Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datum, Tid och kort

Niss3

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en fråga angående fotografering med digitala kameror.

När jag tar ett kort med en kamera, och överför bilden till datorn - Sparas datum och tider när man tagit bilderna i fotot på något sätt? Beror det på vilket format man sparar bilden i?

Mvh

Nisse

Redigerad av Niss3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan jag titta på exif i en bild jag tagit? Går det att ta fram datum och tid då bilden togs? Kan denna data bli korrupt om jag ändrar i bilden, redigerar och kanske sparar om den med ett annat namn?

Länk till inlägg

Det är mycket info som finns i EXIF.

T.ex i stort sett all info om hur din kamera är inställd när bilden blir tagen, även vilken typ av kamera, vilken typ av objektiv, och en del annat, har du möjligheten att skriva i ditt namn, så står även detta i denna info.

Några program som kan läsa denna info.

Exifer

Exif Reader

Exif Image Viewer

Dessa data kan naturligtvis bli korrupt och kan ändras om du ändrar i bilden och spar om bilden utan att spara originalbilden.

Så ett tips är ju att alltid spara originalbilden/filen, och alltid spara en ändring som en ny bild.

Länk till inlägg

Hur kan jag titta på exif i en bild jag tagit? Går det att ta fram datum och tid då bilden togs? Kan denna data bli korrupt om jag ändrar i bilden, redigerar och kanske sparar om den med ett annat namn?

Vissa program tar hänsyn till EXIF-metadata (tex ACDsee) och sparar det även om man redigerat bilden.

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...