Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradering eller ny dator?


Keckeson

Rekommendera Poster

Har tidigare utan problem redigerat vanliga videofilmer i Pinnacle 14 U.

Nu när jag börjat att redigera i HD-kvalité och i 3D (Roxio Creator 2011 Pro) så funkar det inte, det går långsamt, hackigt o programmen rasar ihop.

Är min dator för klen?

 

Standardinformation:

Modell: HP a6228.sc, Ramminne 3 GB,

Processor: Intel® Core ™2 Duo CPU E4500 @ 2.20GHz, 2.20GHz

32-bit

C-disk 204 GB ledigt av 458GB, D-disk 1,19 GB ledigt av 7,29 GB.

 

Vad kan jag göra för att få upp prestandan, (förutom byta hela datorn)?

Är det möjligt att byta eller uppgradera processorn?

Har läst på nätet att någon bytat moderkort, vet ej var på datorn man kan finna info om detta.

 

I fall det inte går att uppgradera så funderar jag på att köpa en ny dator, men problemet då är att jag är villrådig, vet ej säkert vad som är viktigast att titta efter. Förmodar att processorn har stor betydelse, men hur stor bör den vara för att klara ovannämnda redigeringar?

 

Det är kanske också möjligt att det finns något i min dator som ligger o bromsar, tex så tar det ca en och en halv minut att öppna min e-post låda.

 

Tacksom om någon kan bidraga med tips eller hjälp.

 

Mvh

Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din sista mening får mig konfunderad. Låter som kanske något är galet i din dator. Öppna epost ska inte ta så lång tid.

 

Hur upplevs datorn i övrigt? Tar den lång tid att starta? Är den stabil?

Kopiera filer? Segt eller snabbt?

 

 

Ja, några enkla test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppstart av datorn tar ca 1 min o 40 sek.

Sista gången jag öppnade Windows E-maillåda så kom det ett meddelande att det inte gick att starta pga "en annan instans av Windows Mail fortfarande körs", men lådan öppnades ändå efter ca 2 min. Detta skedde genast efter att datorn varit frånslagen.

Alltså, jag hade inte öppnat något annat än brevlådan.

I övrigt är allt OK, inga problem med kopieringar, relativt snabb tycker jag.

 

Vad tror du om kapaciteten annars o de andra frågorna?

 

Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte så insatt i 3D-redigering, eller redigering av film men givetvis kräver 3D mer än vanlig film. Det jag skulle titta på är två saker

 

1: Stöder programmen acceleration via grafikkort? (ja det tycks det)

2: Minne - byta upp sig till 64 bit operativ och mer minne.

och givetvis, en snabbare processor gör sitt till men den du har borde duga ganska långt.

 

Oavsett borde programmet fungera på din dator, det borde inte krascha... men ingen mjukvara är felfri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigera i HD kräver mycket mer "kraft" än vanlig videoredigering.

 

Din dubbelkärniga processor Processor: Intel® Core ™2 Duo CPU E4500 @ 2.20GHz, är för klen för redigering i HD. Den orkar inte med helt enkelt.

 

Du behöver en 4-kärnig i7 eller ekvivalent processor helst.

 

Systemkrav Pinnacle Studio 14

- Intel Core™ 2 or i7 2.4 GHz required for AVCHD* (2.66 GHz for AVCHD* 1920)

Länkar:

Pinnacle Studio 14 systemkrav.

 

Passmark CPU Lookup så ser du att din processor hamnar ganska långt ned i High Mid Range listan.

 

Jag lyckades inte hitta vilka systemkrav det är för Roxio Media Creator 2011 - redigering i 3D. Vanlig Videoredigering däremot är det inga märkvärdiga krav.

 

Det är aldrig fel med gott om utrymme vid videoredigering, dessutom så går det att optimera inställningarna i Pinnacle Studio, så att den använder flera diskar. Tex. hjälpfilerna/renderingsfilerna och videofilerna bör helst ligga på en fysiskt annan hårddisk, än där programmet är installerat.

 

Dessutom skall du inte ha startat några andra program i bakgrunden som kan störa.

Ingen aktiv virusskanning och ingen installation av uppdateringar etc. samtidigt heller.

Defragmentering av hårddisken regelbundet bör göras.

 

Men programmen borde som sagt inte krascha, så du bör kolla vad som sker i din burk.

