Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator startar om efter 5 sek.


Erik V

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en dator som jag har håll på bygga nu ett tag, har haft en tråd om denna dator. (Det var moderkort som var trasigt, men fick inte ett nytt...) Men nu har jag skaffat ett nytt moderkort, men denna gång så slår den av efter ungefär 5 sekunder. Efter den slagits av så måste jag koppla ur strömkabeln och vänta ungefär 5 minuter (varierar)...

Jag har köpt nytt grafikkort, PSU och RAM-minnen (Jag fick moderkortet av en kompis). Om det nu visar sig att det är processorn, vilken tycker ni att jag ska köpa?

 

MSI K8N Neo4

AMD Atlhon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939

2560MB RAM

Gigabyte Geforce GT430 1GB DDR3

 

 

Keep me posted. eMacMaster98 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som överhettning av processorn. I så fall, tar du bort fläkt/kylfläns från processorn, får bort all befintlig kylpasta innan du lägger på ny kylpasta och monterar ihop det igen. Hur man får bort kylpasta var uppe i någon tråd häromdagen, kemiskt ren bensin tror jag rekommenderades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något BIOS pip? Min gissning är dock på nätagget....

 

vad har du för nätagg?

Möjlighet att låna och testa ett starkare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

fungerar din PSU som den ska?

Låter underligt med att den stänger ner.

Prova med att få PSUn uppmätt, till att börja med.

 

En fundering till, fungerar kylning av processorn på rätt sätt?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som överhettning av processorn. I så fall, tar du bort fläkt/kylfläns från processorn, får bort all befintlig kylpasta innan du lägger på ny kylpasta och monterar ihop det igen. Hur man får bort kylpasta var uppe i någon tråd häromdagen, kemiskt ren bensin tror jag rekommenderades.

 

 

Något BIOS pip? Min gissning är dock på nätagget....

 

vad har du för nätagg?

Möjlighet att låna och testa ett starkare?

 

 

Hej,

fungerar din PSU som den ska?

Låter underligt med att den stänger ner.

Prova med att få PSUn uppmätt, till att börja med.

 

En fundering till, fungerar kylning av processorn på rätt sätt?

Mvh

Mats H

Hej alla och tack för svaren! :)

 

Cecilia: Jag har lagt på ny kylpasta.

 

Monshi, Mats H: Men mitt nätaggregat är ju helt nytt, kan det verkligen vara någonting fel på den?

 

Monshi: Ja, jag har BIOS pip. Jag har ett 400W ATX12V. Nej, jag har tyvärr inget starkare och vet ingen jag kan låna ett av...

 

PS. Jag kanske var lite otydlig då jag startade tråden, då jag startar den så kan jag välja att se "POST screen" eller välja "BIOS", även om jag väljer POST eller BIOS, så stänger den av.

 

 

 

Keep me posted. eMacMaster98 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kan det vara processorn som har kortslutigt nätaggregatet?

För en timme sen så testade jag lägga i en ny processor. (I datorn som jag använder)

Då började samma sak hända, sen då jag satte tillbaka den gamla processorn så händer det samma j***a sak! :(

 

 

Keep me posted. eMacMaster98 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, 400 W nätagg ska räcka för den där datorn enligt vad webben kan berätta för mig.

 

När du pillar i datorn, du har väl koll på ESD-skyddet?

Kylpasta? Applicerat den korrekt?

http://www.sweclockers.com/nyhet/11852-video-olika-metoder-att-applicera-kylpasta

fast om överhettning då borde datorn spruta ut sig en kaskad av pip.

 

Vi testar då att plocka ut allt minne och se vad som händer. Den borde stanna och pipa som en tok men inte starta om. Samma sak om du plockar bort grafikkortet.

 

 

Nä, det är svårt att felsöka datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, 400 W nätagg ska räcka för den där datorn enligt vad webben kan berätta för mig.

 

När du pillar i datorn, du har väl koll på ESD-skyddet?

Kylpasta? Applicerat den korrekt?

http://www.sweclockers.com/nyhet/11852-video-olika-metoder-att-applicera-kylpasta

fast om överhettning då borde datorn spruta ut sig en kaskad av pip.

 

Vi testar då att plocka ut allt minne och se vad som händer. Den borde stanna och pipa som en tok men inte starta om. Samma sak om du plockar bort grafikkortet.

 

 

Nä, det är svårt att felsöka datorer.

Hej!

 

Ja, jag har kollat ESD-skyddet.

Jag ska pilla lite i grafikkortet och mina RAM-minnen.

 

 

Keep me posted. eMacMaster98 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen skillnad alls? Du har tidigare sagt att du får ett BIOS-pip, att allt är okej. Nu borde du få en kaskad av pip när minne eller grafik saknas.

 

Vi har tre saker som kan vara trasiga som jag ser det

1: Nätagg. Lätt att testa om du bara rotar fram ett alternativt nätagg. Låna från annan dator exempelvis. Går ofta att ganska enkelt ta ur ett nätagg.

2: Moderkortet. Fel på spänningsreglering kanske? Gör en okulär besiktning, titta främst på kondensatorer om någon "är gravid", dvs är bullig, eller om den sprungit läck.

3: Processorn men då borde datorn inte komma så långt som den gör och, ärligt, det är sällan det blir fel på processor. Vanligaste felet är nog att användaren bryter av ett, eller flera, av benen.

 

Okej, en fjärde misstänkt kan vara grafikkortet men känns inte troligt.

 

Det är nog så långt vi kan komma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen skillnad alls? Du har tidigare sagt att du får ett BIOS-pip, att allt är okej. Nu borde du få en kaskad av pip när minne eller grafik saknas.

 

Vi har tre saker som kan vara trasiga som jag ser det

1: Nätagg. Lätt att testa om du bara rotar fram ett alternativt nätagg. Låna från annan dator exempelvis. Går ofta att ganska enkelt ta ur ett nätagg.

2: Moderkortet. Fel på spänningsreglering kanske? Gör en okulär besiktning, titta främst på kondensatorer om någon "är gravid", dvs är bullig, eller om den sprungit läck.

3: Processorn men då borde datorn inte komma så långt som den gör och, ärligt, det är sällan det blir fel på processor. Vanligaste felet är nog att användaren bryter av ett, eller flera, av benen.

 

Okej, en fjärde misstänkt kan vara grafikkortet men känns inte troligt.

 

Det är nog så långt vi kan komma...

Okej, tack för alla svar!

 

Nu får jag försöka på egen hand :)

 

 

Keep me posted. eMacMaster98 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...