Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

säkerhetskopiera in- och utkorg i Outlook express


rickard 1

Rekommendera Poster

Från en dator med Windows XP Operativsystem och med Outlook express som e-postprogram, vill jag säkerhetskopiera e-mailprogrammets adressregister samt in- och utkorgarna; därefter placera denna information på en separat hårddisk, från vilken den skall kunna återskapas.

 

Har försökt att kopiera på vanligt sätt (högerklicka på inkorgen i Outlook Express, kopiera, gå till separat hårddisk, klistra in) utan att lyckas. Hur göra??

 

Har också försökt hitta filerna med denna info i datorn, utan framgång. Kan någon tala var dom finns??

 

Mycket tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att dom ligger nånstans under användare / application data / windows eller outlook express. Leta där. Eller så kanske du kan klicka på inkorgen och välja egenskaper och se vart den leder. Enklast är sedan att kopiera rubbet i den mappen, inte bara inkorgen och utkorgen utan allt annat också så får du med inställningar etc. Dock tror jag inte du kan välja att importera enstaka brev från denna utan du har bara en säkerhetskopia på hela innehållet. Men har du med den i din vanliga backup så kan du ju alltid återställa mailen till den tidpunkten om nåt krashar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Rickard1

 

I Windows XP Operativsystem och med Outlook express där du inte har skapat några undermappar till In- och Ut-korgen så är det bara 2 filer du behöver kopiera.

Du hittar filerna på sökvägen C:\windows\Application Data\Identities\GUID\Microsoft\Outlook Express\

 

Förklaring GUID = {nummerserie}

 

I mappen Outlook Express ser du en hel hög med *.dbx filer.

Filerna du skall spara heter Inbox.dbx och Sent Item.dbx i ett engelskt OS du får gissa vad dom heter i svenskt OS. Du ser på filstorlek de andra dbx filer är bara små.

 

Har du skapat undermappar så vet jag inte vad man måste göra.

 

Att ta backup: Stäng Outlook Express kopirera filerna.

 

Vid återställning: Måste du ha Outlook Express stängd. Du tar först bort de 2 aktuella filerna som du skall byta ut mot din backup filer. Sen kopierar du in dina backup filerna. Gör du inte på detta sätt så kommer de att skapas kopior t ex Inbox(1).dbx och du kommer inte att se din backup.

 

Om du skall återställa till ett nyinstallerad XP så måste du först starta Outlook Express och sända och ta emot ett mail innan du återställer din backup. Vid denna opertion skapas en del av mapparna och ett nytt GUID nummer.

 

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...