Du kan börja med att öppna Aktivitetshanteraren genom att högerklicka längst ned på Aktivitetsfältet och kontrollera vad det står på CPU användning i % när datorn så att säga inte gör något och du inte har startat några program. Den brukar kunna variera runt 5-10% är det mer så är det nånting som tar upp systemresurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du förstår så är jag inte särskilt bra på det som finns innanför skalet på datorn.

Men redigerat filmer har jag gjort i många år. Därför frågar jag om det där som du skriver "4-kärnig i7 eller ekvivalent processor helst". Kan man byta ut den befintliga o i stället sätta in en av dina förslag, är det tekniskt svårt o ekonomiskt lönsamt? jag får kanske lämna till någon som kan detta. Dessutom menade Monshi att även ramminnet skulle utökas o byta upp till 64 bits.

 

Ja, jag har en extra hårddisk där redigeringsmaterialet ligger.

 

CPU växlar mellan 18-35%, någon enstaka gång ner till 13%

 

Har kollat på sytemkraven o förstår att min dators prestanda är för låg både för Pinnacle o Roxio (Roxio-länk i svar från Monshi).

 

Har varit inne på HP:s hemsida o tittat efter processor, dessvärre så fattar jag inte riktigt vad som skulle passa mina önskemål. Hade suttit fint med ett eller flera förslag.

 

Mvh

Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller att uppgradera ditt system, så finns det nog någon annan här på forumet som kan hjälpa dig. Jag misstänker starkt att du blir tvungen att byta moderkort, processor, minnen bla.

 

Att CPUn växlar mellan 18-35% tyder på att det är någon bakgrundsprocess som är igång och körs. Kan vara uppdateringar av antivirus program eller virusskanning eller något helt annat som pågår i bakgrunden. Om den inte lugnar ned sig och går ned efter ett tag när du själv inte kör något program, så borde det gå att få fram vad det är.

 

Om du öppnar Aktivetshanteraren igen och klickar på Processer och sedan på CPU-fliken (pilen nedåt) så att listan sorteras efter mest CPU användning med början överst, så kanske du kan se vilken process som drar mest CPU kraft.

 

post-73434-0-46925500-1297776304_thumb.png

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där finns Roxio Burn Launcher och Roxio CentralF..... i topp, CPU pendlar mellan 2-20

 

 

Har hittat en fyrkärnig processor Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600,

Med denna så ingår 64-bitars datorkapacitet.

Frågan är då hur man får in den i min dator, (se inlägg ovan), sockel, fäste, box eller liknande.

Ytterligare fråga är om det räcker att bara byta processorn, man måste kanske byta moderkort också eller något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du Roxio Media Creator igång när du kollade i Aktivitetshanteraren?

 

Roxio CentralIFx är ju den centrala delen av programmet, tex. för bränning av ISO-filer etc. Den startas när du startar Roxio Media Creator programmet.

 

Roxio Burn Launcher kan du om du vill stänga ned så den inte startar när du startar datorn, om du inte använder Dra till disk för direktbränning av filer på CD/DVD vill säga.

Den känner av när man stoppar in en tom CD/DVD skiva i brännaren och sedan är det bara att dra sina filer direkt dit och bränna - utan att behöva starta Roxio Media Creator programmet.

Brännarprogrammet fungerar som vanligt utan denna ändå när man startar Roxio Media Creator.

Men jag undrar om inte detta bara finns för Vista och Windows 7?

 

 

Vilket Operativsystem använder du: Windows XP, Vista eller Windows 7?

Eventuella servicepackar (SP)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hittat en fyrkärnig processor Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600,

Med denna så ingår 64-bitars datorkapacitet.

Frågan är då hur man får in den i min dator, (se inlägg ovan), sockel, fäste, box eller liknande.

Ytterligare fråga är om det räcker att bara byta processorn, man måste kanske byta moderkort också eller något annat.

 

Nej det går inte. Helt annan processor arkitektur och utförande på i7-familjen.

Det krävs ett helt annat moderkort med stöd för denna processor och rätt processor sockel med rätt antal kontaktpinnar. Det betyder också att dina minnen också måste bytas.

 

Dessutom så krävs ett grafikkort på minst 256MB minne för HD-redigering med Pinnacle Studio 14.

 

Men säkert kan någon annan på forumet guida dig bättre i denna uppgraderings fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hade du Roxio Media Creator igång när du kollade i Aktivitetshanteraren?"

Nej, enbart denna Forumsida. Men, DVD-brännaren var utskjuten, är nu införd och CPU visar mellan 5-15. Ursäkta mej.

 

Använder operativsystem Vista.

