Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hantera bilder med känsligt innehåll


lizardKng

Rekommendera Poster

På den förskola där min fru jobbar är man väldigt flitiga med att dokumentera vad barnen gör och ofta(st) sker detta genom att fota. Bilderna hamnar sedan på en dator och, ja, där ligger de år ut och år in.

 

Jag undrade lite försynt om någon funderat på vad som skulle hända om en dator blev stulen och alla barnbilder dök upp på nätet men det var det förstås ingen som funderat på.

 

Så, nån som har nåt bra tips på hur de ska göra?

 

Nu kör de Windows XP. Datorerna är kopplade i nätverk men det är något som fungerar lite halvknackigt så en nätverkslösning är nog utesluten. Pengar är en bristvara men jag tror de finns i det här fallet eftersom det är ett känsligt ämne. Personalen är inte speciellt datorkunnig och supporten, ja, den ska visst finnas men den tar väldigt god tid på sig.

 

Lösningen måste klara att skydda bilderna vid stöld. Den måste också vara enkel att hantera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EFS-kryptering av foto-mapparna? Kostar gratis om det är XP Pro...

Men se till att någon Administratör har recovery behörighet för EFS-krypteringen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

TrueCrypt använder jag själv men jag tror det blir lite besvärligt för deras del.

 

EFS hade jag totalt glömt bort. Det skulle kunna funka bara det är "transparent" för de som jobbar där.

 

I båda fallen blir lösenorden en viktig komponent och det vet jag att de slarvar otroligt mycket med. Det skulle behövas nån kontroll så de inte väljer för enkla lösenord och att de tvingas byta emellanåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...