Just nu i M3-nätverket
Jump to content

javacproblem

vill lära mig

Recommended Posts

vill lära mig

Hej

Jag har precis börjat med programmering och kört fast direkt och har hållit med samma uppgift i över tio dagar. Jag får inte direkt så mycket hjälp från läraren heller. Snälla kan någon berätta för mig hur jag pekar ut rätt sökväg när jag ska kompilera.

Jag har skrivit ett program som heter Mitt Program.

Försöker kompilera programmet i kommandotolken med kommandot javac och ett medellande dyker upp: javac är inget internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil.

Genom att söka på nätet fick jag veta att man skulle ange sökvägen till Path på miljövariabeln. Jag har gjort många olika försök utan att lyckas. På mitt senaste försök blev det så här: C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live;C:\Program Files (x86)\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live;%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;%SYSTEMROOT%\System32\WindowsPowerShell\v1.0\;C:\Program Files (x86)\EgisTec MyWinLocker\x86;C:\Program Files (x86)\EgisTec MyWinLocker\x64;C:\Program Files (x86)\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static;C:\Program Files (x86)\Windows Live\Shared;C:\Program Files\AnteckningarC:> \jdk1.3.1_<version number>\bin

Det måste vara fel eftersom det går fortfarande inte att kompilera. Jag skulle bli oerhörd tacksam om någon talade om för mig hur jag ska göra.

Hej

I sista raden saknas ett semikolon ';' mellan Anteckningar och C

Så här såg det ut hos mej när jag programmerade i Java: C:\Program Files\Java\jdk1.6.0_22\bin

Du har en väldigt gammal version av jdk, den är uppe på 1.6 nu.

Har du lagt dit CLASSPATH-satsen också? Får du ett Class not found-fel när du kompilerar så saknas den eller så är det fel i den.

vill lära mig

Hej

Jag har lagt till semikolon mellan Anteckningar och C men jag lyckades ändå inte kompilera. Ärligt talat så vet jag inte ens om mina classpath inställningar är korrekta eller inte. Jag får i alla fall inget felmedellande om det.

Jag undrar hur du såg att min Java version var en gammal version? För jag tror att jag laddade ner Java SE Development Kit 6u23

Jag kanske ska gå till skolan och få personlig handledning så hopplös som min programmering är.

Du har skrivit in "C:\jdk1.3.1_<version number>\bin" i din Path, det som ska stå där är den mapp där javac-programmet finns. Det borde väl vara:

C:\Program Files\Java\jdk1.6.0_23\bin

eller

C:\Program\Java\jdk1.6.0_23\bin

för den senaste versionen beroende på Windows-version och Windows-språk.

Rättat stavfel.

Hej

Jag har lagt till semikolon mellan Anteckningar och C men jag lyckades ändå inte kompilera. Ärligt talat så vet jag inte ens om mina classpath inställningar är korrekta eller inte. Jag får i alla fall inget felmedellande om det.

Jag undrar hur du såg att min Java version var en gammal version? För jag tror att jag laddade ner Java SE Development Kit 6u23

Jag kanske ska gå till skolan och få personlig handledning så hopplös som min programmering är.

Hej

Eftersom det stod jdk1.3.1 i din sökväg trodde jag att du hade en gammal version men den du har laddat ner är den senaste, men du måste skriva in sökvägen till den nya versionen i PATH, som det står nu hittas inte kompilatorn.

Om du har rätt CLASSPATH eller inte visar sig först när kompilatorn hittas.

Edit: Precis som Cecilia har skrivit ovan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...