Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte skriva ord med apostrof


lotta188

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag kan inte skriva ord med apostrof, t ex idé.

Jag vet att man ska trycka en gång på apostrofknappen och sedan på e.

Men när jag trycker på apostrofknappen får jag ´´.

Försöker jag skriva idé så ser det ut så här: id´´e.

Samma sak när jag vill skriva tyskt u med prickar över, det blir så här: ¨¨u.

 

Kortkommandot alt+0233 fungerar, men jag vill ju att tangentbordet ska fungera som vanligt också.

 

Jag har försökt med följande:

-Kontrollerat att jag har svenskt tangentbordsinställning.

-Avinstallerat drivrutin för tangentbord.

-Scannat datorn efter virus med diverse program.

-Bytt batteri i tangentbordet.

-Rengjort tangentbordet.

 

Nån som har någon idé på vad som kan vara fel??

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apostrof används inte på det sätt du beskriver. Apostrof används för att utelämna bokstäver, exempelvis de engelska orden I'm, what's och I've. Apostroftangenten sitter omedelbart till höger om Ä.

 

Tecknet ovanför e i idé är accent. Den sitter ovanför Å, mellan + och backsteg.

 

Problemet du beskriver brukar man råka ut för om man antingen trycker mellanslag efter man tryckt på accenttagenten eller man trycker på en tangent som inte kan ha accent i den aktuella teckentabellen.

 

I vilket program råkar du ut för det här problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apostrof används inte på det sätt du beskriver. Apostrof används för att utelämna bokstäver, exempelvis de engelska orden I'm, what's och I've. Apostroftangenten sitter omedelbart till höger om Ä.

 

Tecknet ovanför e i idé är accent. Den sitter ovanför Å, mellan + och backsteg.

 

Problemet du beskriver brukar man råka ut för om man antingen trycker mellanslag efter man tryckt på accenttagenten eller man trycker på en tangent som inte kan ha accent i den aktuella teckentabellen.

 

I vilket program råkar du ut för det här problemet?

 

Aha, jag har förstått det nu... Att det heter accent! =)

 

Men det har i alla fall löst sig nu. Det var i alla program som det var så. Jag körde ett program som heter combofix och nu fungerar det igen. Men jag vet inte alls om combofix är nåt bra eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ComboFix är ett program som används för att hitta och ta bort skadliga program i datorn men det återställer även en del inställningar som det är vanligt att skadliga program ändrar. Det är mycket olämpligt att köra det utan vägledning av en som är väl insatt i programmet. Använder man programmet på fel sätt kan man få en dator där Windows inte kan starta. Det kommer upp stora varningar om detta när man startar ComboFix. Det är inte heller ovanligt att programmet falsklarmar och tar bort filer som är helt normala och ska vara kvar i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...