Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Windows XP på HP ProBook 6550b


Hasse Lorentzon

Rekommendera Poster

Hasse Lorentzon

Jag försöker installera Windows XP på en ny hårddisk i HP ProBook 6550b. Men när CD har skramlat en stund så kommer det upp en blå screen med ett medelande jag inte förstår.

"Ett fel uppstod och windows har stängts för att förebygga problem med din dator. osv....

Teknisk information:

*** 0x0000007B ( osv..

Kontrollera att hårddisken är rätt konfigurerad och terminerad.

 

 

Jag misstänker att det har att göra med drivrutiner för hårddisken. Under istallationen trycker jag F6 för att installera andra SCSI driver som jag har på diskett. Men då kommer det upp en lista med 19 olika val. Jag har provat nästan alla, men det verkar inte funka med någon.

 

Fins det någon som vet hur man kommer förbi problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för hårddisk du har köpt? Är det en intern hårddisk är det väl en Sata disk. Då går det väl inte med SCSI drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det har att göra med drivrutiner för hårddisken. Under istallationen trycker jag F6 för att installera andra SCSI driver som jag har på diskett. Men då kommer det upp en lista med 19 olika val. Jag har provat nästan alla, men det verkar inte funka med någon.

Enligt http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF06a/321957-321957-64295-3929941-3955552-4173845.html är det

Mobile Intel® QM57 Express

Mobile Intel® HM57 Express

på moderkortet. Finns de benämningarna med på disketten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse Lorentzon

Nu har jag kommit ett steg längre.

 

Det finns 19 val på min driverdiskett och nummer 16 visadesig fungera.

 

Den heter "PCHM SATA AHCI Controller 6 port".

 

Nu går installationen vidare, jag kan partionera och formatera hårddisken.

Men efter ett tag så frågar datorn åter efter A driven med drivrutinsdisketten och då går den helt plötsligt inte att läsa.

 

Min diskettenhet är en Toshiba som är ansluten i en USB port.

 

Hur går man vidare nu?

 

Den som håller på med datorer måste ha gott om tid.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du behöver göra är att, på en annan fungerande dator skapa en "Slipstreamad" installations CD, http://www.digitgeek.com/how-to-slipstream-sata-drivers-into-xp-cd/ kan vara en start för det du försöker göra.

 

 

Slipstream är grejen, där kan man addera service packar och drivers direkt till den installations CD du har idag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...