Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 problem


Artur

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har just installerat Windows 7 på min SSD hårddisk, men när jag installerar något program är det ett lite jobbigt "problem". Det är nämligen så att jag vill bara installera få saker på min SSD hårddisk, och allt annat på min andra hårddisk.

Men eftersom Windows ligger på min SSD disk vill den installera alla program på den, om jag inte byter ställe i Installationen av programet.

Min fråga är: Finns det något sätt att fixa så att alla program installeras på min D: disk och inte på min SSD disk.

 

Tack på förhand.

Artur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Microsoft har ingen officiell support för att ändra installationssökväg till en annan partition/disk.

 

Det finns ett registerhack dock, som du gör på egen risk.

http://social.answer...dd-75253b893343

 

  1. Start Registry Editor by entering “Regedit” in the search All programs.
  2. Locate the following:
    HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion
  3. Right click on the value named ProgramFilesDir & change the default value C:\Program Files to the path you want to install all your programs in.
  4. Click OK and Exit.

Kör du på Windows 7 64-bit så måste du ändra på ett register till eftersom det finns 2 versioner av register för 64-bitars:

 

  1. Enter into Start>Run: %systemroot%\syswow64\regedit
  2. Go to: HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion
  3. Change the Path in DWORDs ProgramFilesDir, ProgramFilesDir (x86) to the new path, probably just changing the drive letter.

Jag har själv inte testat detta utan jag gör alltid anpassad installation av programmen. Jag skapade först manuellt en mapp som heter exakt likadant som på C:\Program Files på min E:\Program Files

 

Sedan vid anpassad installation så är det enkelt att bara byta ut C mot E i den förifyllda installationssökvägen.

 

Oavsett vilket sätt du väljer att göra det på, så måste du först själv skapa mappen Program Files på den disk/partition du skall använda.

Vissa program kommer ändå att lägga vissa filer på C:\Program Files men huvuddelen på den andra \Program Files

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...