Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kopplar man in frontpanel på gammalt moderkort?


it04-22

Rekommendera Poster

Jag undrar om det finns någon standard för hur frontpaneler skall kopplas in? Jag har ett nytt och fint chassi med tillhörande kablage men dessvärre ett ganska gammalt moderkort totalt utan beteckningar. Eller det finns beteckningar men bara på uppenbara platser som HD, CD, POWER och så vidare. Men jag har 4-5 olika uppstättningar av pinnar/jumprar utan screentryck så jag har inte en susning om var jag ska sätta min power-knapp till exempel så att jag kan starta datorn.

Finns någon allmän regel som gör att jag kan räkna ut var knappen skall sitta? Kan det gå illa om jag sätter den fel? Alltså om jag sätter den lite här och där för att pröva mig fram.

 

*Förbaskade gamla kort man inte kan hitta manualer till*

Har inte ens något namn på korttillverkaren. Bara en kryptisk bokstavskombination i kanten av kortet: W26361-W57-X-03 om det säger något för någon. :)

Hoppas på lite tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan det vara ett Fujitsu modekort med Sockel 478?

Ser det ut som på bilden?

 

Jag skulle vara försiktig med att koppla in strömknappen hursomhelst.

Tex. om det är 2 pinnar för att sätta kontakten till en lysdiod som är tänkt att bara dra ett visst antal mA och du sätter powerknappen där och kortsluter över pinnarna istället, så kan du skada något på moderkortet.

 

Det kan vara att det räcker med huvudströmmen till nätaggregatet för att datorn skall starta, om du inte hittar rätt kontaktpinnar för detta på moderkortet vill säga.

Då är det ju bäst med en grendosa med inbyggd strömknapp på, som startar alla tillbehör samtidigt tex. dator, skärm, skrivare etc.

 

Fujitsu har nog manualer, men tyvärr verkar det inte gå att söka på moderkortsbeteckningen, utan istället modellbeteckningen - som du kanske inte har kvar. Eller också serienumret:

http://support.ts.fu...rt/manuals.html

 

Mvh

 

post-73434-0-74538300-1298139801_thumb.png

 

[Edit] Ja om det nu är ett Fujitsu eller Fujitsu-Siemens (FS) moderkort vill säga.

W26361 W57 X 03 är nog inte moderkortsnamnet utan det borde heta något i stil med D1234-A10-GS2 eller nåt annat som börjar med Dxxxx-xxx-xxx

Ex. D1234 är moderkortsnamnet, A10 är varianten och GS2 är versionen.

 

Brukar kunna sitta på en vit etikett eller något. Det är den beteckningen du skulle försöka leta fram på kortet. Då kan du nog hitta manualen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att det är inkopplingen av mikrofon och hörlurar du tänker på så har äldre moderkort AC standard och det är viktigt att du kopplar in en kontakt från chassit märkt AC till moderkortet.

Men jag skulle ned prioritera detta. Skit i den inkopplingen, starta datorn och gå igenom BIOS.

Där kommer du på moderna moderkort kunna välja HD eller AC

AC innebär att endera fungerar kontakterna på på moderkortet eller uttaget till frontpanelen.

HD innebär att båda fungerar samtidigt.

Och kontakterna till inkoppling av AC eller HD ljud framtill ser likadana ut med har olika trådmatning.

Och kopplar man en AC kontakt till ett moderkort med BIOS HD förstörs moderkortet.

Och tvärtom. Så det är viktigt göra rätt på första försöket.

Så kolla upp BIOS först när datorn startar, ta senare koppla in frontljudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis, det är exakt ett sånt kort jag har.

Nej det var pinnar/jumprar för startknappen och lysdiodrar på framsidan som jag var ute efter men nu har det löst sig med beteckningen iaf. Jag sökte på fujitsus hemsida utan resultat men när jag sedan vandrade fram genom deras modeller (rullistor) så kunde jag se hur modellnamnen skulle se ut och förstod då att det var som flyfisherman skrev. Det var D14xxx som var kortets beteckning. Så nu hittade jag en engelsk manual iaf där jag kan se var de olika kontakterna skall sitta.

 

Men frågan är var kontakten för startknappen skall sitta. På en kontakt(från chassits framsida) står det "Power SW" som jag antar står för Power switch(?) och i kortets manual står det "Power on/off" på två pinnar. Det borde väll vara rätt va?

Kabeln är blå och vit men jag vet ju tyvärr inte heller vilken färg som hör till vilken pinne men det kanske inte spelar någon roll för en enkel switch?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.

Vad bra att du hittade manualen till sist!:thumbsup:

 

Ja Power SW (switch=brytare) skall gå till dom 2 pinnarna Power on/off=på/av.

Bara att koppla in.

 

När det gäller dom övriga kontakterna till Hdd-led (hårddisk-lysdiod) och Power On-led så är det viktigt att dessa monteras rätt - dom är riktningskänsliga (plus/minus). Vänder du dessa fel så lyser inte hårddisklampan eller Power on.

 

Normalt sett så skall kontakterna monteras med texten utåt från kontakten sett, om det inte är någon märkning direkt på moderkortet eller manualen som säger annat.

 

Läs också vad Jannejanne skrev ang. ljudkontakterna - där är det noga, men nu när du har manualen, så skall väl inte det vara något problem.

 

[Edit] Det jag menade i mitt tidigare inlägg var att du får inte koppla Power Sw kontakten på någon annan dubbelpinne ex. Hdd-led eller ljud etc. - då kan du bränna upp någon krets på kortet eftersom den då kortsluter när du trycker på knappen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var guld värt med manual. Nu går nog det mesta att lösa. Eller rättare sagt jag har väll egentligen redan löst allt. Startknappen funkar, de blåa diodrarna runt om lyser så fint så och ljud med mera fungerar som det ska. Eller förrsten nu när jag tänker efter har jag nog inte kopplat in ljudet till fronten, bara där bak jag provade.

Men det borde som sagt gå bra med hjälp av manualen.

 

Då får vi nog se denna tråd som LÖST tycker jag. :) Tack igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...