Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet stänger ner sig, ny data


talihoo

Rekommendera Poster

Hej, härom dagen köpte jag en ny data på netonnet, en emachine laptop (windows 7) och första dagen så hade jag internet anslutning hela dagen men dag 2 så märkte jag att internetet inte funkade för mig trots att det stod att jag hade full signal styrka, Jag har inte pillat på några internet inställningar heller. Vi har 3 andra datorer i hemmet, en med sladd, en trådlöst och en som är kopplad till modemet, den sista datan har jag haft på mitt rum många gånger utan något problem (trådlöst). Nu till störningarna.

 

Det verkar som att dom kommer oregelbundet och kan vara i 10 minuter eller 1 timma, men resten av familjen har inga problem, vårat modem är en Dlink adsl och våran router är en zyxel pw-320, Låt er inte luras av att jag kan router namnet och modem namnet, Jag kan inget om datorer och jag skulle helst vilja ha förklaring på vad jag ska göra och inte bara att någon skriver "Öppna portarna i dhc firmwaren" eller något liknande. Vi i familjen har heller aldrig gjort några nätverks inställningar eller varit inne i routern eller något sånt.

 

Jag har alltid wifi anslutning på iphonen som är vid datan, när jag kollar status och nätverk så ser jag ett extra nätverk som heter belkin som annars inte är där. Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det ska finnas olika kanaler för trådlösa nätverk, som ska gå att ställa in i routern. Nu är du tydligen inte så hemma i datorer, nätverk och routrar. Det här kräver att du läser manualen för routern du har och att du går in i routern via din dators webbläsare.

 

Routern har en egen IP-adress som du skriver in i webbläsarens adressfält. Förmodligen har du inte ändrat användarnamn och lösenord för att gå in i routern. Det borde då vara standard. Samma som fabriken gav routern. Brukar också stå i manualen. Om nu ingen härinne har samma router.

 

IP-numret till routern borde vara:

 

192.168.1.1

 

Username:

admin

 

Password:

1234 eller admin

 

Du ska prova en kanal så att du får ett störningsfritt surfande. När du gör det här är det bra om du ansluter din dator via nätverkskabel till routern.

 

http://www.microsoft.com/athome/setup/wirelesstips.aspx

 

6. Change your wireless channel <=== Klicka på länken och läs mera under den här rubriken.

 

Be någon datorkunnig vän/kompis hjälpa dig.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...