Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra och billigt ljudkort- var hittar man det? Kanske lite midisynt-kompabiltiet också!


Dr_Ernst

Rekommendera Poster

Bra o billiga ljudkort - var finner man det?Någon som har något tips på något bra ljudkort? Mitt har pajjat (det har under en längre tid inte fungerat med mick men nu har den helt lagt av).. Net on Net (som jag har runt knuten) verkar iaf billigast.. Men fråga vilken är bäst i klassen billig ca200-500kr? Jag skulle gärna vilja kunna koppla in en midisynt också, vad ska man tänka på då? Hemma bio funktionalitet inte ett måste.. Men deras specifikationer säger typ ingenting till mig förutom att Surround är bra och att de inte har så mkt inngångar, men det har ju redan den billigaste modellen (på net on net)..

 

 

På Net on NEt (de mesta säger ingenting till mig men de verkar inte säga ngt om ingångar..):

 

Surround kort för 99kr verkar bra om det är sannt.. Vad nu det innebär det kanske innebär att man har en utgång för ljud bakåt och framåt också. Men måste man då kanske hitta några special anpassade högtalare för det också?

 

En annan:

 

Sweex 7.1 Digital Out PCI

 

Specifikationer:

32-bitars PCI BUS master

Spela in och spela upp i full duplex

C-MEDIA chipset

PCI revision 2.2

7.1-anslutning

S/PDIF koaxial digital utgång

 

Paketets innehåll

7.1 Ljudkort PCI

Rena grekiskan för mig - men jag antar att man kan googla också.. 8) Trevligt dock om ni har ngt tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det är alltid svårt med ljudkort, Det beror på vad det ska användas till, mer än att spela upp ljud från datorn. (spela spel , kolla på film , lyssna på musik)

Vilka krav har du på ljudkvalitet, AD-DA omvandlare etc... OM du tänker dig göra musik, vilken latency (ljudfördröjning) är du ute efter, Vilka kontakter ska det finnas ? OM du använder mikrofon är det en XLR-kontakt, eller är det en enkel mikrofon med enkel stickpropp, kanske headset. Vill du spela in instrument ?

 

Vill du ansluta en midi-synt... Hur menar du då, menar du en synth med ljud i eller menar du endast en klaviatur att spela på för att använda interna instrument, Om det bara är själv klaviaturen du behöver finns det USB-klaviaturer, och i så fall spelar ditt val av ljudkort ingen roll.

 

Det finns även midiklaviaturer med usb , som har integrerade ljudkort i sig. det kan vara värt att tänka på.

 

Om det är en vanlig synth, så betänk att du behöver midikontakter på ditt ljudkort.

 

// F

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Creative gör bra billiga kort. Stadiga drivrutiner och låg latency.

MIDI-ingångara är ovanligt idag. Ett USB-drivet keyboard är bättre som föregående talare sa. Då kan du styra de interna ljud du har i din DAW (Cubase, Logic, FL, Reaper eller något annat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ovanliga ?

 

Det är ju mer eller mindre standard på alla externa ljudkort vare sig det är usb eller firewire. Du får ju tillgång till allt inom din daw oavsett om du ansluter en keyboard via usb direkt eller om du ansluter en annan keyboard eller synt via midi.

 

Creative gör bra billiga kort. Stadiga drivrutiner och låg latency.

MIDI-ingångara är ovanligt idag. Ett USB-drivet keyboard är bättre som föregående talare sa. Då kan du styra de interna ljud du har i din DAW (Cubase, Logic, FL, Reaper eller något annat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej. Om du inte hittat något så har jag et Echo Layla 24/96 PCI kort.

8in8 ut +midi

För en billig penning.

Nypris c:a 6000kr mitt går för 1500kr. Då jag gått över till annan plattform.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...