Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ÅÄÖ och andra specialtecken mellan SPCS och SQL2005


KristianGbg

Rekommendera Poster

Gomidda

 

Jag har lite problem vid läsning av dBase-databaser från SPCS i SQL2005.

 

Jag har några vyer som jag länkat rakt emot respektive dbf-filer då det är lite data jag behöver läsa i realtid. Inga problem med det. Dock så blir åäö fel, och vissa av dessa har jag lyckats fulkonvertera (t ex "Í" till "Ö") i koden som läser vyn.

 

Dock, en del av specialtecknena konverteras nånstans på vägen till t ex "-" eller "+", vilket inte är det som syns i vyn. Antar att det är några skumma unicodetecken som ställer till det. Jag kan se vissa av dem om jag kikar direkt i vyn i Management Studio (se bilaga: "Åvägen"), t ex "┼" (Ser ut som ett stort plus om det inte dyker upp här). klistrar jag in i en hexeditor så tolkas det som "+", dvs CHR 43 decimalt.

 

Jag använder Jet för att ansluta: MICROSOFT.JET.OLEDB.4.0', 'dBase IV;HDR=NO;IMEX=2; DATABASE=D:\Data\SPCS\SPCS Administration\Företag\FTG2', 'select * from kund.dbf'

 

Collation på både databasen med vyerna och servern är: SQL_Latin1_General_CP1_CI_AS

 

Får det inte att lira alls med någon annan drivare än Jet enligt ovan.

 

 

Något bra förslag på hur man kan lösa detta på ett snyggt eller iallafall halvbra sätt?

post-17157-0-57308300-1298471971_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...