 

"Roxio Burn Launcher kan du om du vill stänga ned så den inte startar när du startar datorn"

Ja, men hur, jag hittar inte ens den.

 

ÖPPET HUS till någon som vet!

Vilket uppgraderingspaket passar till min dator.

Modell: HP a6228.sc, Ramminne 3 GB,

Processor: Intel® Core ™2 Duo CPU E4500 @ 2.20GHz, 2.20GHz

32-bit

C-disk 204 GB ledigt av 458GB, D-disk 1,19 GB ledigt av 7,29 GB.

I min smala fantasi så trodde jag att Intel Core liksom var standad i denna dator.

Är beredd att lägga några tusenlappar på ett nytt paket.

 

 

Tack till dej Flyfisherman, jag har sagt det innan till Cecilia och jag säger det igen, att hela tiden så lär man sej något nytt här på Forumet och det är otroligt att det finns så hjälpsamma människor.

 

Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där finns Roxio Burn Launcher och Roxio CentralF..... i topp, CPU pendlar mellan 2-20

 

 

Har hittat en fyrkärnig processor Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600,

Med denna så ingår 64-bitars datorkapacitet.

Frågan är då hur man får in den i min dator, (se inlägg ovan), sockel, fäste, box eller liknande.

Ytterligare fråga är om det räcker att bara byta processorn, man måste kanske byta moderkort också eller något annat.

 

Hej

Det är inte processorn det är frågan om när det gäller 64 bits. Alla processorer har det nu för tiden.

Det är operativsystemet som måste vara 64 bits.

 

Den här processorn passar på ditt moderkort, socket LGA 775 och uppfyller kraven. Men eftersom jag inte har hittat vad ditt moderkort heter, så kolla med HP först att kortet stöder processorn.

 

Byter du till den processorn behöver du inte ändra något annat på datorn.

 

Hittade den här också som är ännu bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är att den uppfyller minimikraven för redigering i HD

Samt att grafikkortet måste ha minst 256MB minne för redigering i HD

 

Systemkrav Pinnacle Studio 14

- Intel Core™ 2 or i7 2.4 GHz required for AVCHD* (2.66 GHz for AVCHD* 1920)

Länkar:

Pinnacle Studio 14 systemkrav.

 

Så den bättre av dom två borde fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det verkar lovande INTEL CORE 2 DUO E8500 3.1GHZ 6MB 1333MHZ

Har suttit nu i en timme för att leta upp moderkortet, hittar inte.

Har också under eftermiddagen letat på HP:s hemsida efter lösningar, hittar inga.

I går e-mailade jag till HP-supporten med frågan om vilken processor som passar.I eftermiddags kom svar med en hänvisning till ett telefonnummer som ingen svarar på.

 

Hittade grafikminnet som är 1535 mb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ta bort sidopanelen och se vad det står på moderkortet? Brukar stå någonstans med lite större bokstäver

 

Rör inte några av delarna bara, statisk elektricitet. Kan skada datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte var moderkortet sitter men chansar.

Seagate

Barrcuda 7200-10 500 GB

 

Skriver följande också fast det är nog inte moderkort.

Delta Electronics

modell DPS-300AB-19B REV

 

Något annat finns knappast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://h10025.www1.h...3605522&os=2093

 

 

Det är ett ASUSkort tillverkat åt HP Asus har ingen support

 

Det verkar inte som de föreslagna processorerna skulle passa.

De som finns i listan är 65nM teknik .De serierna tillverkas troligen inte längre. Men kolla med HP vad de säger om de nya Core duo med 45nM teknik.

 

LARSAS

Skulle vara Leonite2

 

http://h10025.www1.h...en&dlc=en&cc=us

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ringt reservdelsåterförsäljaren Convena i Göteborg, de har inget åt denna dator.

Ringde HP-support, de hänvisade till Elgiganten som sålde datorn, då det anses att detta är Elgigantens "egna" datorer.

Då ringde jag Elgiganten, de i sin tur hänvisade till varuhuset Löddeköpinge där jag köpte datorn, dit kan man inte ringa men väl maila om man är påstridig och lyckas få deras mail-adress utlämnad.

Så nu har jag skickat frågan till Löddeköpinge, men har inte så stora förhoppningar om denna kunskap därifrån.

 

Det verkar nog som om jag får köpa en annan dator och då kvarstår ju frågan: vilken

dator uppfyller mina krav med råge?

Har kollat på HP 7100 ELITE MT CI3 3.06 3GB/500 W7P (kampanjpris Dustin) kanske något för mej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...