Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärmen krymper


DAL30

Rekommendera Poster

När jag skall öppna bildskärmen, sedan datorn varit i vänteläge ett tag, så är bildskärmen starkt ihopdragen på mitten (vågrätt). Det tar sedan ett bra tag, innan den återgår till normalläget.

Vad beror detta på?

Vad kan jag göra för att undvika att det sker?

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad har du för bildskärm?

 

Jag hade ett liknande fenomen tidigare på en av mina LCDskärmar (kör med dubbla) och jag vet egentligen inte vad som fixade det, men jag gick in på skärmens meny (via skärmknapparna) och gjorde reset på skärminställningarna på själva bildskärmen.

 

Fast i samma veva så installerade jag också om skärmdrivrutinen i Enhetshanteraren.

Hämtade hem en nyare drivrutin med ICC-profil från skärmtillverkarens supportsida och bytte ut den gamla.

 

Felet försvann i varje fall.

Kanske nåt du skulle kunna prova också?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad har du för bildskärm?

 

Jag hade ett liknande fenomen tidigare på en av mina LCDskärmar (kör med dubbla) och jag vet egentligen inte vad som fixade det, men jag gick in på skärmens meny (via skärmknapparna) och gjorde reset på skärminställningarna på själva bildskärmen.

 

Fast i samma veva så installerade jag också om skärmdrivrutinen i Enhetshanteraren.

Hämtade hem en nyare drivrutin med ICC-profil från skärmtillverkarens supportsida och bytte ut den gamla.

 

Felet försvann i varje fall.

Kanske nåt du skulle kunna prova också?

 

Mvh

 

Tack, Flyfisherman, för svaret och tipsen! :thumbsup:

Jag skall testa förslaget att gå in på menyn och göra skärminställningarna och se om det räcker.

Om inte, så får jag testa drivrutinen.

Mvh

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om problemet inte löser sig (jag tror faktiskt inte skärmdrivrutinen har med detta att göra) så:

 

Vad har du för operativsystem?

Vad har du för grafikkort?

Har du uppgraderat grafikkortsdrivrutinen? (kom på att det var något jag också gjorde i samma veva).

Vad har du för bildskärm och modell på den?

Vilken upplösning och frekvens har du ställt in?

 

Skärmupplösningen skall vara den som skärmtillverkaren rekommenderar och skärmen är byggd för bästa prestanda och normalt på en LCD skärm 60Hz. Det står antingen i manualen eller den tekniska beskrivningen till skärmen. Hittar du inte detta, så bör det finnas på skärmtillverkarens hemsida. Tex. 1680x1050 eller något annat som skall stå någonstans.

 

Tycker man att ikoner och liknande blir för små, så är det bättre att ställa in dpi värdet till tex. 105-120%.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om problemet inte löser sig (jag tror faktiskt inte skärmdrivrutinen har med detta att göra) så:

 

Vad har du för operativsystem?

Vad har du för grafikkort?

Har du uppgraderat grafikkortsdrivrutinen? (kom på att det var något jag också gjorde i samma veva).

Vad har du för bildskärm och modell på den?

Vilken upplösning och frekvens har du ställt in?

 

Skärmupplösningen skall vara den som skärmtillverkaren rekommenderar och skärmen är byggd för bästa prestanda och normalt på en LCD skärm 60Hz. Det står antingen i manualen eller den tekniska beskrivningen till skärmen. Hittar du inte detta, så bör det finnas på skärmtillverkarens hemsida. Tex. 1680x1050 eller något annat som skall stå någonstans.

 

Tycker man att ikoner och liknande blir för små, så är det bättre att ställa in dpi värdet till tex. 105-120%.

 

Mvh

 

Tack, Flyfisherman, för dina försök att hjälpa mig! :thumbsup:

 

Jag måste erkänna, att jag inte är så värst data-kunnig.

Men följande kan jag säga:

Operativsystemet är "Windows XP".

Bildskärmen är "Hyundai Image Quest Q995". Hur hittar jag upplösningen på den?

Hur kan jag hitta svaret på vilket grafikkort och vilken grafikkortsdrivrutin datorn har?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Skärmen har max upplösning på 1600 x 1200 vid 75Hz men på en sådan CRT-skärm är det inte lika viktigt som på en LCD-skärm att följa inställningarna.

Det viktigaste är att inte försöka köra skärmen på en högre upplösning och frekvens än vad den klarar av.

 

Men eftersom den nu klarar detta så varför inte använda det också?

Använder du en annan upplösning så är det viktigt att proportionerna blir rätt - annars blir ju tex. en rund avbildning i en bild inte rund återgiven på skärmen.

 

Spec till höger på sidan: http://reviews.cnet....88.html#manDesc

 

Ang. grafikkortet så skulle du kunna ladda hem och köra detta gratisprogram Speccy Det borde kunna tala om vad det är du har i datorn.

