Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bränna mkv med Nero 10

nothing

Recommended Posts

Har läst att det ska gå att bränna mkv-filer med Nero 10 men när jag lägger till en mkv-fil (film) på ca 4,4 Gb säger Nero att den är för stor att bränna i ISO och att jag måste ändra kompileringsmetod till UDP. Öppnar jag en ny bränning och väljer DVD - UDP blir det väl en "data-dvd" och inte en film?

Hur gör jag för att bränna en så stor mkv-fil till DVD-video?

Har läst att det ska gå att bränna mkv-filer med Nero 10 men när jag lägger till en mkv-fil (film) på ca 4,4 Gb säger Nero att den är för stor att bränna i ISO och att jag måste ändra kompileringsmetod till UDP. Öppnar jag en ny bränning och väljer DVD - UDP blir det väl en "data-dvd" och inte en film?

Hur gör jag för att bränna en så stor mkv-fil till DVD-video?

Du skall bränna mkv-filer som data. Det är visserligen ett videoformat men inte ett standard-DVD-format. Om du vill bränna mkv-filer som DVD (vob) tappar du den högre upplösningen som detta HD-komprimerade format innehåller.

Om du vill bränna mkv som DVD måste du konvertera formatet först.

För att spela upp mkv-filer i din Blue-Rayspelare (DVD-spelare saknar normalt stöd för Matroska-formatet, som mkv heter) måste den ha stöd för formatet.

Spelar du upp filerna i datorn är det inga problem. De flesta mediaspelarna i datorn fungerar med mkv, däribland VLC, som är gratis.

Vänligast

Åge

En .Mkv fil är ju data, så bränn den som så om den får plats på DVD:n.

För att spela upp den sköter ju datorns uppspelare/codec när du tittar på den.

Eller om du har en fristående spelare som klarar .Mkv filer från DVD skivor.

Hej,

Ja du kan inte bränna en 4.4GB fil på en vanlig DVD SL (Singel layer) skiva. Den är för stor.

Max 4.37GiB eller så får du skaffa en DVD DL (Dual layer) skiva på 8.5GB som egentligen rymmer 7.9GiB.

Eller komprimera/rendera om filmen med viss kvalitetsförlust (minimal).

Det är förstås lite missvisande att det står 4.7GB på skivan men lite snabb info:

4.7 GB => 4.37 GiB

8.5 GB => 7.91 GiB

1GB=1000MB=1 000 000 000 Bytes eller 10^9 decimalt

Men eftersom datorns operativsystem bara kan se binärtalen eller binär Bytes som är 1024

tex 1KB=1024 Bytes, 1MiB=1024KiB

Så 1GB=1 073 741 824 Binär bytes eller 2^30 binärt.

Det är faktiskt dels tillverkarna av hårdvara tex. DVD-skivor, hårddiskar, minnen, etc samt tillverkarna av operativsystem som strulat till det genom att blanda olika enhetsbeteckningar ur SI-systemet och IEC-systemet.

Kan vara ur marknadsföring också, hårdisken verkar ju större med GB än med GiB.

GB som tex Windows rapporterar är SI-enheten GB men i själva verket så är datat systemet ser Binärt och således IEC-enheten GiB

GiB=Gibibytes

GB=Gigabytes

I Tabellen nedan så ser du vad jag menar samt det finns mer info i länkarna:

http://en.wikipedia.org/wiki/DVD

http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabyte

post-73434-0-37373900-1298413791_thumb.png

Mvh

Tack för svar.

Min fråga var om det gick att bränna mkv-filen direkt i Nero 10 till DVD-video (för att sedan spela upp den på en dvd-spelare).

I datorn är det som ni skriver inga problem att se den.

Jag har testat att konvertera mkv-filen med AVStoDVD men får inte med DTS-ljudet (filmen har bara DTS). Får plugga på lite där... om ni inte vet något annat sätt/program?

Kvalitsförlusten kan jag leva med om jag på något "enkelt" sätt kan bränna ut mkv-filen till en DVD.

Glömde; jag har inte en dvd-spelare som stödjer formatet mkv.

Hej,

Jag har själv inte Nero men det borde du kunna se vilka format som stöds i videoimporten?

Filmen måste renderas om från containerformatet .mkv till DVD-filmformat. Stöds inte detta i Nero, så måste du konvertera filen i ett annat program. Tex finns flera alternativ i denna länk: Video software and downloads där jag försorterat sökalternativen.

Sedan om du skall bränna ut den tex. i Nero, så kan totala filtstorlekarna inte vara större än 4,37GiB på en vanlig DVD-skiva som jag skrev om tidigare eller mer troligt max 4.36GiB för det går bort någon MB i filsystemet.

Men det borde Nero själv klara av att komprimera så det ryms.

Mvh

[Edit] DVD Flick har stöd för Matroska (.mkv) .H264 samt dts audio och kan konvertera till dom flesta formaten samt är gratis.

Handbrake har också stöd för .H264 med dts, vet dock inte om den klarar att konvertera till DVD format. Men även den är gratis iallafall.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...