Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera text med formatering från PDF-fil till Excel-blad


saint19

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om det finns nåt knep för att kopiera en ordlista som finns i en PDF-fil till ett kalkylblad med bibehållen formatering? Ordlistan är uppdelad i två kolumner (inga tabeller) en kolumn till vänster med engelska termer och en kolumn till höger med motsvarande svenska termer.

 

I nuläget, när jag försöker kopiera texten till excel, så hamnar alla ord (både engelska och svenska) i en och samma kolumn i en enda röra och jag måste klippa ur varje enskild term manuellt för att klistra in i en ny kolumn (ganska jobbigt).

 

Jag har provat Klistra in, Klistra in special (oformaterad text, med unicode osv.) men det blir samma resultat - allt hamnar i vänsterkolumnen.

 

Nån som vet om det går att fixa detta?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda ett OCR-program och läsa in pdf-filen direkt i, för att sedan exportera resultatet direkt till Excel är vad jag lite snabbt kommer på.

 

ScanSoft Omni Page klarar av detta, men det kanske finns billigare gratis alternativ också?

 

Är det ett engångsjobb, eller något som du skall göra ofta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda ett OCR-program och läsa in pdf-filen direkt i, för att sedan exportera resultatet direkt till Excel är vad jag lite snabbt kommer på.

 

ScanSoft Omni Page klarar av detta, men det kanske finns billigare gratis alternativ också?

 

Är det ett engångsjobb, eller något som du skall göra ofta?

 

Tjena och tack för tipset!

 

Jag har ju faktiskt Abbyy Finereader (likvärdigt med Omnipage) så det skulle ju gå. Men, det vore ju kul iaf att veta om det finns ngt sätt att behålla formateringen vid kopiering.

 

Just nu rör det sig om en handfull pdf-filer jag vill kopiera och det blir säkert fler framöver. Lite smidigare att ha i Excel-format eftersom jag använder ordlistorna rätt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det där med formateringen får du nog testa, jag antar att programmet måste ha stöd för fonterna, annars så kanske den använder nån standard font. Det där kan nog någon annan svara på bättre än jag.

Då jag har kört, så har det fungerat, men å andra sidan har jag inte tänkt så mycket på vilken font den använt.

 

Men viktigare är kanske att eftersom det rör sig om en ordlista, så måste du ha ett språkpaket installerat och kanske t.o.m slå av automatisk stavningskorrigering och godkänna manuellt.

 

Är det många tusen ord vi pratar om, eller några få hundra bara?

 

För ofta får man ju upp 2 fönster, ett med orginalet i och det andra med tolkningen som man kan redigera. Då får man nog isåfall gå igenom varje del som kommer upp (det får man ju ialllafall göra om ordet eller ett tecken inte känns igen).

 

Programmet skall väl klara av att ställa in så att vissa delar hoppas över tex header text och annat som den då skippar vid inläsningen, annars så kan du välja bort det sedan efter iläsningen.

Men jag har ingen erfarenhet av just ditt program Abbyy Finereader, så jag vet faktiskt inte hur bra det lämpar sig för detta.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att öppna en bussturlista med Adobe Acrobat 9 Pro Extended.

 

Markerar jag raderna, kopierar och klistrar in i Excel får jag all text i en enda cell.

Väljer jag Open Table in Spreadsheet blir det också fel.

Men om jag väljer Copy as Table och sedan klistrar in i Excel blir det rätt.

post-52940-0-01522600-1297456097_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det tänkte jag aldrig på att testa, har också samma Acrobat 9 Pro Extended.

Det skall jag komma ihåg, eftersom jag också har tabeller ibland. Kanon för mig i alla fall.

Poäng på det!

 

Däremot så testade jag med en Memory QVL.pdf i Adobe Reader X och där gick det att spara som text, fast då måste man förstås göra import till Excel med rätt inställningar med mellanrum mellan kolumnerna osv. Man måste nog redigera textfilen lite först också, ta bort header etc, fast det kanske kan fixas i excel importen?

 

Och formateringen försvinner, men om man inte har tillgång till Adobe Acrobat Pro, så kanske det kan vara ett alternativ. Tror det är enklare också än med OCR, men bäst är det nog med Acrobat Pro.

 

post-73434-0-89082400-1297459810_thumb.png

 

post-73434-0-24970900-1297459819_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det tänkte jag aldrig på att testa, har också samma Acrobat 9 Pro Extended.

Det skall jag komma ihåg, eftersom jag också har tabeller ibland. Kanon för mig i alla fall.

Poäng på det!

 

Däremot så testade jag med en Memory QVL.pdf i Adobe Reader X och där gick det att spara som text, fast då måste man förstås göra import till Excel med rätt inställningar med mellanrum mellan kolumnerna osv. Man måste nog redigera textfilen lite först också, ta bort header etc, fast det kanske kan fixas i excel importen?

 

Och formateringen försvinner, men om man inte har tillgång till Adobe Acrobat Pro, så kanske det kan vara ett alternativ. Tror det är enklare också än med OCR, men bäst är det nog med Acrobat Pro.

 

post-73434-0-89082400-1297459810_thumb.png

 

post-73434-0-24970900-1297459819_thumb.png

 

OK. Då funkar det m a o inte med Adobe Acrobat Reader? Undrar om det finns ngt bra gratisalternativ till Acrobat Pro med liknande funktioner?

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Då funkar det m a o inte med Adobe Acrobat Reader? Undrar om det finns ngt bra gratisalternativ till Acrobat Pro med liknande funktioner?

 

/Anders

 

Acrobat 9 & X verkar vara lite väl dyra för mig. Hur funkar Acrobat 8 tro (beganat via tradera)?

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Då funkar det m a o inte med Adobe Acrobat Reader? Undrar om det finns ngt bra gratisalternativ till Acrobat Pro med liknande funktioner?

 

/Anders

 

Ja alltså Adobe Reader X är ju gratis och efterföljaren till Adobe Acrobat Reader, men formateringarna får du inte med om du väljer att göra som i mitt exempel att spara som textfil.

Det är möjligt att du skall kunna göra samma sak i Adobe Acrobat Reader 9.4 också, men eftersom jag har uppgraderat den till Adobe Reader X via Adobe update, så har jag inte kvar gamla.

 

Men väljer du att göra som Mikael63 gjorde Copy as Table, kräver det Pro versionen och den kostar som sagt. Där har jag inte kontrollerat om formateringarna följer med eller inte.

 

Eller missförstod jag frågan?:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Då funkar det m a o inte med Adobe Acrobat Reader? Undrar om det finns ngt bra gratisalternativ till Acrobat Pro med liknande funktioner?

 

/Anders

Kika här:

http://www.nuance.com/for-business/by-solution/pdf/index.htm

 

Kolla om där inte finns någon utvärderingsversion som du kan testa med.

Nuance (eller Scansoft) är näst bäst på detta med PDF enl. mina "vetenskapliga undersökningar".. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha tipset från Mikael63 är helt klart värt att testa.

Så här står det på den fria versionen av Nuance PDF Reader http://www.nuance.co...eader/index.htm

 

Citat:

Convert PDF files to Word, Excel, or RTF - With our free PDF Reader, you get the most accurate online PDF conversion available - without having to install extra software. No more copying and pasting or retyping PDF documents. Just use our hosted web service to convert PDF to Word, Excel, RTF or WordPerfect using Nuance's industry-leading OCR technology. It's never been easier to upload, convert, and start using information previously trapped in a PDF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...