorn. Just nu talas mycket om fel i Intels Sandybridge moderkortschip.

Sök på Google efter

sandy bridge problems

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att du måste bygga om WinXP installationen på din USB-sticka, jag gissar att det helt enkelt är fel hårdvaruprofil på stickan. Det saknas drivrutiner och liknande för att det ska fungera helt enkelt.

 

USB-minnets funktion i detta fallet, operativsystemet på detta, är i sig oberoende av vilket operativ du har installerat på datorn, det är något annat som strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gå över ån efter vatten???

 

Det enklaste är väl att använda Windows 7 USB/DVD Download Tool

http://store.microsoft.com/Help/ISO-Tool

 

Ett gratisverktyg microsoft skapat just för att de med datorer som saknar DVD-läsare skall få möjlighet att installera Windows 7...

 

Beskrivning om hur verktyget används står på webbsidan.. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Tack Janne!

Fungerade med att gå in i BIOS och aktivera IDE istället för SATA. Nu kan jag göra en ordentlig backup :thumbsup:

 

Är dock lite förvånad över att det lyckades :blink:. Mina gamla datorer har också SATA-diskar och där fungerade det ju att boota med samma USB-minne och utan att ändra inställningar. Har du möjligen nån aning om varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...