Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur visa frågeresultat i befintligt formulär?


Ppoi

Rekommendera Poster

Hej alla tekniska människor där ute!

 

Jag undrar om någon vet hur jag löser detta, så att jag slipper skapa ett formulär till. Jag vill kunna göra en fråga där resultatet visas direkt i det ursprungliga formuläret, (det kan vara flera poster i resultatet). Pga tidsbrist vill jag inte skapa ett nytt formulär bara till frågan. Är ingen fena på SQL, så om man ska skriva koder får ni gärna vara jättejättepedagogiska och skriva precis var det ska stå osv ; )

 

Formuläret jag vill söka i har ett över- och underformulär och de baseras alltså på två tabeller.

 

Hoppas någon vet! Brådis! : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

hej hej

jag har jättesvårt att ge ett bra svar med ledtråd av det du skrivit.

kan inte ens svara på om det går eller ej

En bild kanske hjälper men ...

// cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cege!

 

Tack för svaret!

 

Hm...jag vet inte hur jag ska förklara riktigt. Det är ett formulär som ser ut som en ansökningsblankett ungefär, med massor av poster inlagt. Jag skulle vilja koppla en fråga till formuläret, så att parameterfråge-resultatet visas på plats i formuläret. Undras om det går? Istället för filtrering, tänkte jag.

 

Tack på förtass

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Det låter som att det borde gå utan koder. Låter å andra sidan som en "filtrering" men där du gör filtreringen via en parameterfråga ? eller ?

 

OM jag skulle göra detta (och jag kan i princip inte skriva egen kod) skulle jag koppla en knapp till ett makro och att jag i makrot definierar urvalet. Se skärmdump "Fråga" där du anger din fråga i "Filternamn"

 

En annan teknik jag ofta använder är att koppla ett makro till egenskapen "dubbelklick" i formuläret. Om man har bara en egenskap som utgör förutsättningen för det urval vill göra så fungerar detta bra. Se skärmdump "Form1 där du istället anger ett vilkor i "Where-villkor"

 

Tycker det är svårt att säga exakt utan att veta mera, men det "borde" fungera :-)

 

// Cege

post-48247-0-53173800-1297496138_thumb.jpg

post-48247-0-82983900-1297496144_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Cege!

 

Jag klurar på några saker på skärmdumpen du skickade. På "filternamn" ska jag då bara ange frågans namn, tex Fråga1, och bara som det står? Och på Where-villkor, skriver jag då istället för [XXX] (namnet på frågan) = [FormName] (namnet på formuläret, t ex Anmälan)och sen [urval] som det står? Och är det det enda som behövs alltså?

 

*kliar mig i huvudet*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Hej

I det första fallet skriver du som du själv skriver namnet på den fråga som ligger till grund för dent urval du vill göra, och där användaren får fylla i det parametervillkor som frågan kräver.

 

I det andra fallet anger du i where-villkoret vad ör något i formuläret som styr vilket urval som skall göras.

 

Hemm, vet inte om jag lyckades förklara detta så bra men det börjar bli sent ... Kanske återkommer med ett bättre försök med ett exempel senare.

 

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häftigt! Det funkar!! Men som vanligt har jag 3 små frågor.. :blush:

 

1)Nu när jag kör makrot, så dyker först rutan där användaren ska fylla i urvalsvillkoret upp, som den ska. Men när jag fyllt i den så dyker det upp en ruta till, där hela where-villkoret står. Då anger jag samma sak som i den första, och DÅ visas resultatet. Kan man på nåt vis få bort den där andra rutan, mest av estetiska skäl tror du?

 

2) Formuläret som frågan körs i består av ett över- och ett underformulär. När jag kör frågan nu visas bara underformuläret (det är där villkoret finns). Kan man skriva in båda formulären på något vis?

 

3) Finns det något makro som gör att posterna i ett formulär alltid sätts i bokstavsordning?

 

Jösses, jag sliter nog ut dig snart.. :unsure:

Men tack för all hjälp så här långt!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa!

 

Är det nån som vet hur man skapar ett makro där både över- och underformuläret öppnas samtidigt? Nu får jag bara upp underformuläret eftersom den inte verkar vilja filtrera båda samtidigt...

 

Panic on the dancefloor, brådis som vanligt!

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Hmm, tror att du gjort något fel någonstans när du har detta problem

Som vanligt är det i dessa sammanhang VÄLDIGT SVÅRT att avgöra exakt vad som är problemet utan att se själva databasen ...

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Ok, here we go

 

3. Gör sorteringen exakt som du vill ha den i frågan

2. OK, jag kanske missat något i det du skrivit tidigare men jag är osäker på detta. Jag förutsatte att villkoret var i huvudformuläret. Känns lite knepigt att förstå men varje databas är unik så ;-)

1. Då har du inte gjort rätt ...

 

Som vanligt då ... lättare om man får titta själv i databasen. Är det företagskänslig information kanske du kan skapa en kopia, radera alla data och skicka kopian, zippad, via mail. Det är möjligt att andra har lättare att förstå, men som sagt ...

 

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...