Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router tappar internetuppkoppling, efter avstängning


Ellas

Rekommendera Poster

Hej

har bredband via telejack och router med sladd (?) med två stationäradatorer inkopplade. Routern är installerad efter cd och det kommer upp en ruta att allt är Ok. Mitt problem är att när jag startar om datorerna så har den fungerande internet uppkopplingen försvunnit på datorerna, fastän det funkade innan avstängning. Är inte så hemma på det här med datorer, måste man skapa nätverk för att det ska funka eller vad ska jag göra????

 

Tacksam för hjälp!

/Ella

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första... CDn som kommer med routern skall man ALDRIG använda... annat än för att öppna manualen som finns i PDF-format...

 

Man kopplar in routern, slår på strömmen till dito...

 

Sedan startar man sin dator

och via start skriver: CMD och i cmd skriver man in Ipconfig /all

och kontrollerar om man fått en ipadress från routern.. och noterar "Standard-gateway"-ipadressen

 

Sedan loggar man in på routern, enligt anvisning... dvs. mot "Standard-Gateway-ipadressen

och konfigurerar WAN-inställningen (vilket i 99% av fallen är en sk. dynamisk adress)

Sedan för att kunna spela och lite andra saker så måste man aktivera UPnP samt SPI

(Tillåter program på din dator att "Be" routern öppna erfoderliga portar just när de behövs..)

 

osv.

 

Men man konfigurerar INGENTING MED SKIVAN...

Det har aldrig fungerat bra och kommer aldrig att göra...

Konfigurerar gör man via gränssnittet i routern!,

Det enda du konfigurerar på din dator är att den skall använda dynamiska ipadresser...

No more, no less!

 

På resp. dator så skall du se till att de har automatisk tilldelning av Ip-adresser samt DNS.

och att de INTE har någon proxy inställning..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för ett jättesnabbt svar. Men jag vet inte om jag vågar gå in och skriva i kommandotolken, kan man ångra sig när man skrivit ngt där.(har aldrig använt det).... Finns det ngt annat sätt för den som inte är så hemma på detta.

 

/Ella

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för ett jättesnabbt svar. Men jag vet inte om jag vågar gå in och skriva i kommandotolken, kan man ångra sig när man skrivit ngt där.(har aldrig använt det).... Finns det ngt annat sätt för den som inte är så hemma på detta.

 

/Ella

 

Om du startar kommandotolken och skriver ipconfig /all

Så ändrar du ingenting, du visar bara uppgifter som du har nytta av..

 

M.a.o. totalt ofarligt och det finns ingen anlendning att ångra någonting!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...