Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Redigeringsdator


Keckeson

Rekommendera Poster

Ja, jag har nästan bestämt mig för att köpa en ny dator, Pavilion Elite HPE-533sc, ämnad för redigering av HD och 3D-video i programmen Pinnacle 14 och Roxio Creator 2011.

Har hittat en dator som jag tror duger men är inte säker.

För mig så är det en djungel med alla de olika komponenterna.

 

Processorn är en Intel® Core™ i7-2600 • 3,4 GHz, skulle vilja veta mer om denna, på forumet skrivs en del om olika antal kärnor, ju fler desto bättre?

Såg att Cecilia i ett annat inlägg skrev att det är en snabb typ.

 

Grafiken, NVIDIA GeForce GT 440 3GB, är den tillräcklig?

 

Minne 8 GB DDR3, (Ramminne?)

 

Minnesplatser 4 DIMM (??)

 

Eller kan någon annan dator rekommenderas?

Min budjet är 10-14.000 kr

 

Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i5 2500 Låst

 

i5 2500k Öppen

 

i7 2600 Låst

 

i72600k Öppen

 

 

 

 

Om jag fattat det rätt, alltså öppen för att klocka :P men inget o bry sig om.

 

 

 

 

i7 2600 är för moderkort med socket 1155, och STORA NYHTER angående dessa, och det är att INTEL har hittat ett fel, som gör att hårddiskar kan sluta fungera efter en långtidsanvändning. Och för att sälja dessa datorer nu så måste säljarn informera om detta fel!

 

Så intel har återkallat alla moderkort och nya moderkort utan felet ska anlända i mars eller senare.

 

Dessa kort kallas Sandy Bridge, så man ska vänta tills dessa nya moderkort har kommit ut på marknaden.

 

Svar på första frågan. Ja i7 2600 är en bra processor för att hålla på med film. Då den har 4 kärnor, men ger 8st logiska kärnor vilket gör att den arbetar bra.

 

 

 

 

NVIDIA GeForce GT 440 3GB,

 

Denna är då inte bra, finns mycket bättre grafikkort där ute, vet inte varför denna skulle användas =/

 

 

 

 

Minne 8 GB DDR3

 

Står inte vilka minnen det är? Men 8GB ska nog räcka helt o hållet.

 

 

 

 

Minnesplatser 4 DIMM (??)

 

 

 

 

antal platser för ramminnen. 4 st platser alltså så tex ifall de använt alla dem platserna så har du

 

2gb+2gb+2gb+2gb eller bara 4gb+4gb, så du kan lägga in 8gb till. Brukar stå sånt :P

 

 

 

 

aww, blev störd mitt i det hela. Återkommer efter bion XD.. gick med en del iallfall.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det låter inte så muntert.

Då skulle jag gärna vilja veta vilken processor o grafikkort som är bättre i en o samma burk. Man vill ju inte skaffa en ny bara för att uppgradera det ena eller andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

i7 2600 är för moderkort med socket 1155, och STORA NYHTER angående dessa, och det är att INTEL har hittat ett fel, som gör att hårddiskar kan sluta fungera efter en långtidsanvändning. Och för att sälja dessa datorer nu så måste säljarn informera om detta fel!

 

 

 

Det här inget stort fel och Intel har redan börjat leverera de nya moderkorten. När de kommer att finnas i Sverige är inte bestämt än.

 

Jag skulle inte råda dig att köpa en märkesdator som t.ex. HP. Oftast är de dyrare och inte lika bra.

 

Den här datorn från Inet är bättre och kostar lika mycket. Här får du också med en Win 7 skiva. Med HP datorn kommer ingen skiva, utan det finns förinstallerat ett återställningsprogram på datorn.

 

Är det inte väldigt brådskande skulle jag i ditt fall vänta tills datorförsäljarna har datorer med de nya moderkorten för socket 1155 d.v.s Sandy Bridge. Dessa processorer har fått väldigt bra kritik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jao, då var man tillbaka. Den datorn som vertpre skrev om. Den är en bra dator.

 

Dock det ända man kanske skulle behöva köpa är 2 extra minnen så du kommer upp i 8gb, men det kan man alltid testa när man har fått tag i datorn.

 

 

 

 

Finns inte mycket negativt om denna dator, grafikkortet var bra, processorn är najs.

 

Men de små negativa sakerna, då du håller på med HD filmer kanske du hade tänkt använda USB 3 externa hårddiskar? Finns bara 2 portar för dem. Men plus att den har iallfall USB3 =).

 

Kan inte läsa blueray filmer, eller skriva dessa, kanske du vill?

