Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nymonterad dator startar inte


jult0mten_

Rekommendera Poster

Vill även passa på att tacka för era engagemang!

Kul att hjälpen uppskattas - eller nåja försöken i allafall.;)

 

Men nu till dina böjda kontaktpinnar på sockeln.

Det hade helt klart varit bra med en bild, men annars så skall dom vara raka som redan sagts.

Hur mycket är dessa böjda, fast det är nog svårt att uppskatta förstås?

 

Misstänker du själv om du tittar på låskonstruktionen, att det kan ha skett vid montering när du upplevde att det gick väldigt trögt att spänna fast den?

 

Problemet som jag ser det, är att du kan ha drabbats av följande:

  1. Någon eller flera av kontakt-pinnarna får inte kontakt med CPU:ns kontaktpunkter.
  2. Någon eller flera av kontakt-pinnarna kommer åt nästa kontaktpunkt och orsakar därmed kortslutning med eventuella skador på moderkortet och/eller processor som följd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom dessa pinnar bara har ett cc-mått mellan varje pinne på 0,914mm så är det väldigt svårt att ge sig på att försöka rikta dessa själv hemma.

Kräver lite specialverktyg och kunskap.

 

Dessa pinnar måste träffa i mitten på processorns motsvarande kontaktyta, som givetvis har samma cc-mått mellan kontaktpunkterna på 0,9144mm.

 

Så frågan är hur mycket dessa är böjda, men som sagt det är väldigt svårt utan att ha ett mätmikroskåp, eller åtminstone ett förstoringsglas.

 

post-73434-0-59679900-1297545921_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedan är utrustningen jag använder. Kan bortse från hdd osv då endast minnen, cpu och nätagg är kopplat.

Bara för att klargöra en sak. Varför försöker du starta datorn utan hårddisk? Den stannar i uppstarten utan hårddisk.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kanske hittat felet..

 

Chassit jag köpt har en "slide skiva" av plåt där moderkortet monteras, när jag lossade det från denna får modortet konstant ström och de jag har inkopplat började köra.

 

Detta innebär ju problem... eftersom den skivan är nödvändig för att få in moderkortet i chassit.

 

Ska börja testa koppla in resterande utrustning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kanske hittat felet..

 

Chassit jag köpt har en "slide skiva" av plåt där moderkortet monteras, när jag lossade det från denna får modortet konstant ström och de jag har inkopplat började köra.

 

Detta innebär ju problem... eftersom den skivan är nödvändig för att få in moderkortet i chassit.

 

Ska börja testa koppla in resterande utrustning..

 

Jupp... det var jag som körde vilda västern och inte läste igenom chassits manual tillräckligt noga. Var ett par "bult screws" jag missat. Så det blev väl någon kortslutning när moderkortet låg mot plåten.

 

Testat koppla in allt och det verkar gå igång.. även med moderkortet monterat (korrekt) på slide skivan.

 

Tack som fan för all hjälp.. är iofs kanske inte det sista problem jag stöter på men nu har jag ström iaf och BIOS startar =)

 

THX MATES!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...