Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips ang uppgradering Windows 7 32-bit till 64-bit


Anguli

Rekommendera Poster

Jag har nu i drygt ett år kört Windows 7 Professional 32-bit på en Dell Precision T1500 med 500Gb hårddisk, 4Gb minne och Intel Core i7-870 processor.

 

Jag tänkte nu uppgradera denna dator till Windows Professional 7 64-bit och samtidigt öka minnet till 16Gb samt byta systemdisken till en 1TB och komplettera med en ytterligare intern hårddisk på 2TB för lagring och backup.

 

Eftersom min dator nu använder en Windows 7 professional 32-bit OEM-installation kommer jag att installera W7 64-bit på den nya systemdisken från en komplett 32/64-bitars "retaillåda". Jag kommer alltså att ha möjlighet att göra en installation helt från scratch med formatering av den nya systemdisken.

 

Även om jag tror att jag vet i princip hur jag ska fixa denna uppgradering skulle jag ändå vilja ha några tips från er som gjort detta tidigare. Det finns säkert fallgropar.

 

Misstänker att det kanske är dumt att installera båda hårddiskarna och nytt minne samtidigt inför installationen av Windows.

 

Ska jag byta systemdisk först med bibehållet minne 4Gb och därefter installera W7 64-bit för att sedan sätta in nytt 16Gb minne och sist den extra hårddisken?

 

Jag vore tacksam om jag kunde få några synpunkter på i vilken ordning jag bör göra installationerna.

 

En följdfråga:

 

Har Windows 7 64-bit generell support för en extern USB-hårddisk på 3TB? Eller är detta beroende på moderkort, BIOS, USB-drivers osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först bör du kolla upp hur mycket ram ditt moderkort klarar av, och vilken typ av ram den har stöd för..

Kolla om det finns stöd för DDR3 (som det säkert gör), och vilken hastighet ditt moderkort har stöd för.

t.ex PC3-10600, PC3-12800, PC3-16000..

 

Och sen är det bästa valet att köra med 3 st minnen, eftersom du har intel.

 

Ordningen du sätter i grejerna spelar ingen roll, gör bara en backup av dina viktiga filer,

byt ut grejerna sen installerar du windows 64bit på den nya hårddisken..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först bör du kolla upp hur mycket ram ditt moderkort klarar av, och vilken typ av ram den har stöd för..

Kolla om det finns stöd för DDR3 (som det säkert gör), och vilken hastighet ditt moderkort har stöd för.

t.ex PC3-10600, PC3-12800, PC3-16000..

 

Och sen är det bästa valet att köra med 3 st minnen, eftersom du har intel.

 

Ordningen du sätter i grejerna spelar ingen roll, gör bara en backup av dina viktiga filer,

byt ut grejerna sen installerar du windows 64bit på den nya hårddisken..

Tack för svar och tipsen.

 

Jag har köpt 4 st

4Gb DDR3-1333MHz, PC3-10600, 240-pin DIMM, Non-ECC

från Dell som har dem som upgrade till Precision T1500.

Moderkortet ska klara 16Gb RAM enligt ovanstående.

 

Du menar alltså att det vore bättre med 3x4Gb RAM mht att jag har en Intel-processor?

Moderkortet är av Dells "märke" men det sitter ett Intel H57 Express chipset på det.

 

Tror du det kan bli problem med den extra hårddiskens storlek på 2TB?

Med Windows 7 64-bit ska det väl finnas stöd för hårddiskar utöver 1TB?

Kan det finnas begränsningar på moderkortet (BIOS, chipset) ?

Dell Precision T1500 har plats för två SATA 2 3Gb/s interna hårddiskar.

 

Någon synpunkt på om en extern WD MyBook 3TB USB-disk kommer att fungera under

Windows 7 Professional 64-bitar?

Jag vet av erfarenhet att W7 32-bitar inte vill formatera och samarbeta med något över 1TB...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Och sen är det bästa valet att köra med 3 st minnen, eftersom du har intel.

 

 

 

Nja, det där stämmer nog inte. Om jag har hittat rätt dator, så har du 4 minnesplatser. Då är det bättre att använda 2 eller 4 minnen. På så sätt får "Dual Channel" och bättre prestanda. Sätter du i 3 minnen kommer de att köras i "Single Channel" vilket inte är lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom processorn har 2 minneskanaler är det att be om problem att köra med annat än

1 minne

2 minnen i samma kanal

2 parvis lika minnen, ett i varje kanal

4 parvis lika minnen i de två kanalerna

 

Att köra 3 minnen är att be om problem enligt min uppfattning.

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=41315&processor=i7-870&spec-codes=SLBJG

 

Jag skulle i ditt ställe först uppgradera till 16GB. Innan installation av W7 64

 

Tänk på att du måste ha 4 x 4GB RAM minne från Dell till T1500

eller special minne från annan tillverkare avsett för Dell T1500

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?id=3&SysID=58385&mfr=Dell&model=Precision+Workstation+T1500&search_type=&root=us&LinkBack=http%3A%2F%2Fwww.kingston.com&Sys=58385-Dell-Precision+Workstation+T1500&distributor=0&submit1=Search

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom processorn har 2 minneskanaler är det att be om problem att köra med annat än

1 minne

2 minnen i samma kanal

2 parvis lika minnen, ett i varje kanal

4 parvis lika minnen i de två kanalerna

 

Att köra 3 minnen är att be om problem enligt min uppfattning.

http://ark.intel.com...pec-codes=SLBJG

 

Jag skulle i ditt ställe först uppgradera till 16GB. Innan installation av W7 64

 

Tänk på att du måste ha 4 x 4GB RAM minne från Dell till T1500

eller special minne från annan tillverkare avsett för Dell T1500

http://www.ec.kingst...&submit1=Search

Tack för svar och tips.

Jag har också lärt mig att minnesmoduler ska sitta parvis så jag laddar in 4 st av dessa:

http://accessories.e...&~ck=dellSearch

De ska fungera med BIOS, moderkort och chipset på min Dell Precision T1500 som med W7 64-bit operativ

installerat stöder max 16Gb RAM.

 

Jag testar med denna ordning på uppgraderingen:

 

1) Installation av ny systemdisk 1TB WD1001FALS

2) installation av 4 x 4Gb RAM enl ovan

3) installation av Windows 7 Professional 64-bit

4) installation av ny 2TB hd WD2001FASS

Får väl återkomma om det blir problem.:unsure:

 

PS: Har försökt hitta info om formatering/partitionering av "large drives" dvs över den gamla

gränsen 2.19TB.

Jag har en WD MyBook 3TB USB-drive på ingång men får försöka mig på den

efter uppgraderingen av datorn. Det verkar som man numera ska kunna få en extern 3TB-drive

att fungera med ett 64-bitars operativ. Någon som försökt sig på detta (och helst lyckats) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...