Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudet dog helt plötsligt.


Rossoneri

Rekommendera Poster

Hej,

 

Mitt ljud dog helt plötsligt jag gjorde inget speciellt, jag skulle streama match på datorn till tv:n som vanligt men allt ljud är nu "död".

 

Jag har formaterat om hela datorn, men detta har inte hjälpt.

 

Jag har;

 

XP SP2,

 

MSI K9N SLI moderkort,

 

Realtek HD Audio Manager,

 

Jag ser ingen gul ikon i enhetshanteraren, Realtek finns där och det står den funkar normalt.

 

När Jag försöker plugga in den rosa pluggen el. den gröna på frontpanelen så märker inte datorn om dem sätts i eller dras ut men detta har alltid funkat förut.

 

Jag har högtalare, hörlurar och brukar streama ljud och bild till tv. Allt har funkat perfekt. Men inte nu.

 

Jag har pluggat ut alla och sätter bara en i taget men det funkar fortfarande inte.

 

Jag hör bara en konstant brus i hörluren och högtalaren.

 

Jag har installerat om drivrutiner till Realtek HD men det funkar ändå inte.

 

Jag har spenderat minst 20-30 timmar på nätet och inte funnit något svar...

 

 

tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudutgångarna på moderna ljudkretsar är ofta helt fria att konfigurera som man vill. Dvs de känner när något ansluts och frågar då vilken funktion kontakten ska ha.

 

Med andra ord - det borde finnas fler möjliga kontakter att ansluta ljudkabeln i, testa med dina högtalare/hörlurar om du kan få datorn att reagera och aktivera ljud.

 

När dog ljudet? Mitt under en streamning till TVn eller när du skulle starta denna, när du anslöt datorn till TVn?

Min misstanke är den sorgliga att det blivit ett överslag mellan TV och datorn. Ljudingångarna är inte rustade att tåla överslag och har därmed skadats.

 

Det är min misstanke. Men - när, exakt när, slutade ljudet att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudutgångarna på moderna ljudkretsar är ofta helt fria att konfigurera som man vill. Dvs de känner när något ansluts och frågar då vilken funktion kontakten ska ha.

 

Med andra ord - det borde finnas fler möjliga kontakter att ansluta ljudkabeln i, testa med dina högtalare/hörlurar om du kan få datorn att reagera och aktivera ljud.

 

När dog ljudet? Mitt under en streamning till TVn eller när du skulle starta denna, när du anslöt datorn till TVn?

Min misstanke är den sorgliga att det blivit ett överslag mellan TV och datorn. Ljudingångarna är inte rustade att tåla överslag och har därmed skadats.

 

Det är min misstanke. Men - när, exakt när, slutade ljudet att fungera?

 

Jag kunde streama bilden men ljudet kom inte, så det var inte så att ljudet funkade under streamen och att den sen dog utan den var død nær jag skulle børja strema precis.

 

Jag har testat koppla hørlur, høgtalare eller strema ljud till tv:n. Inget av alternativen funkar.

 

Vad innebær det att det blivit ett "øverslag" ?

 

Måste jag køpa nytt ljudkort då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplar du in kablarna till TVn varje gång du ska streama eller sitter de alltid i? Det är främst vid anslutning som det finns risk för överslag.

 

Överslag alltså att det gått en ström genom, oftast, skärmen på kabeln som haft en såpass hög potential att den "hoppat" in i datorn. kan uppstå, framförallt, vid inkoppling mellan exempelvis en jordad datorn och en antennansluten TV.

Antennsladdens skärm har ofta en påtaglig potential i skärmen. Hög potential jämförd med jordpotentialen i huset. När då en kabeln ansluts till TVn kan denna utgöra en länk mellan jord och antennens skärm och olyckan slår till.

 

om detta skett då har ditt ljudkort dött men vi ska inte kasta in handduken än.

