Just nu i M3-nätverket
Jump to content

OS

Heppe

Recommended Posts

Vilket är det bästa OS'et om man arbetar med program så som Photoshop, Flash o.s.v.

Ha! Vad är nu detta, ett lömskt försök att uppvigla till Mac/PC-krig? ;-)

Allvarligt talat så finns det inget enkelt svar på frågan. Varken MacOS eller Win9x har avgörande för- eller nackdelar när det gäller själva arbetet i Photoshop eller Flash.

Välj det OS, med den hårdvara, som du själv tycker bäst om. Själv gillar jag inte Mac utan föredrar PC med Windows.

Dessutom finns det säkert folk som rekommenderar mer obskyra OS. Men om Unix, Linux och BeOS och OS/2 har jag högst begränsade kunskaper, så den diskussionen ger jag mig inte in i.

/Björn G

Tycker Björn har rätt, förutom att jag föredrar Mac före PC.

Så välj den dator/OS du trivs bäst med att jobba och du får jobbet gjort lika effektivt vare sig det är Mac eller PC.

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

Mer en fråga kanske.. Är det inte så att Win9X alltid på skärmen visar 72dpi och Macs os alltid visar 96dpi, och detta är orsaken till att de flesta grafiska företag och digitala bildhanterare kör Mac?

Kör själv Win och är tillfreds med detta!

Nanebôbben!

Öhm... tror du missförstått lite.

Så här är det:

Macintosh har alltid haft bildskärmar med en bildupplösning på 72 dpi medan på den gamla goda tiden hade PC-skärmar en upplösning på 96 dpi. För att få äkta (nåja) WYSIWYG (what you see is what you get) så justerade Windows för den högre upplösningen på dessa skärmar. När sedan bildskärmsindustrin standardiserade till 72 dpi så hängde inte Windows med i detta och ÄN i dag justerar de för 96 dpi som gör att texterna på en Windowsmaskin blir större än i en Macintosh då de inte längre behöver denna justering.

Är man en händig Windowsanvändare kan man givetvis justera detta själv men det är som sagt bara en bråkdel av folk som gör detta. Istället har det blivit så att de som tillverkar webbläsare för Macintosh till exempel erbjuder Macanvändaren att ställa inte för 96 eller 72 dpi så att man ser samma sak som sina Windowsvänner när man kollar på hemsidan.

Att bilskärmsupplösningen skulle vara orsaken till att många företag använder Mac är alltså en missuppfattning. Det är andra orsaker som ligger bakom.

En orsak är givetvis gammal vana då Macen var först med att ha många grafikprogram till sina datorer och en annan är att vissa program funkar bättre i Mac då de är anpassade för den typen av processorer.

I dagens läge är dock argumenten mindre. En del säger att Mac har bättre färghantering och typsnittshantering medan PC-förespråkarna hävdar att det är ingen skillnad.

Så sist och slutligen handlar det om vad DU gillar bäst. Trivs du och känner du dig mer effektiv med en Mac eller PC så ska du välja den plattform du gillar bäst. Du blir mer effektiv genom att använda den plattform du trivs med och känner att du förstår dig på.

/Petra

Därför att de är intorkade idioter som fått för sig att eftersom macen var bra nån gång i tiderners begynnelse måste den vara bra idag.

Patetiskt.

Jag tror knappast man ska leta banbrytande teknologi hos design firmor, inte riktigt deras område va ?

[inlägget ändrat 2001-08-24 08:19:50 av Nibbler]

Nibbler, med den attityden du har, lär du ju knappast vinna poäng på. Men jag kanske ska hålla tyst och låta dig måla in dig i ett hörn och sen se med glädje hur folk köper Mac istället då PC-nissarna verkar så oförskämda och inte svara sakligt på frågorna. ;)

Det finns som sagt vissa fördelar för Mac fortfarande och däribland färghanteringen från bildskärm ut till press. Det är något som faktiskt inte funkar lika bra på PC. Det funkar hyfsat. Vi Mac- och grafiknissar är ju lite petiga på att det ska vara perfekt hela vägen. ;)

/Petra

Därför att de är intorkade idioter som fått för sig att eftersom macen var bra nån gång i tiderners begynnelse måste den vara bra idag.

Patetiskt.

Jag tror knappast man ska leta banbrytande teknologi hos design firmor, inte riktigt deras område va ?

Så med andra ord menar du ungefär så här: "Därför att de är vana vid Mac och därför skulle ett byte av plattform minska deras effektivitet och vara kontraproduktivt. Dessutom skulle de fördelar som andra plattformar kan ha beträffande pris och prestanda på hårdvaran vara av högst marginell betydelse för dessa företag."

Något i den stilen är det du försöker säga, tror jag. Eller? ;-)

Slappna av. Låt reklambyråerna och universitetsfolket använda sina Macar. Dom riktiga datorerna har ändå över 90 procent av världsmarknaden...

/Björn G

• 1 month later...

Hm..

Här kan jag nog inte hålla med dig! Själv sitter jag på pc och har absolut inga problem med färgprofiler! Skulle jag ha några problem så är det för att tryckeriet inte har kunskaper eller införskaffat någon pc! Jag vågar nog påstå att till 99% så är det tryckarnas okunskap som skapar problem mellan datorerna! Jag har själv både pc och Mac som jag arbetar med! Men jag föredrar pc:n för det är där dem bra programmen finns! Så alltså kontentan är att det inte spelar någon roll vad datorn heter om bara mottagaren har kunskapen att hantera materialet som han får!

Mvh

Richard Hall

Jag måste bara kommentera "de riktiga datorerna...."

Visst är PC med Windows en riktig dator, ingen leksak som Macen är. Jag har nu suttit vid en PC med Windows som hade extrem instabilitet, samt en annan som var långsammare än min gamla G4/400 i Photoshop och insett att jag ska byta plattform. Varför ha något snabbt och smidigt, när en riktig dator kräver mycket underhåll och sånt!?

Acceptera Macen, istället för att drabbas av panik över dess existens.

Dessutom ska man inte välja dator efter marknadsandel. Det finns fördelar med Windows (2000), men dessa är inte att "Windows har 90 % av marknaden".

Mac OS X - det idealiska systemet för framtiden

PS. Krånglar svenska tecken i Explorer - byt omedelbart webbläsare. DS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...