Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort två XP på samma partition?


Sian1asp

Rekommendera Poster

Hej forumet

 

Har lyckats med konststycket att installera två st XP på C:. Det har blivit två Windows-mappar varav den ena heter Windows.0 och Mina Dokument.0, kanske nåt mer också med samma ”.0”. Har en partition till på denna disk, D:, som mina filer ligger på.

 

Jag vill ta bort XP nr 2, hur gör jag? Kan jag ta bort alla mappar som slutar på ”.0” och sedan rensa i registret med t.ex C-Cleaner?

 

Skulle göra en Repair på XP sedan en installation av Ubuntu på den andra Hårddisken gick lite snett så att inget av systemen fungerade. Tänkte att det hade blivit nåt fel på boot-filerna och en Repair skulle rätta till felet.

 

Både XP1 och XP2 är nu körbara och har meckat med boot.ini-filen så att 1:an startar som första alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som så att du installerar om och i installationens inledning, tar bort partitioner och skapar en ny, Påså kommer inte det gamla datat (filer smittor etc.) att "finnas kvar" för din nya Windows installation..

 

Du får en ren installation...

 

Men det kräver t.ex. att du hämtar hem drivrutiner för moderkort etc. och sparar dessa på t.ex. en USB-mine... etc..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för snabbt svar

 

Det var ju det, nyinstallerat system innan denna "fadäs". Att göra om igen låter inte roligt. Finns det ingen genväg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att korrigera genom att ta bort det ena och redigera boot.ini. Vardera Windows har eget register så det borde inte förorsaka problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, fagereja, det värmde.

För det du skriver är lite som min tanke var, att ta bort de mappar som är extra. Är det fler i forumet som är av samma uppfattning? Eller är det någon som vill varna för att göra det och i stället göra som Winguider säger?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...