Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program för att kolla säker hemkomst


Lesserwisser

Rekommendera Poster

På mitt jobbar vi för det mesta kontorstid, men ibland är vi ute på ärenden sena kvällar eller nätter, ibland ensamma. Vi skulle behöva en funktion (ett program eller en app (inte Apple)) som gör att man kan meddela att man kommit hem oskadd och om man inte gör det i stället efter ett klockslag automatiskt skickar ett SMS eller ringer till ett förbestämt nummer.

Eftersom vi bara behöver funktionen några enstaka gånger om året, kan det inte vara krångligt eller kosta särskilt mycket.

Nån som känner till en sån funktion eller har en idé om hur man kan göra? En webblösning kanske också kunde fungera, men det är inte så kul att behöva slå igång datorn och logga in mitt i natten.

Tack på förhand

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste vore om det gick att ringa till en arbetsledare. Vem ringer ni om något händer? Som jag tolkar det, finns ingen vaken arbetsledare. Vem ska ni meddela via den App du tänker på? En dator eller en person?

 

Lite utanför ämnet, men har ni kolla vilka bestämmelser som gäller nattarbete och ensamarbete på http://www.av.se ? AV är INTE snälla om man blir påkommen att bryta mot reglerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste vore om det gick att ringa till en arbetsledare. Vem ringer ni om något händer? Som jag tolkar det, finns ingen vaken arbetsledare. Vem ska ni meddela via den App du tänker på? En dator eller en person?

 

Lite utanför ämnet, men har ni kolla vilka bestämmelser som gäller nattarbete och ensamarbete på http://www.av.se ? AV är INTE snälla om man blir påkommen att bryta mot reglerna.

Nej, det finns ingen vaken arbetsledare. Däremot är vi två som turas om att vara tillgängliga om det t ex händer ett oljeutsläpp (jobbar på ett miljökontor). Vi är sällan ute och har sällan riskfyllda arbetsuppgifter. Dock har en kamrat övernattat i ett utedass när han lyckades låsa in nyckeln i bilen långt bortom civilisationen. Det är mest den sortens händelser - soppatorsk eller fastkörning som är aktuella. Då kan det vara bra att automatiskt väcka en arbetsgivare - eller den som har jour (eftersom telefonen naturligtvis är urladdad just den gången). Men vi kan inte tvinga någon att vara vaken för att vi har ett rutinärende på konstig arbetstid. Om det händer något allvarligt, får man ju kontakta SOS. Om man misstänker att det kan bli farligt, åker vi ut två.

--

Sen är ju Arbetsmiljöverket inte alls utanför ämnet. Det är just för att öka säkerheten en aning som vi funderar på att införa ett system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på att höra med någon av de större vaktbolagens larmcentraler? De håller koll på nattarbetande väktare och prickar av dem en gång i timmen eller så, får de inte kontakt vidtas åtgärder genom att kollegor eller polis skickas ut. De kan säkert erbjuda någon service som ni kommer överrens om. I sammanhanget tycker jag det är en solidare lösning än det du föreslår. Händer något vill man dessutom kanske ha hjälp snabbare än att vänta tills man skulle gått av passet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här tror jag skulle gå att lösa med en utrustning jag jobbar med ibland.

Dock så är det ju så att den som så att säga ska vara "kontrollenhet", oavsett det är en hårdvara eller en människa, måste få veta vem som ska övervakas och när.

Då ställer det ju krav på att den personen meddelar att "nu åker jag ut på jobb" och då finns ju direkt en risk att personen glömmer detta. naturligtvis just den gången hjälp behövdes..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på att höra med någon av de större vaktbolagens larmcentraler? De håller koll på nattarbetande väktare och prickar av dem en gång i timmen eller så, får de inte kontakt vidtas åtgärder genom att kollegor eller polis skickas ut. De kan säkert erbjuda någon service som ni kommer överrens om. I sammanhanget tycker jag det är en solidare lösning än det du föreslår. Händer något vill man dessutom kanske ha hjälp snabbare än att vänta tills man skulle gått av passet.

Nej, det hade jag inte tänkt på. Det är ju egentligen den självklara lösningen. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här tror jag skulle gå att lösa med en utrustning jag jobbar med ibland.

Dock så är det ju så att den som så att säga ska vara "kontrollenhet", oavsett det är en hårdvara eller en människa, måste få veta vem som ska övervakas och när.

Då ställer det ju krav på att den personen meddelar att "nu åker jag ut på jobb" och då finns ju direkt en risk att personen glömmer detta. naturligtvis just den gången hjälp behövdes..

Du får gärna berätta lite mer om systemet - bygger det på SMS eller nåt, vilka kostnader är aktuella?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får gärna berätta lite mer om systemet - bygger det på SMS eller nåt, vilka kostnader är aktuella?

Mja, det bygger på en larmsändare som också kan fungera som larmmottagare. Med variabler, från en tonvalstelefon kan man trigga att ett förutbestämt nummer (ex. SOS Alarm)ska ringas om man inte inom inställd tid återställt variabeln. Den är alltså fri programmerbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tittat närmare på detta och det bör inte vara några problem att fixa. Jag har nog någon sådan hårdvara, om den är av rätt version, så att jag skulle kunna testa skarpt.

 

Användaren behöver ringa ett visst telefonnummer när passet börjar. Enheten svarar med ett röstkommando.

Användaren knappar in en Accesskod ex. 9999.

Vid korrekt kod får man ett svarsmeddelande.

Då kan man ange en tresiffrig kod som motsvarar en viss användare. (här får man tänka till lite om det är mer än en samtidig användare som ska övervakas samtidigt)

En timer startar och om inte enheten på nytt fått en återställningskod så vidtas åtgärder som ex. kontakta SOS Alarm.

Givetvis kan en påminnelse skickas till användaren att denne ska höra av sig.

En elgrossist tar 4580 kr för en sådan enhet men jag skulle tippa man kan köpa den för ca 3000 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...