Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Räknare som räknar träffar från Excels webbfråga

Monshi

Recommended Posts

har en arbetsbok i Excel där jag fyrar av en webbfråga. Den laddar en sida på vilken jag vill lägga en räknare som räknar antal besök.

Jag har ingen egen webbserver eller domän utan jag lägger sidan antingen på google sites eller på min internetleverantörs hemsida, dvs ingen möjlighet att köra skript eller annat lokalt.

Har testat med Google analytics men det tycks som om, inte förvånande, Excels webbfråga inte fyrar av javascript varvid den inte fungerar. Vare sig på google sites eller min ISPs hemsideutrymme.

Någon som har tips på någon stabil, virusfri, helst gratis som fungerar som jag önskar?

Det verkar som om Excel vare sig laddar hem bilder eller kör Javascript så kanske en ordinär besöksräknare inte alls kan fås att fungera.

Men finns kanske annat sätt? Kan gå via VBA istället för webbfråga. Då kan jag använda WinHttp.WinHttpRequest för att hämta eller putta upp data.

Kan man exempelvis översätta Googles anrop

var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-######-#']);
_gaq.push(['_trackPageview']);
(function() {
var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();

till en fast sträng?

Ed: bara för att jag skrivit detta inlägg blir jag konfunderad. Kanske att Google analytics trots allt räknat? eller kanske det bara är mina besök när jag mixtrat som lästs in. Jag får testa lite mer tror jag...

Så jag kan med kampanjspårning skapa en unik länk som Excel kan "klicka"/ladda ned data via?

Mmh....kan då hålla koll på olika versioner av bladet. Får läsa och testa lite. Har precis lagt upp en unik räknare för den sidan som jag leka med utan att störa andra. Ska bara vänta på att den räknaren vaknar så ska vi se...

Jag hänger inte riktigt med på hur du menar.

Du kan inte använda javascript i excel /Google docs Kalkylblad för att göra någon form av spårning, men du skulle kunna spåra klick till webbsidor som kommer till en webbsida, du använder Google Analytics-spårning på.

Vad gör "webbfrågan" egentligen? Din formulering är något vag.

Okej, jag tar det en gång till i förhoppningsvis klara ordalag.

Jag har alltså en arbetsbok i Excel där jag redan nu fyrar av några webbfrågor för att ladda data.

Tänkte i samband med dessa data laddas hem ladda en egen sida där jag har en räknare som räknar träffar på sidan. Helt enkelt få koll på hur många, kanske vilken version, av arbetsboken som används.

Sidan i sig är tom, den är bara för detta ändamål. Enda som ska ligga på den är en räknare, enda trafiken på den ska vara den som Excel genererar.

De alternativ jag ser att jag har är standard webbfråga i Excel, den tar ju dock som sagt inte vare sig javascript eller bilder,

eller en WinHttp.WinHttpRequest som kan ladda ett specifikt objekt på en sida. Eller skicka upp data om nu det skulle vara aktuellt.

Men innan vi gräver oss för djupt i detta ska jag se om min nya räknare kommer igång. Ska inte göra något annat än starta Excel och uppdatera webbfrågan för att se om den trafiken registreras.

ok, du hämtar text eller annan data från en webbsida eller motsvarande.

ok, då går det inte att tracka detta med analytics (eftersom trackingen görs med javascript som triggas från klienten), så du får göra en räknare med serverside-språk istället.

Som sagt ingen möjlighet till något skript på serversidan...men om jag vill få det att fungera är väl det som är alternativet. Den tanken har även korsat min hjärna men tänkte inte fel att se om någon här känner till någon räknare som jag skulle kunna lägga in på sidan.

Men - går det inte att klura ut den http-sträng som körs mot analytics? jag menar jscriptet ovan eller de PHP/asp/.. skript som finns genererar väl en sträng/ett anrop mot analytics som är helt utan jscript.

jag behöver ju bara att Excel skickar ett anrop mot analytics direkt egentligen, min sida med räknare på behövs kanske inte...

Eller tänker jag galet?

C# exempel:

private const string GaAccount = "MO-xxxxxx-x";
private const string GaPixel = "/ga.aspx";

private string GoogleAnalyticsGetImageUrl() {
 System.Text.StringBuilder url = new System.Text.StringBuilder();
 url.Append(GaPixel + "?");
 url.Append("utmac=").Append(GaAccount);
 Random RandomClass = new Random();
 url.Append("&utmn=").Append(RandomClass.Next(0x7fffffff));
 string referer = "-";
 if (Request.UrlReferrer != null
 	&& "" != Request.UrlReferrer.ToString()) {
referer = Request.UrlReferrer.ToString();
 }
 url.Append("&utmr=").Append(HttpUtility.UrlEncode(referer));
 if (HttpContext.Current.Request.Url != null) {
url.Append("&utmp=").Append(HttpUtility.UrlEncode(Request.Url.PathAndQuery));
 }
 url.Append("&guid=ON");
 return url.ToString().Replace("&", "&");
}

resultatet är ju en sträng som, jag antar, är en adress till analytics med en del data inbakat.

Det spelar ingen roll, då scriptet körs av klienten ( i detta fallet Excel som är klienten).

Det är inte bara en sträng som skickas till Analytics utan en array av data.

Jag är rätt säker på att det inte går, men fråga gärna i Google Analytics Help Forum.

ja, jag börjar tro att det är lite för dynamiskt för att det skulle fungera med en "avkodad" sträng.

Jag som trodde detta skulle vara en lätt nöt att knäcka men icke.

jag ska leta vidare och förslag är välkomna.

Det finns ju statistik som triggas med bilder med ett unikt id - kan du ladda in det i excelarket är du hemma :)

Jag har dock inget förslag på namn, men har sett att det finns.

Gäller bara att ladda bilden... testar lite med en gammal räknare jag haft förr, Extremetracking, men ingen lycka än. Även där är det javascript som krävs.

Tips är välkomna :)

Kanske löst det lite fult.

Istället för webbfråga infogar jag en Webbrowser Control.

Dvs en liten instans av IE som laddar sidan ifråga. Denna kör då med användarens säkerhetsinställningar och därmed javascript vanligtvis.

Får testa lite och fundera på om detta är en bra lösning eller bara ett mått på min fåfänga...

Sant sant. verkar fungera men ska vänta ett dygn och köra den en gång till innan jag är säker. Lite osäker på om den verkligen laddar sidan varje gång, möjligt att IE plockar data ur sin cache...

post-8996-0-92608100-1298456414_thumb.png

lite irriterande att Google Analytics inte automatiskt tar med aktuell dag i rapporten utan man varje gång man går in måste sätta slutdatumet för rapporten...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...