 

Testa att avinstallera ljudkortet, kanske ta hjälp av program som Driver Sweeper eller om realtek har verktyg som kan hjälpa.

 

Starta om och installera om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att avinstallera ljudkortet, kanske ta hjälp av program som Driver Sweeper eller om realtek har verktyg som kan hjälpa.

 

Starta om och installera om...

 

Okej, så med Driver Sweeper kan jag avinstallera ljudkortet?

 

Jag har testat avinstallera realtek programmet och installera om det, men det har inte hjælpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Driver Sweeper kan vara mer aggressivt än tillverkarens mjukvara och rensa bort alla spår. Används främst vid problem med grafikrutiner med torde fungera även med Realteks mjukvara.

 

Du kan ju testa att ladda hem och köra en version av Linux från CD (Ubuntu exempelvis) eller från disk om du har plats att installera det. Bara för att testa om ljudkortet får liv där. Om det lyckas vet vi ju att det är mjukvaran som bråkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa att ladda hem och köra en version av Linux från CD (Ubuntu exempelvis) eller från disk om du har plats att installera det. Bara för att testa om ljudkortet får liv där. Om det lyckas vet vi ju att det är mjukvaran som bråkar.

 

Jag testade med Ubuntu men jag fick fortfarande inget ljud. När jag stänger av all ljud på datorn så hörs fortfarande "surret" i mina hörlurar och högtalare.

 

Hur kan jag veta om ljudkortet verkligen är död? Och vad blir mina alternativ då, jag har läst om ljudkort med usb? Finns det någon billig sådan som är enkel att installera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du, kan givetvis inte säkert säga att ljudkortet ditt är dött men misstanken är stark.

 

USB-ljud? Ingen erfarenhet. Kolla på Prisjakt är mitt tips.

 

men tror nog att ett internt kort är bättre. Notera tror, vet ej.

 

Vad är det för dator du har? En stationär eller bärbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu uppdaterat alla mina drivrutiner till moderkortet, ljudkortet, flashat bios och jag har även uppdaterat xp sp3. Inget hjälper.

 

Detta enda ljudet som jag får ut är en konstant brus och inget annat.

 

Jag har en stationär dator köpt från komplett med följande egenskaper;

 

AMD Athlon 64 X2 Dual core 5600+

2GB RAM

8600 GT grafik kort

MSI K9N SLI

Realtek HD Audio

XP SP3

 

Jag tror ljudkortet är körd och att jag måste skaffa en ny. Jag har kollat upp USB externa ljudkort.

Jag tänkte skapa en ny tråd om vilken jag ska köpa, går det bra eller?

 

Tack för att du försökte hjälpa mig iag, uppskattar det verkligen :)

 

 

PS. Finns det något sista jag kan göra innan jag köper ett nytt ljudkort? Kan jag göra något med själva hårdvaran för att se om det går att fixa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, kanske ta en titt i BIOS, se om det finns en uppdatering av det.

Annars vette tusan vad mer man kan testa.

 

 

Starta en ny tråd, det är helt rätt. Detta är en diagnostråd, skapa en köptråd men länka gärna tillbaka till denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, kanske ta en titt i BIOS, se om det finns en uppdatering av det.

Annars vette tusan vad mer man kan testa.

 

 

Starta en ny tråd, det är helt rätt. Detta är en diagnostråd, skapa en köptråd men länka gärna tillbaka till denna.

 

Jag har uppdaterat BIOS också, det hjälpte inte.

 

Jag startar en ny tråd, men tack för all hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

PS. Finns det något sista jag kan göra innan jag köper ett nytt ljudkort? Kan jag göra något med själva hårdvaran för att se om det går att fixa?

 

Du kan prova en sak, om du som jag, har 2 kontakter från frontpanelen, en HD audio och en AC97. Om du kopplar in AC97 kontakten måste du gå in i bios och aktivera AC97 för frontpanelen. Inte alls säkert att det hjälper, men.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...