Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta hårddisk


Keckeson

Rekommendera Poster

Kan man från en dator flytta över en NTFS-hårddisk till en annan dator med SATA?

Om det krävs formatering går då informationen förlorad på NTFS-disken?

Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Kan man från en dator flytta över en NTFS-hårddisk till en annan dator med SATA?

Om det krävs formatering går då informationen förlorad på NTFS-disken?

Kenneth

 

Ja, det ska gå hur bra som helst att göra så.

 

Om du formaterar NTFS-disken du har flyttat, ja, då går informationen förlorad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är IDE till SATA du menar? Finns säkert konverterare men med tanke på dagens hårddiskpriser är det knappast värt. Om du bara ska ha ut data från disken finns det smidiga omvandlare för att koppla in disken via usb - kalaspryl att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Antar att det är IDE till SATA du menar? Finns säkert konverterare men med tanke på dagens hårddiskpriser är det knappast värt. Om du bara ska ha ut data från disken finns det smidiga omvandlare för att koppla in disken via usb - kalaspryl att ha.

 

Moderkorten har säkert både IDE och SATA-anslutningar kvar än. DVD-brännarna har såvitt jag vet IDE-anslutningar. Finns väl ett fåtal med rena SATA-anslutningar.

 

 

Det var ett tag sedan jag mekade med sådant nu, så jag kan ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på om trådskaparen blandat ihop, eller isär, vad som avses med SATA resp. NTFS?

 

Det är möjligt att jag blandat.

I den dator jag nu använder står det att: hårddisken är NTFS:s

Den dator jag ämnar köpa där står det: interna diskenheter SATA.

Eftersom min nuvarande dator har en del, (för mej svåråterskapande) program inlagda på hårddisken så tänkte jag om det är möjligt så stoppar jag in denna disken i den nya datorn för att slippa krångliga ominstallationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att jag blandat.

I den dator jag nu använder står det att: hårddisken är NTFS:s

Den dator jag ämnar köpa där står det: interna diskenheter SATA.

Eftersom min nuvarande dator har en del, (för mej svåråterskapande) program inlagda på hårddisken så tänkte jag om det är möjligt så stoppar jag in denna disken i den nya datorn för att slippa krångliga ominstallationer.

 

Köper du en ny dator behöver du ju ändå installera om de flesta programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att jag blandat.

I den dator jag nu använder står det att: hårddisken är NTFS:s

Den dator jag ämnar köpa där står det: interna diskenheter SATA.

Eftersom min nuvarande dator har en del, (för mej svåråterskapande) program inlagda på hårddisken så tänkte jag om det är möjligt så stoppar jag in denna disken i den nya datorn för att slippa krångliga ominstallationer.

 

NTFS är filsystemet på hårddisken. Hårddisken är en IDE eller SATA.

 

Är det en komplett dator du ska köpa har den väl redan ett operativsystem installerat. Om du då sätter in den gamla kan du få problem. Det kanske kan fungera om det inte är likadant operativsystem som på den nya datorn, men jag är tveksam. För att ha 2 operativsystem på en dator bör man installera det äldsta först och sedan det nya.

 

Är det olika moderkort i datorerna med olika chipset kommer inte drivrutinerna som finns på hårddisken att vara de drivrutiner som det nya moderkortet behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...