Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst nätverkskort vägrar funka med WPA


Robin86

Rekommendera Poster

Sitter på en D-link DIR-655 router och ett D-link DWL-G520 trådlöst nätverkskort.

 

Jag använder 2 datorer och ett ps3 på mitt trådlösa nätverk som är skyddat med WPA men nätverkskortet på den tredje datorn vägrar funka på detta nätet när WPA eller WEP är igång (hemma).

 

Hos polare när vi lanar funkar det perfekt och när jag ska ansluta till deras WPA-skyddade nät frågar datorn efter lösenordet och allt är frid o fröjd.

 

Hemma går det dock inte. När jag vill ansluta börjar det med att den inte frågar efter lösenord, trots att alla andra datorer i huset frågar efter lösenord. Jag har rensat önskade nätverk typ 100 gånger och aktivera IEE 802 etc är inte ikryssat.

 

Meddelanden jag får är "inget certifikat", samt "referenser krävs".

 

Tar jag bort WPA skyddet och gör nätverket oskyddat så kan den ansluta.

 

Routerns firmware har uppdaterats utan resultat och inställningarna där känns väldigt rätt. Nätverkskortet har senaste drivisar och har dessutom avinstallerats och installerats 2 gånger. Har läst typ 50 olika trådar om detta men ingen har hjälpt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på routerns webinterface leta efter var anslutningarna är listade.

Den dator som inte kommer åt nätverket har förmodligen en "bokad" anslutning. Avboka den och starta om den tredje datorn, då skall datorn begära ny anslutning och du skall få frågan om lösenord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade detta nyss två gånger genom att klicka på "revoke" vid datorns namn inne på routern så den försvann ur listan. Men när jag startat om datorn och försöker ansluta till mitt nät är det fortfarande samma problem och den frågar inte heller nu efter lösenord. Den dyker istället upp routerns lista med ett nytt IP bara.

Edit: Kan jag lösa problemet genom att köpa ett nytt nätverkskort eller kommer problemet kvarstå om jag köper ett nytt D-link kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortet har besegrat mig! Jag gav upp och köpte ett d-link usb-kort men det är med en bitter eftersmak. Något har onekligen skurit sig mellan mitt gamla kort och routern.Tack för de tips jag fick i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...