Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Torparen

ZIP IZArc

Rekommendera Poster

Har laddat hem rubr gratisprogram. Är det någon som vill och kan förbarma sig över mig, och tipsa mig om var jag kan finna någon form av info. Eller är det någon som kortfattat kan tippsa mig hur jag packa resp packar upp en fil. Orsaken till mitt behov av programmet är följande,

Jag avser sända ett antal mail till vilka jag skall bifoga en fil per mail som är för stor att bifoga. Lever nu i tron att jag kan komprimera denna fil samt att mottagaren kan packa upp den.

Så faktiskt är min första fråga; tänker jag rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ju ett av många packningsprogram som finns, alla fungerar på ungefär samma sätt, i korthet så, hämtar in den fil man vill packa/komprimera ihop i programmet, låter programmet komprimera filen.

Vad vill du veta förutom detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För vissa filformat fungerar komprimering bra medan andra bara blir någon procent mindre. Om storleken på filerna är i närheten av vad som tillåts av din och/eller mottagarens begränsning så kan det mycket väl fungera. Om du komprimerar i formatet "zip" så borde de flesta kunna packa upp innehållet utan större problem.

En annan lösning är att ladda upp filerna till en tillfällig lagringstjänst på nätet och bara maila en länk till filen, så att mottagaren kan ladda hem den själv. Det finns gott om sådana tjänster. En stilren och simpel är Speedy Share som tillåter filer upp till 200MB.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom så beror det till stor del av vilken typ av fil det är frågan om.

Tex. om det är en video eller musikfil, så kommer denna inte gå att komprimera ned nämnvärt.

Sedan kan det vara att man inte skickar filer större än 10MB, för många e-post servrar har en begränsad storlek i mail boxen. Naturligtvis finns det dom som hanterar 20-25MB stora e-post meddelanden också.

Ett tips är att använda ett packprogram som komprimerar i ett format som dom flesta kan packa upp i, utan att behöva installera något program för detta.

Tex. .zip går ju bra att packa upp på dom dom flesta Windowsdatorer utan att behöva något extra program - om jag inte är helt fel ute.;)

http://winzip.se.mal...dda-ner-windows

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativt till att skicka filen som bilaga är att använda en tjänst som t ex Sugarsync.

Öppna ett gratiskkonto med "sugarsync" (https://www.sugarsync.com/). Gör din "stora fil" tillgänglig i Sugarsync. Du får nu en länk till din fil där den finns lagrad i Sugarsync. Denna länk kan du maila till de som behöver komma åt filen, när de får länken kan de enkelt ladda ner filen via Sugarsync (de behäver inte installera Sugarsync).

Mycket smidigt, kräver inga stora mail och du har hela tiden kontroll över den "stora filen".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...