Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Välja skrivare för utskrift av främst text, DVD-/cd-instick och enstaka foton


saint19

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag funderar på att köpa en ny skrivare (helst ingen multiskrivare då jag redan har en bra skanner). I dagsläget använder jag min skrivare ganska oregelbundet (ibland mycket utskrifter - ibland går det flera veckor mellan användningen) och jag behöver ofta utföra underhåll på patonerna pga undermåliga utskrifter vilket leder till att patronerna förbrukas ganska snabbt - kort sagt: det blir dyrt.

 

Jag skriver främst ut följande:

 

* DVD- och CD-instick

* Text

* Enstaka foton

 

Jag har tittat på Canon ip4700/4850 som ligger i bra prisklass (under 1000-lappen) men eftersom båda är bläckstråleskrivare så oroar jag mig för utskriftskostnader och igensatta patroner till följd av oregelbunden användning.

 

Finns det bra laserfärgskrivare till rimliga priser och som funkar för grafik/foton alternativt bläckskrivare med hygglig prestanda och driftkostnader?

 

Tacksam för hjälp.

 

Mvh,

Anders

 

Någon som har något tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen problemet mycket väl.

Det är ju dina enstaka foton som utgör bekymret, och som i praktiken innebär en bläckstråleskrivare.

 

Man skulle ju kunna tänka sig att man schemalägger en utskrift av en liten färgcirkel, att man skriver ut den ex. en gång om dagen, en gång i veckan eller vad som behövs.

Då förbrukas visserligen lite bläck och ett papper(som går att nyttja flera gånger) men kostnaden för det ska då jämföras med kostnaden för att byta bläckpatroner pga. intorkning.

 

Funderar också på om det, med önskat resultat, går att ta ur bläckpatronerna och lägga dessa i en tät burk av "Tupperwaremodell"?

 

Kanske finns det skrivaremodeller som så att säga har tänkt på detta och använder speciell teknik? Eller så är dagen skrivare helt enkelt bättre på detta? Jag hade en Epson 890 som jag hade ovanstående bekymmer med. Nu har jag en HP Photosmart, AiO, som, hittils, inte haft problemet med intorkade patroner.

 

Kanske värt att "forska" lite kring detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen problemet mycket väl.

Det är ju dina enstaka foton som utgör bekymret, och som i praktiken innebär en bläckstråleskrivare.

 

Man skulle ju kunna tänka sig att man schemalägger en utskrift av en liten färgcirkel, att man skriver ut den ex. en gång om dagen, en gång i veckan eller vad som behövs.

Då förbrukas visserligen lite bläck och ett papper(som går att nyttja flera gånger) men kostnaden för det ska då jämföras med kostnaden för att byta bläckpatroner pga. intorkning.

 

Funderar också på om det, med önskat resultat, går att ta ur bläckpatronerna och lägga dessa i en tät burk av "Tupperwaremodell"?

 

Kanske finns det skrivaremodeller som så att säga har tänkt på detta och använder speciell teknik? Eller så är dagen skrivare helt enkelt bättre på detta? Jag hade en Epson 890 som jag hade ovanstående bekymmer med. Nu har jag en HP Photosmart, AiO, som, hittils, inte haft problemet med intorkade patroner.

 

Kanske värt att "forska" lite kring detta?

 

 

Tack för inlägget!

 

En skrivare med duplex-funktion gör ut att man kan skriva ut dokument med text på båda sidor vilket sparar papper så det är en funktion jag gärna ser hos min nästa skrivare. Jag har idag en Epson DX6050-skrivare för övrigt.

 

Jag upplever att underhållsutskrifter (alltså rengöring av huvuden osv.) slukar en hel del bläck, vilket är otroligt irriterande. Det känns som att jag får byta patroner efter typ 2-3 utskriftsjobb...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...