Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[Nybörjare] Hjälp med att normalisera en databas.


Plura

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har pysslat en del med Excel men tänkte nu försöka att ge mig på att lära mig lite Access också. I mitt arbete har jag skapat ett exceldokument som "fungerar som en databas" där jag skriver in alla körsedlar från olika entreprenörer för att sedan kunna sortera och få ut olika värden.

 

I den bifogade excelfilen försöker jag vis hur den nuvarande "databasen" ser ut. Den fungerar så att jag skriver in varje ny körsedel med sedelnr, aktivitet ,resurs m.m.

 

Nu när jag tänkte försöka lära mig Access så tänkte jag försöka med att omvandla min excel databas till en "riktig" databas.

Vad jag har förstått så är normaliseringen av största vikt för att få databasen att fungera som det är tänkt. Dock vet jag inte om jag är på rätt spår.

 

Om det är någon vänlig själ som skulle kunna kasta ett getöga på detta vore jag evigt tacksam.

Bok2.xlsx

Verifikat.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Access är en bra start. Det första du bör ha i åtanke är att det är en relationsdatabas, dvs du skapar kopplingar mellan olika tabeller och på så sätt kan man hantera/söka ut data från olika tabeller samtidigt.

 

Dvs, din accessdatabas kommer att ha en tabell med körsedlar, en tabell med leverantörer, en tabell med resurser, aktiviteter, kunder osv.

 

Det viktigaste är att man designar sin databas ordenligt från början, eftersom det är i praktiken omöjligt att i efterhand ändra på datatyper, kopplingar m.m. Mitt tips är därför att du googlar och sätter dig in i lite exempel på hur man skapar tabeller, och sen funderar på hur du kan tillämpa samma konceptuella modell på din egen data.

 

http://office.microsoft.com/en-us/access-help/database-design-basics-HA001224247.aspx

 

på svenska

http://office.microsoft.com/sv-se/access-help/om-att-designa-en-databas-HP005189136.aspx

 

 

Lycka till

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tusen tack för ditt svar. Jag glömde skriva att filen Verifikat.Zzp i mitt inlägg ovan inheåller Access databasen som jag försökt skapa. Där har jag precis som du skrev gjort ett antal tabeller för Aktivitet, Resurs och Leverantör samt Sedlar. dock är jag osäker på om jag har tänkt rätt. Om jag kikar på tabellen Sedlar så kommer den ju bli väldigt lik min exceldatabas där exempelvis varje leverantör förekommer på flera olika poster. Men Leverantörerna är den är kopplade till en egen Leverantörstabell kanske det inte räknas som "skräpdata" ?

 

 

post-122401-0-92989200-1298283539_thumb.jpg

post-122401-0-99804700-1298284205_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha alltid i åtanke att man endast ska ange en uppgift en gång (dvs i en tabell). Att registrera samma data på två platser är en potentiell felkälla. Nu verkar du ha det under kontroll i ditt bildexempel, men värt att komma ihåg. Dokumentation är jätteviktigt och när man har ett par hundra tabeller så blir det svårt att komma ihåg saker :-) Databaser växer alltid...

 

Du bör oxå ha unika namn, dvs levID, kundID, resursID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...