Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur gör jag för att installera om XP?


Nicko35

Rekommendera Poster

Ska försöka fatta mej så kort som möjligt,men jag köpte en HP Pavillion dv 6189eu (Laptop)till min dotter och då var xp installerat men det ingick en uppdatering till vista så det gjorde vi men tydligen så skulle vi alldrig gjort det för efter det har den bara strulat.Nu har jag kommit fram till att det ända rätta är att instalera om Xp,hur gör jag?Jag vill tömma den totalt och sedan installlera om Xp.Har XP på skiva men jag vet inte riktigt hur man raderar min HP.Är det sen bara till att starta upp den igen med XP Skivan i?

Skulle bli väldigt glad över en liten steg för steg guid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis efter du startat datorn finns ett val, recovery. HP:s datorer brukar ha en recoverypartition som man kommer åt på så sätt. Om den återställer XP vet jag inte eller om Vista uppgraderingen skrivet över den.

Din "HP-skiva" är det en recoveryskiva så brukar det stå viket operativ det är på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inte kvar några skivor alls,var några år sedan jag köpte den och efter det att jag själv gick över till mac så trodde jag alldrig att den skulle komma fram igen.Men när min dotter 8år behövde en så tänkte jag varför inte.Vad tror du om att helt enkelt starta upp dem med en xp skiva,formatera hårddisken och installera xp igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inte kvar några skivor alls,var några år sedan jag köpte den och efter det att jag själv gick över till mac så trodde jag alldrig att den skulle komma fram igen.Men när min dotter 8år behövde en så tänkte jag varför inte.Vad tror du om att helt enkelt starta upp dem med en xp skiva,formatera hårddisken och installera xp igen?

 

HAr du en XP skiva och en licenskod så behöver du bara besöka tillverkarens webbplats och ladda ner drivrutiner för just din dator och XP..

Spara dessa till USB eller CD..

 

Ev. kan du behöva SATA-drivrutins diskett, men hur du gör brukar anges på tillverkarens webbplats..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med SATA-drivrutinsdiskett?Vad är det för något?Som du märker så är jag inte precis Bill Gates

 

Börja med att kolla på tillverkarens supportsidor och sök efter drivrutiner för XP för just din modell..

 

Där finns mer information!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Nicko35

 

Här har du HPs sida för din dator

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?product=3280051&lc=sv&cc=se&dlc=sv&lang=sv&cc=se

 

Om du går till Programvara/Drivrutiner och väljer ditt opertivsystem så har du de filer du behöver om du skall installera om. Där hittar du nog den information och drivrutiner du behöver.

 

Tittade lite snabbt efter SATA drivrutin men såg ingen - i bland måste man gå till Moderkorttillverkaren. Sata drivrutinen måste man installera de försat man gör annars så hittar inte installationsprogrammet hårddisken.

 

Här har du en beskrivning över hur installationen går till;

http://www.blackviper.com/Articles/OS/InstallXPHome/installxphome1.htm

Image1.1 handlar om SATA drivrutins installationen.

Här diskuterar man detta //eforum.idg.se/topic/173532-installera-xp-sata/

 

Kanske du kan uppgradera till Windows 7, så slipper du leta efter SATA drivrutin.

Du får kolla om de går och om så är fallet köpa en Windows 7 skiva.

 

Här kanske du kan hitta lite matnyttiga saker t ex hur man återställer datorn. Går bara om du inte har raderat återställnings partitionen när du installerad Vista.

 

PS. Om din XP är så gammal att den inte har Service Pack 2 (SP2) så gå inte ut på Internet förrän du har installerat SP2 (innehåller en brandvägg). Går du ut utan SP2 så får du skit datorn direkt. SP2 laddar du hem från Microsoft Download, välj rätt språk bara.

 

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://h10032.www1.h...l/c00786021.pdf

 

 

Om recoverypartitionen ej har raderats så är det enklast att återställa datorn till XP med hjälp av den."Se utföra en återställning"

 

Recoverypartionen borde kunna ses i Den här datorn och/eller diskhanteraren.

 

LARSAS

 

När det gäller Vista så är min uppfattning att det fungera bra om man installerat SP 1 och 2.Men också sett till att ens program och drivrutiner är uppdaterade.Det var mycket strul i början när Vista kom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...