Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Rjson

Brandvägg

Rekommendera Poster

Rjson

Jag märkte att min windows brandvägg dvs defender, var inaktiv, vet inte om det berodde på att jag installerat Ad-aware (free) ? Men den är väl inte att jämföra med Zonealarm tex. vilken jag installerade idag för att vara säker. Krockar Ad-aware med Zonealarm när man har de samtidigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Windows Defender är ett antispionprogram liksom Ad-Aware. ZoneAlarm är en brandvägg och krockar inte med Ad-Aware.

Var det Defender eller brandväggen som var inaktiverad?

Vad har du för antivirusprogram?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rjson

Windows Defender är ett antispionprogram liksom Ad-Aware. ZoneAlarm är en brandvägg och krockar inte med Ad-Aware.

Var det Defender eller brandväggen som var inaktiverad?

Vad har du för antivirusprogram?

Det var defender... Jag misstog den som brandväggen, men så är det ju inte.

Kör Zonealarm nu iaf, Kör Avast förövrigt

Tack för svar!

R

Redigerad av Rjson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Åtminstone antivirusprogrammet Microsoft Security Essentials stänger av Defender, det var därför jag undrade vilket antivirusprogram du har, men det tror jag inte Avast gör.

Observera att de två senaste versionerna av gratis Ad-Aware innehåller ett antivirusprogram och att ha två antivirusprogram igång samtidigt kan ge upphov till konflikter. Det är meningen att du ska kunna stänga av antivirusdelen här:

Settings - Ad-Watch Live - Detections Layers

men för en del fungerar det inte utan de måste stänga av hela modulen Ad-Watch. Det innebär att Ad-Aware bara är igång när du beordrar programmet att göra en genomsökning av datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rjson

Hej!

På inst i ad aware "detektions nivåer" finns antivirus motor som man kan bocka av... har ad aware blivit ett anti virus program oxå nu då?Fast det är väl inte jämförbart med avast tex..... Det kan vara lurigt att veta vad i programmet som ev krockar med vad.... På moduler finns som du C skrev om, fyra alt att använda eller ej?

R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Ja, de senaste versionerna av Ad-Aware innehåller ett antivirusprogram, men det är mycket riktigt inte lika komplett när det gäller funktioner som Avast.

Jag har inte Ad-Aware så jag vet inte hur det ser ut. Vad finns det för fyra alternativ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rjson
Postad (redigerade)

Hej!

De 4 moduler som finns i ad watch live är

1. Processskydd

2. Filskydd

3. Registerskydd

4. Nätverksskydd

I en sidoruta finns även "Antivirusmotor" samt "Skydda Winlogon" som man kan behålla eller bocka av

Vekar ju ganska avancerad den nya versionen, men som sagt vad som krockar med vad om

nu så är fallet det kan ju funderas över , om det nu överhuvudtaget är någon risk i detta fallet? Det bästa hade ju varit om de kompletterade varann.

R

Redigerad av Rjson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Förhoppningsvis fungerar det när du avbockar antivirusmotorn, men en del rapporterar att det blir aktiverat igen av sig självt. Om det inträffar behöver du välja bort åtminstone process- och filskydd för de funktionerna finns även i antivirusprogram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rjson
Postad (redigerade)

Jo, jag märkte att den omaktiverar sig själv... får testa det andra

alternativet, annars får jag fixa ett annat program...

Jag märkte nu när jag bockade av process skydd , då blev alla moduler avbockade samtidigt, så det aktiva skyddet sitter väl där då. Vilket innebär att ad-aware inte längre har något realtids skydd mot ev spioner som försöker tränga in?

R

Redigerad av Rjson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Jag märkte nu när jag bockade av process skydd , då blev alla moduler avbockade samtidigt, så det aktiva skyddet sitter väl där då. Vilket innebär att ad-aware inte längre har något realtids skydd mot ev spioner som försöker tränga in?

Så uppfattar jag det också. Det finns inte så många gratis antispionprogram med realtidsskydd, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...