Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Flytta "Windows Boot Sector"?

Adam1611

Recommended Posts

Hejsan Eforum!

Jag köpte precis en ny hårddisk: Western Digital Caviar 500 GB

Från början så köpte jag den för at köra jämnsides med min gamla samsung, men jag ändrade mig snart eftersom att 500 GB skulle räcka gott och väl.

Windows 7 är installerad på min WD 500 GB men när jag installerade windows så råkade "Windows Boot Sector"

(100 MB delen) hamna på min gamla hårddisk, detta gör att jag inte kan koppla ur min gamla hårddisk för då startar inte datorn.

Finns det något sätt att flytta den från en hårddisk till en annan?

Vill ta bort min gamla pga av ljudnivån.

tack på förhand!

//Adam R

Hejsan Eforum!

Jag köpte precis en ny hårddisk: Western Digital Caviar 500 GB

Från början så köpte jag den för at köra jämnsides med min gamla samsung, men jag ändrade mig snart eftersom att 500 GB skulle räcka gott och väl.

Windows 7 är installerad på min WD 500 GB men när jag installerade windows så råkade "Windows Boot Sector"

(100 MB delen) hamna på min gamla hårddisk, detta gör att jag inte kan koppla ur min gamla hårddisk för då startar inte datorn.

Finns det något sätt att flytta den från en hårddisk till en annan?

Vill ta bort min gamla pga av ljudnivån.

tack på förhand!

//Adam R

Du skulle kunna pröva med det som står på sidan http://www.pcworld.com/article/183282/remove_a_windows_7_dual_boot_part_ii.html men det låter riskfyllt så säkerhetskopior bör du absolut ha och vara beredd på en ominstallation.

Eller http://windows7center.com/forums/windows-7-software-support/3450-removing-dual-boot-partitions-vista-win7.html inlägg #10.

Hej

Du kan använda EasyBCD för att göra den nya hårddisken till boot disk.

Men om jag gör en ny partition, hur flyttar jag då boot sectorn dit?

EDIT!!!!!!!!!!!

Hmmm... Det står att min Boot loader till Windows 7 är installerat i C:

Men varför kan jag då inte köra med en hårrdisk?

Har ändrat kontakter på moderkortet och har testat att ämndra boot ordningen (av hårddiskarna) I BIOS....

Men om jag gör en ny partition, hur flyttar jag då boot sectorn dit?

Förstår inte vad du menar. Jag har inte sagt att du ska göra en ny partion. Har du provat programmet?

Glömde fråga en sak tidigare. Hur installerade du Win 7?

Var står det att din boatloader är installerad på C: Är det EasyBCD som säger det?

Om du har installerat EasyBCD, kan du starta programmet, klicka på "view settings", ta en skärmbild och ladda upp.

Jag installerade Windows 7 normalt, via DVD.

Formaterade båda mina hårddiska, först min gamla sedan min nya, valde min nya och tryckte på installera.

Men tror att eftersom jag formaterade min gamla först så hamnade boot sectorn där eller något... Kan iaf inte starta datorn utan att ha min gamla i kopplad: hitar inget operativsystem.

post-72346-0-88080200-1298410373_thumb.png

Ja, det där var ju underligt. Din gamla hårddisk finns inte med. Finns bootloadern på den andra hårddisken borde den finnas med.

Kanske de här sidorna kan hjälpa dig.

http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Recovering+the+Vista+Bootloader+with+EasyBCD

http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/EasyBCD+Documentation+Home

Har du kollat i bios vilken hårddisk som är första startdisk?

Fungerar inte något av detta så är det väl tyvärr ominstallation som gäller. Tänk på att sätta den nya disken som bootdisk i bios efter CD/DVD enhet men före den gamla. Skulle tro att ditt problem beror på att den gamla disken var satt före den nya i bios.

hmm, intressant.

Under Bootloader setup i EasyBCD så står det att bootsector saken (den som är 100MB) är installerad under min gamla hårddisk.

(partition 0 = nya, Partition 1 = gamla, Partition 2 = min externa)

post-72346-0-21251200-1298450506_thumb.gif

Välj Write MBR. Välj inte Install BCD. Det är för externa enheter. Stäng av datorn och koppla ur den gamla disken och starta om. Cross your fingers och hoppas på det bästa.

Just ditt problem har jag ingen erfarenhet av. :unsure:

Själv har jag XP och Vista installerat på separata hårddiskar och jag kan flytta bootloadern fram och tillbaka utan några problem.

Om det fungerar öppna datorhanteraren-diskhantering och se om du kan ta bort eller formatera 100MB partitionen.

Ingen av dem, utan

How to manually repair Windows 7 boot loader problems.

altså det som står fram till Replacing the Windows XP Bootloader with Windows 7.

I command rutan skriver du bootrec /fixboot och sedan emter.

Prova med bara win 7 disken först. Som jag sagt tidigare har ingen erfarenhet av just ditt problem. Skulle det inte fungera så anslut den andra också.

Följer du guiden så har du möjlighet att välja disk om bägge två visas i rutan "System recovery tools"

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...