 

När det gäller att se vad du har för inställningar nu på bildskärmen:

Högerklicka på skrivbordet > Egenskaper > inställningar =>så skall du kunna se vad den är inställd på.

 

Finns andra vägar att gå också tex. via antingen AMD Control Center eller nVidias motsvarighet, beroende på vilket grafikkort du har.

 

Förresten kör Speccy programmet så talar det om precis allt du frågat efter.

Mvh

 

[Edit] Lyckades inte hitta manualen eller instruktionsboken för att se vilka andra upplösningar än just 1600x1200 vid 75Hz som också kan vara intressant för dig att använda - speciellt om inte grafikkortet klarar av den upplösningen.

 

Men manualen kanske du har själv och kan läsa i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Skärmen har max upplösning på 1600 x 1200 vid 75Hz men på en sådan CRT-skärm är det inte lika viktigt som på en LCD-skärm att följa inställningarna.

Det viktigaste är att inte försöka köra skärmen på en högre upplösning och frekvens än vad den klarar av.

 

Men eftersom den nu klarar detta så varför inte använda det också?

Använder du en annan upplösning så är det viktigt att proportionerna blir rätt - annars blir ju tex. en rund avbildning i en bild inte rund återgiven på skärmen.

 

Spec till höger på sidan: http://reviews.cnet....88.html#manDesc

 

Ang. grafikkortet så skulle du kunna ladda hem och köra detta gratisprogram Speccy Det borde kunna tala om vad det är du har i datorn.

 

När det gäller att se vad du har för inställningar nu på bildskärmen:

Högerklicka på skrivbordet > Egenskaper > inställningar =>så skall du kunna se vad den är inställd på.

 

Finns andra vägar att gå också tex. via antingen AMD Control Center eller nVidias motsvarighet, beroende på vilket grafikkort du har.

 

Förresten kör Speccy programmet så talar det om precis allt du frågat efter.

Mvh

 

[Edit] Lyckades inte hitta manualen eller instruktionsboken för att se vilka andra upplösningar än just 1600x1200 vid 75Hz som också kan vara intressant för dig att använda - speciellt om inte grafikkortet klarar av den upplösningen.

 

Men manualen kanske du har själv och kan läsa i.

 

Tack än en gång, Flyfisherman!

Nu skall jag följa dina råd och göra en genomgång av bildskärmsfrågan.

Återkommer om någon tid med mina konstateranden.

 

Du får en välförtjänt poäng för hjälpen! :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.:rolleyes:

 

Ang. att bildskärmen dragit ihop sig efter att du tagit datorn ur viloläget och det faktum att du har en CRT-skärm (tjockskärm), så kanske det helt enkelt är så att det tar ett tag för bildröret i skärmen att värmas upp och kunna återge bilden på ett korrekt sätt?

 

Eller är det något som plötsligt inträffat?

 

När du kontrollerar inställningarna och kanske ändrar skärmupplösningen på datorn, så kan det hända att du också bör kontrollera själva bilskärmens inställningar med avseende på horisontell och vertikal bildstorlek samt även horisontell och vertikal position av bilden på skärmen.

 

Tex.så vill du ju inte ha breda svarta sorgkanter på sidorna av bilden, eller att bilden ligger förskjuten något åt sidan.

 

Dessa inställningar görs normalt då via knappmenyn på bildskärmen.

Det bör framgå i instruktionsboken hur du gör detta samt hur du sparar inställningarna på skärmen. Annars så är det i princip bara att prova sig fram med knapparna. Brukar alltid vara nån som tar en till en meny, där man kan välja vad man skall justera.

 

Finjusteringar av bildstorlek och position brukar också ofta kunna göras via grafikkortets kontrollprogram, vilket ibland kan nås genom att högerklicka på dess ikon längst ned till höger bredvid klockan i Aktivitetsfältet eller så finns detta i kontrollpanelen eller Start > Programmenyn

AMD (ATI) Catalyst Control Center eller nVidia (vet inte vad dess kontrollprogram heter) eller om det är Intel beroende på vilket grafikkort/grafikkrets du har.

 

Det förutsetts dock att man först har ställt in skärmupplösningen och frekvensen (Hz).

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman:

Ang. att bildskärmen dragit ihop sig efter att du tagit datorn ur viloläget

 

Nu har jag hittat lösningen på mitt skärm-problem. :D

Jag har nämligen hittat bruksanvisningen/manualen till min skärm "Hyundai ImageQuest Q995". Och då blir allt förstås lättare. Men det tog ett tag att hitta den CD, som innehöll det mest man behöver veta i fråga om bildskärmen.

Tack, Flyfisherman, för din tålmodighet att "bistå" en hjälpsökare!

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...