Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Töja en box på höjden


pajjen

Rekommendera Poster

Hur töjer man en box (div) på höjden så att den täcker en sidas resterande utrymme?

 

Alltså:

Låt säga att jag har en box med en höjd på 100 px. Under den boxen vill jag ha en box som automatsikt blir så hög att den fyller ut resten av sidans höjd oavsett webbläsarfönstrets storlek.

 

Jag har hittills fixat detta genom att stoppa in en tabell med en cell med höjden 100%, men det funkar inte med tex DOCTYPE XHTML 1.0.

 

Tack på förhand för svar!

Per Arne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack esd och Cluster!

 

Att skapa en class för 100% höjd (.h100pc {height:100%}) var en av de första saker jag gjorde, och den har jag använt flitigt på olika sätt.

 

height="100%" hör hemma i HTML, vilket jag också testat i olika taggar.

 

Att ange höjd i body var nog det enda jag hittills inte testat, men tyvärr var även det resultatlöst, oavsett CSS- eller HTML-höjd.

 

Om man skippar DOCTYPE, och låter webbläsarna tolka fritt, så är det hur lätt som helst att fixa den töjning jag vill ha, både i FF och IE.

 

I alla webbsidor jag gjort hittills har jag låtit bli att ange DOCTYPE. Jag har utan större problem lyckats få webbsidorna att visas likadant i FF och IE. Men nu är jag tvungen att göra en specifik sida som jag "låser" till DOCTYPE XHTML 1.0.

 

Om någon mer har förslag på hur jag ska lyckas med denna "omöjliga" uppgift, vore jag oerhört tacksam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...