Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivbordsikoner försvunna!


jeeves

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag har råkat ut för ett mycket konstigt problem. Jag mailade till en kusin i Österrike, och när jag var färdig kopplade jag ner datorn i viloläge. Detta är alltså min stationära dator. Men så ville jag skriva ut mailet och startade upp datorn igen, men kan ni tänka er, alla mina ikoner på skrivbordet har försvunnit. Aktivitetsfältet med ikoner är det enda som finns på skrivbordet. Vad kan ha hänt och hur kan jag lösa detta? Då jag inte kan komma in på den stationäradatorn, får jag be den som kan hjälpa mig att svara på min lapfop, hansjohan@hotmail.com. Detta är ju en ren katastrof, då jag har de flesta uppgifterna i den stationära datorn.

Nu kan jag bara hålla tummarna och be till högre makter!

Med vänlig hälsning

Hans Carlsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har hänt ett otal ggr. för mig när datorn hängt sig men har blivit normalt igen efter att gjort tvingad omstart. XP.

En systemåterställning till en tidigare punkt kanske hjälper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Vedex!

Jag har försökt med systemåterställning men fick meddelandet att återställningen genomfördes inte! Vad menar du med tvingad omstart?

Mvh Hans Carlsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Vedex!

Jag har försökt med systemåterställning men fick meddelandet att återställningen genomfördes inte! Vad menar du med tvingad omstart?

Mvh Hans Carlsson

Försökte du med systemåterställning i felsäkert läge? Om inte pröva med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyärr har jag inte gjort felsäkert läge på flera år, så jag vet helt enkelt inte hur jag skall göra! Du får nog hjälpa mig med detta också! Gamla gubbar du vet!

Mvh Hans Carlsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om datorn i felsäkert läge genom att trycka på F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Nu har jag gjort detta, men utan resultat! Tror du, att det kan lägga något i det andra V skriver, tvinga omstart? Hur skall man göra en tvingad omstart?

Mvh Hans Carlsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju inte riktigt vad Vedex tänker på men jag gissar på att det är en vanlig omstart av datorn det gäller och om du inte kan göra det på vanligt sätt, därför att Start-knappen inte syns eller inte fungerar, så genom att trycka på strömbrytaren. Men eftersom du redan har startat om datorn så är det ju inte längre aktuellt.

 

Finns dina dokument och Favoriter kvar?

Får du något felmeddelande under uppstarten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvingad omstart?

 

När inget går att göra med tangentbord eller mus. Datorn har hängt sig helt.

 

Antingen hålla in startknappen en stund eller rycka strömkabeln och starta om datorn och hoppas på det bästa.

 

Detta fenomen hände idag efter en misslyckad bränning med fel på en ISO fil vid verifiering.

 

Alla ikoner försvann, det enda som gick var Winamp och Rainlendar som fanns kvar på skärmen + bakgrundsbilden.

Gick att logga ut användare med Ctrl+alt+del. och starta om.

Efter omstart fanns inget kvar på skärmen förutom bakgrundsbilden. Ingen pekare heller.

Omstart och felsäkert läge + systemåterställning till 23 feb. och allt kom tillbaka.

 

jeeves.

När datorn startar upp så tryck frenetiskt på F5 och välj felsäkert läge, kör som adminstratör, svara nej på frågan som

kommer upp om du vill göra systemåterställning (XP).

Backa till den dag då datorn var normal som du kommer ihåg (tar en stund efter valet innan datorn startar om)

 

Har även råkat ut för att det inte finns något val att backa till (ingen återställning finns kvar), då är det en fullständig ominstallation som gäller om datorn är konstig av någon anledning.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Cecilia: jag kan genom att klicka på Start få fram startmenyn. Där klickar jag på Program, och ser då alla program som jag har på datorn. Jag klickar då t ex på Internet Explorer och där finns bl a favoriter. Mina dokument, papperskorgen, den här datorn och nätverksanslutnigar finns inte på skrivbordet. Jag har 80 programikoner, som bara försvann. Det som finns är Aktivitaetsfältet med sina ikoner och Startmenyn, inget mer. Men jag kan ju klicka fram alla program som ryms i Startmenyns Program. t ex Internet Explorer, Outlook Express och alla program kan jag klicka fram till skrivbordet, men jag kan inte ta fran ikonerna och fästa fast.

Vedex: jag klickade frenetiskt på F8, och där fanns Felsäkert läge på två ställen, dels Felsäkert läge, dels Felsäkert läge med kommandotolk.

När jag försökt att gå tillbaka genom systemåterställning får jag svaret att det har inte skett någon ändring och att försöket inte gick att genomföra.

Men va fan, om jag klickar fram det program jag vill ha på skrivbordet, är det ju ingen ko på isen. Det konstiga är ju hur det bara kunde försvinna alla ikoner!

Mvh Hans Carlsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrade om "Mina dokument" och Favoriter därför att jag precis som WinGuider var inne på att användarprofilen hade blivit skadad och du hade blivit inloggad på ett tillfälligt användarkonto. Men om innehållet i "Mina dokument" och Favoriter finns kvar är det ju inte det som hänt.

 

Jag kommer inte ihåg hur det var i XP men har du kollat det som finns att välja på när du högerklickar på Skrivbordet så att det inte är någon enkel inställning. Likaså högerklicka på Start-knappen och välj inställningar eller något liknande, för där har jag för mig att man i XP kan ställa in vilka Windows-ikoner som ska synas på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med att skapa en ny användare som administratör för att se om du får några ikoner när du loggar in.

 

En annan sak. Om du högerklickar på skärmen sedan "Visa", är "Visa skrivbordsikoner förbockad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

Jag vill tacka för alla råd och förslag, som jag fått av er.

Kl 13.44 skrev vertpre och föreslog 2 saker jag kunde testa, dels skapa en ny användare, dels högeklicka på skrivbordet och kolla om "Visa skrivbordsikoner" var förbockat, och där var felet!! Gud vare med dig vertpre! Du har gjort en gammal man väldigt glad och tacksam!

Jag tackar alla ingen nämnd och ingen glömd för att ni tog er tid att hjälpa mig!

Vilka polare man har i cyberrymden

Med vänlig hälsning

Hans Carlsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...