Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

D-Link router DIR-635 funkar inte trådlöst


JoAn

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag har köpt en D-Link DIR 635 trådlös router som jag kopplat till mitt modem. I datorn sitter ett nytt D-Link DWA 547 närverkskort som fungerar.

 

Problemet är att routern inte vill fungera trådlöst. Med fast anslutning fungerar det utan problem. Men jag får den icke till att sända data trådlöst!!

 

Jag har gjort de konfigureringar som krävs och till synes i de inställningarna så ska det funka, men nej. Har någon en lösning på detta? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort de konfigureringar som krävs och till synes i de inställningarna så ska det funka, men nej. Har någon en lösning på detta? :(

 

Kan du bifoga en skärmdump på inställningarna?

Du kan sudda ut nätverksnyckeln om den visas i klartext.

post-52940-0-05162500-1298247748_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle jag kunna göra senare idag. Men det som du ringat in i din skärmdump är inställt på samma vis som du visar, det vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan pröva med olika "802.11 Mode".

 

Men det går nog bättre att hjälpa om du beskriver mer vad som inte fungerar. Är det fråga om att nätverkskortet inte ser det trådlösa nätverket alls, inte kan ansluta till det, inte får en korrekt IP-adress av routern etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia: Det som inte fungera är att routern inte vill fungera trådlöst. Den lampa som ska tändas när routern arbetar trådlöst tänds inte överhuvudtaget.

 

Nätverkskortet ser ingeting från den nya routern, men det ser andra nätverk (bl a har det funkat med mitt gamla trådlösa nätverk som var adsl genom Bredbandsbolaget. Detta är dock nerstängt nu). Och som jag tolkar det så beror det på att det inte finns något att se för att det kommer inget från routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte lysdioden tänds fast "Enable Wireless" är valt kan det vara något hårdvarufel. Jag föreslår att du kontaktar D-links support http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Page&childpagename=DLinkEurope-SE%2FDLTechHomeCustomers&cid=1197388944075&p=1197388944075&pagename=DLinkEurope-SE%2FDLWrapper eller säljaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att använda det medföljande programmet D-Link Click’n Connect som följer med på CD-skivan?

 

Det är ett ganska bra program som underlättar att sätta upp sin router och trådlösa nätverk, samt testar att allt fungerar. Nu har jag visserligen en D-Link Dir 655 men det borde vara i princip samma setup.

 

Vissa fabriksinställningar kan göra att allt inte fungerar.

Du kan ju börja med att göra en reset på routern genom att ta ett utböjt gem (eller något annat som passar) och hålla in resetknappen bak på routern i 15-20 sek.

 

Sedan får du börja om med att ställa in dina uppgifter i routern igen, tex. genom att använda programmet jag tipsade om, eller manuellt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst. En tur till Siba och de bytade ut routern utan vidare. När jag kom hem så installerade jag den nya routern och det trådlösa funkade direkt.

 

Angående den medföljande skivan så tyckte jag inte om den alls, vare sig till routern eller nätverkskortet. Den gjorde inte vad den enligt manualen skulle göra, installationsprogrammet hängde sig m.m. Så jag konfigurerade manuellt via ip-adressen istället.

 

Men ett litet frågetecken kvarstår: både min stationära och min bärbara dator loggade in på det trådlösa nätverket UTAN att jag behövde ange lösenordet (PSK) som jag lagt in i routern när jag konfigurerade den. Varför inte? Innebär det att andra också kan gå rakt in? Så gjorde inte den gamla, där fick jag ange PSK vid första inloggningen, sen kunde jag välja att spara nätverket med kod m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det löste sig så smidigt!

 

Är det WPA2-kryptering?

Vad händer om du byter krypteringsnyckeln?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det löste sig så smidigt!

 

Är det WPA2-kryptering?

Vad händer om du byter krypteringsnyckeln?

 

 

Ja, det är WPA2. Vet ej vad som händer om jag byter. Jag får prova på fredag, är bortrest några dagar nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att använda det medföljande programmet D-Link Click’n Connect som följer med på CD-skivan?

*****

Mvh

 

För det första... CDn som kommer med routern skall man ALDRIG använda... annat än för att öppna manualen som finns i PDF-format...

 

Man kopplar in routern, slår på strömmen till dito...

 

Sedan startar man sin dator

och via start skriver: CMD och i cmd skriver man in Ipconfig /all

och kontrollerar om man fått en ipadress från routern.. och noterar "Standard-gateway"-ipadressen

 

Sedan loggar man in på routern, enligt anvisning... dvs. mot "Standard-Gateway-ipadressen och konfigurerar WAN-inställningen (vilket i 99% av fallen är en sk. dynamisk adress)

 

Sedan för att kunna spela och lite andra saker så måste man aktivera UPnP samt SPI

(Tillåter program på din dator att "Be" routern öppna erfoderliga portar just när de behövs..)

osv.

 

Men man konfigurerar INGENTING MED SKIVAN...

Det har aldrig fungerat bra och kommer aldrig att göra...

Konfigurerar gör man via gränssnittet i routern!,

Det enda du konfigurerar på din dator är att den skall använda dynamiska ipadresser och dynamisk DNS...

No more, no less!

 

(Det är iallafall min erfarenhet.. Det är många som har bett mej om hjälp när deras nya router som inte fungerar.. Men som fungerar perfekt direkt, när man går den manuella vägen.. och då det har visats sig att de själva har kört CD-skivan.. .

Så min egen erfarenhet är att skivan INTE alls fungerar bra..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...