 

 

 

 

Sandy Bridge, valet är ditt ifall du orkar vänta en månad eller två. Du får ju en lite bättre datorn för pengarna. Och kanske lättare att uppgradera om ett år eller två.

 

Själv sitter jag o väntar på moderkortet.

 

 

 

 

Sätter ihop en dator lite snabbt. Så kan folk lägga in åsikter o förbättra den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.inet.se/kundvagn/visa/213224/2011-02-19

 

 

 

 

Man kan få ner priset lite.

 

Ta bort ena interminnet, köpa en hårddisk, byta grafikkort (diggar Radeon, men Geforce funkar också)

 

Ta bort blueray brännarn

 

Bygga datorn själv

 

Köra i7 2600 istället (sparar 200kr eller nå)

 

 

 

 

Saknas dock ett moderkort på denna uppsättning, glömmer bort helatiden hur man hittar till de gömda SB korten ^.^

 

 

 

 

Får nog ner det med en tusenlapp eller två.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du hade visst Pinnacle Studio 14?

 

Behövs inget märkvärdigt grafikkort för videoredigering i HD.

Så där kan du spara in 2000:- och istället satsa på ett grafikkort med 512MB eller kanske hellre 1GB grafikminne.

Grafikkortet kommer inte att påverka videoredigeringen, utan det är vid förhandsvisning av HD-film i fullskärm som det spelar roll.

 

Du bör ha minst 4GB minne, men gärna 8GB till ett Windows 7 -64 bitars operativsystem. Pinnacle Studio arbetar bäst med mycket minne.

 

Systemkrav Pinnacle Studio 14

- Intel Core™ 2 or i7 2.4 GHz required for AVCHD* (2.66 GHz for AVCHD* 1920)

- Graphics card 256 MB required for HD and AVCHD*

 

Länk:

Pinnacle Studio 14 systemkrav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte läsa blueray filmer, eller skriva dessa, kanske du vill?

 

 

 

 

Sandy Bridge, valet är ditt ifall du orkar vänta en månad eller två. Du får ju en lite bättre datorn för pengarna. Och kanske lättare att uppgradera om ett år eller två.

 

 

 

 

Förstår inte det där med blueray.

Nej, jag kommer att skaffa en ny dator så fort jag får klart för mej vilken som passar bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när man håller på med filmer så brukar (iallfall jag) ha förhands titt igång, och det brukar lagga en massa, har för mig att det är pga av grafikkortet? man kan ha fel, där av slängde jag in ett maffigt grafikkort.

 

Du har rätt höste nog på lite förmycket :P

 

kan nog gå ner till 6850/6870

 

eller geforce 460 eller 560. :P 6970 är nog mer för gamers =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den datorn som F433st har plockat ihop är riktigt bra, men i ditt fall "overkill". Du behöver inte ett Radeon HD6970 2GB. Även när det gäller processorn räcker det med en Intel i5 2500 eller 2500K. Om du nu kan vänta tills Intel har levererat moderkorten.

 

Du kan spara in 2500-3000 kr genom att byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm, i5 fungerar, men i7 gör det snabbare. Det är ju upptill en själv vad man väljer.

 

 

 

 

Denna är då min lilla budget dator jag tänker slänga in när moderkorten har börjat komma in, dock så kanske det kommer ut ett lite bättre kort för mina behov.

 

http://www.inet.se/k.../198512/f4r33st

 

 

 

 

Då hans budget låg på 10-14tusen så försökte jag landa där imellan, med det man kanske skulle behöva, och erkänner igen att grafikkortet var för mycket :P den jag har laggt in i min funkar fin fint

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din budget dator skulle passa mig väldigt bra. Fast jag är ju en Nvidia anhängare. :D

 

Jag är riktigt sugen på att prova Sandy Bridge, men får vänta lite tills ekomomin tillåter det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De e klart att jag vill ha en snabb dator o då passar kanske i7 bra, men det verkar som om de flesta burkarna med denna processor är byggda för spel med mycket grafit, det enda spel jag använder är Spindelharpan.

Har skrivit till Inet med frågan om de kan reka. Får väl se vad som svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa rader är ett tack till alla de som här på denna tråden har hjälpt mej, det är mycket lärorikt att vara här, det hela slutade med att jag nu har beställt en dator som nog uppfyller mina krav,

http://www.inet.se/artikel/1517083/inet-vox-i7-2600k

Innan jag på allvar hade bestämt mej för vox-en så plockade jag ut de här delarna,

http://www.inet.se/kundvagn/visa/219604/2011-02-22

gjorde jag rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir du inte nöjd med datorn, vilket inte kommer att vara fallet, kan du få byta mot min gamla trotjänare. :rolleyes::thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...