Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

.net vs mobila applikationer


chrlun

Rekommendera Poster

Tja!

 

Har ett angenämnt problem. Har två jobberbjudanden och jag vet inte vilket jag ska hoppa på. Det ena är ett jobba som programmerare inom .net. Kommer där jobba uteslutande inom c# och SQL. Det andra är som utvecklare för mobila applikationer, både för android och iPhone. Båda jobben är som junior utvecklare och andra jobbet betalar lite bättre än det första.

 

MEN

 

jag föredrar att tänka långsiktigt. Om 5 år vill jag vara en så komplett programmerare som möjligt samt tjäna så bra med pengar som möjligt. Öppnar någon om mina jobberbjudande fler dörrar för dessa kraven?

 

Cheers!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av utveckling handlar det första jobbet om? C#/SQL säger ju inte så mkt. Vilken typ av system handlar det om, vilka tekniker är inblandade? Rent generellt bör du undvika mobilspåret om du vill få en bredare bas att bygga vidare på. Varken iPhone eller Android kommer finnas kvar i något längre perspektiv och den utveckling som du utför på dessa plattformar är väldigt specifik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar först och främst om webbapplikationer och mest större system med en projekttid från 6 månader till flera år. Arbetar helt och hållet med Microsofts system då arbetsgivaren är gold certified, utvecklingen sker i Microsoft Web Developer Extended och jag kommer få certifikat allt eftersom jag jobbar där.

 

Du kunde inte ge mig mer information då det är sekretesskrav. Alla kunder är från USA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extended? Menar du Express? Låter konstigt med ett företag som ut vecklar i något annat än fullversionerna av Visual Studio. Men hursomhelst hade jag valt detta jobbet isåfall, om jag bara utgår från plattform/teknik. Men det finns ju så mkt annat som avgör vad ett bra jobb är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extended? Menar du Express? Låter konstigt med ett företag som ut vecklar i något annat än fullversionerna av Visual Studio. Men hursomhelst hade jag valt detta jobbet isåfall, om jag bara utgår från plattform/teknik. Men det finns ju så mkt annat som avgör vad ett bra jobb är.

 

opps, absolut inte express... all programvara de har är den senaste och fullversion. Det som gör att det lutar lite åt detta jobbet för min del, är att mobila applikationer känns på något sätt lite oseriöst, lite som hemmasnickrare och jag vet inte varför jag fått den känslan. Du bör behärska java ganska bra innan du kan göra mobila applikationer så det är ju inte på det sättet.

 

Får man fråga om du jobbar som utvecklare själv inom .net?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har arbetat som systemutvecklare sen 90-talet och som .Net-utvecklare sen 2003. Idag tycker jag webbutveckling är en bra inkörsport då många skilda tekniker kan nyttjas på såväl server- som klientsidan, ex. WPF, WCF, WWF, Ajax, Silverlight osv.

På mobil plattform finns förstås möjlighet till detta också, men i nedskalade versioner. Sedan är ju mobilapplikationer ofta väldigt specifika och begränsade i funktionalitet, så jag tycker det är rätt tråkigt i längden.

Jag har dock själv nu valt att lämna konsultrollen bakom mig och satsa på ett företag som sysslar med utveckling på mobila enheter samt serversystemen som de kommunicerar mot. Men det är mest för att jag vill ha lite variation från den typ av utveckling jag hittills sysslat med. Jag tycker du väljer rätt att i det här läget välja bort det mobila spåret, det är något du kan pyssla med längre fram om det känns intressant. Men som grund för en karriär tycker jag inte det håller som inkörsport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar tusen gånger för dina åsikter och dina kunskaper. :) Det ligger mycket i det du skriver, tror jag behövde se det från en erfaren utvecklare för att ta till mig det på "riktigt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag lekt med Android-utveckling på min privata tid, tycker det räcker mer än väl. Googles egna development-sajt är en bra bas för att komma igång med det. Det var lite pill med att få upp utv.miljön, men sen är det en otroligt smidig process att utveckla och direkt-deploya (antingen till en virtuell telefon eller till din egna direkt). Det går tillochmed att debugga applikationen samtidigt som den körs via kabel på telefonen, himla trevligt.

 

http://developer.android.com/guide/index.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade faktiskt det där själv för några veckor sen och sitter och leker med det, underbart verktyg tycker jag! :)

 

Skickade samma fråga till en av mina lärare på mitt utbildningsprogram och ni är eniga i era slutsatser till 100%.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...